mams
30-01-2013 om 14:58
Wie geeft mij een cursus add
Mijn bijna 9 jarige dochter heeft waarschijnlijk ADD. Het is een zeer slimme meid die je echt wel iets moet kunnen uitleggen. Nu loop ik vaak tegen dingen aan waarvan ik denk: is dit nou ADD of is het gewoon vervelend gedrag.
Ze is dromerig, snel afgeleid en vaak ongeconcentreerd. Oke dit is waarschijnlijk ADD.
Ze is echter ook zeer hardnekkig in gedrag dat ik niet wil. Stiekem snoep meenemen naar haar kamer. Al 100 keer gezegd dat we dat niet willen. Dat ik echt geen zeur ben en dat als ze het vraagt ze het echt wel mag. Nee toch doet ze het stiekem waardoor ik overal papiertjes of restanten eten vind. Dit is 1 voorbeeld maar zo heb ik er meer. Alsof regels vaak niet blijven hangen terwijl ze wel snapt waarom iets niet mag. Ongedierte rommel etc.
Prutjes maken van cremepjes en make up, prima doe het in de keuken. Nee weer doet ze het stiekem. Alsof ze het niet kan tegenhouden.
Vervelend gedrag of toch een bijverschijnsel van ADD.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Evenzo
30-01-2013 om 15:31
Add of gewoon stout
Er is weinig te vinden over add (meer over adhd). Misschien kan je Balans proberen?
Er is geen scheidslijn te trekken: het is een en hetzelfde. Ik heb heel veel gehad aan 'Slim maar ...' van Peg Dawson. Het gaat niet zozeer over add maar staat vol met praktische tips en informatie om met deze uitdagingen aan de slag te gaan.
Moppeke
30-01-2013 om 19:54
Doe mij die cursus ook
Ik herken hetgeen wat je zegt in mijn ADD-er:
"Ze is dromerig, snel afgeleid en vaak ongeconcentreerd. Oke dit is waarschijnlijk ADD."
Maar het stiekeme gedrag eigenlijk niet, volgens mij is dat echt een 'stoute meiden actie'. Ik vind het bij mijn puberella soms wel lastig om de scheidslijn ADD/puberteit te trekken. Omdat je zo intensief met een traject bezig bent ben je misschien geneigd om er ook andere zaken op te gooien die er gewoon op wijzen dat ze haar grenzen aan het uittesten is, 'gewoon' iets doet wat niet mag.
Mijn dochter heeft dat soort gedrag niet, maar ik herken wel de hardnekkigheid in het naleven van sommige regels. Sommige dingen blijven niet hangen en zijn zo vergeten.
Echter, wij spreken onze ADD-er altijd aan op gedrag of acties die wij niet wenselijk vinden. Herhalen en vertalen maar ook duidelijk vertellen waarom je iets vindt en reageert. Consequent zijn is voor mijn ADD-er heel belangrijk. Zodra regels veranderen gaat het gelijk fout, dat brengt haar in verwarring.
Als jouw dochter stiekem dingen doet op haar kamer die jij niet wil, dan zou ik dat dus eerder scharen onder ongehoorzaamheid/lak eraan hebben/stout zijn.
Je zou bv, om het visueel wat duidelijker te stellen, een papier met regels kunnen opstellen en die ophangen op een centrale plek. Maar daar ook een beloning/hemel in prijzen aan verbinden wanneer ze die regels een week lang naleeft. Zoiets als positief sturen?
Dus eerder vervelend gedrag, maar toch met een klein randje ADD als het gaat om naleving van regels.
Karmijn
30-01-2013 om 20:14
Stiekem gedrag
Stiekem gedrag, kan ook het gevolg zijn van een negatief zelfbeeld. Doordat het kind zich onzeker en onprettig voelt, gaat het dingen doen, waarvan het weet dat ze niet mogen.
Bij onze zoon werkte het zo, dat hij dan straf kreeg en zijn wereldbeeld weer klopte: 'Zie je wel, ik ben slecht.' Dat vond hij naar, maar wel duidelijk.
Ongehoorzaam gedrag kan ook het gevolg zijn van impulsiviteit. Kinderen zijn sowieso impulsiever dan volwassenen, maar kinderen met add/adhd zijn honderd keer zo impulsief. Niet nadenken voor je iets doet. Niet nadenken over de gevolgen. Als een mot aan getrokken door het felste lichtje. Leven alsof de wereld over vier minuten niet meer bestaat. Dat hoort bij adhd/add.
Annika
30-01-2013 om 20:16
Zoon van 10
Mijn zoon van 10 heeft ADD.
Dat stiekeme, dat herken ik vooral in mijn dochter die geen ADD heeft, haha. Mijn zoon doet nooit echt iets. Hij overtreedt natuurlijk wel regels, maar als ik hem dan vertel dat ik dat niet prettig vindt reageert hij meestal schuldbewust en "ojastomvanme". Dan gaat het om dingen als deur niet dichtgedaan, melk buiten de koelkast. Huiswerk niet maken en kamer niet opruimen "vergeet" hij ook vaak voor het gemak, maar dat is wat bewuster
Het grootste probleem bij hem is op school het gebrek aan tempo. Hij is heel druk IN zijn hoofd, zodat hij het niet voor elkaar krijgt om zich te concentreren op bijvoorbeeld een rijtje woordjes overschrijven. Dat kost hem heel veel moeite. Als er meer uitdaging is gaat het beter. Hij mist overzicht, kan slecht plannen en organiseren, en vergeet veel, mist ook veel van de omgeving omdat hij zo in zijn eigen wereld zit vaak. En soms is hij zo enthousiast dat hij niet doorheeft dat andere kinderen moe van hem worden, altijd maar grapjes maken, vaak onbegrijpelijk want ontzettend veel fantasie en teveel energie (heel beweeglijk, hoewel niet hyperactief dus).
Ik vond het boek Opvoedwijzer ADD en ADHD van Peter Jensen wel aardig geloof ik. Maar elke ad(d-er is anders natuurlijk...
Pippe Lientje
31-01-2013 om 09:39
Maar even voor de goede orde
of het nu add is of niet je moet er tegen optreden. En het is handig om dit op de manier te doen die goed bij haar past en bij haar add. Dus misschien een lijstje maken van het gedrag wat je wel wil en nagaan of ze zich overal aan gehouden heeft. En bepaalde dingen moet je haar niet in verleiding brengen. Zo kon mijn add neef maar niet ophouden met het spelen met zeeppompjes.... Weghalen dus!