Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wet passend onderwijs

Voor zoon 1 VO, kregen wij vandaag een brief dat het rugzakje wat hij heeft gaat per 1 aug. 2014 verdwijnen, de ambulante begeleiding zoals het nu krijgt stopt dan en school krijgt geld en zorgplicht.
Wat gaat dat inhouden? Onze school kennende zo weinig mogelijk doen zodat je zoveel mogelijk geld overhoud?
Zoon 2 BO ook een rugzakje gaat augustus 2014 naar het VO, ik ben bang dat hij dan niet zoals zoon 1 met veel gejuich (want veel geld bij zich) wordt binnengehaald, de zak met geld is dan al binnen en met zo min mogelijk zorgenkinderen hou je zo veel mogelijk over.
Ik hoop eigenlijk dat het niet zo zal gaan als ik denk, maar wie weet het?

Lisetje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

03-04-2013 om 14:55

Helaas lisetje

ik moet het antwoord ook schuldig blijven en net als jij heb ik er een zwaar hoofd in ... oudste zit nu in 3 VMBO, dus die is bijna klaar, zal dan wel naar MBO gaan. Maar met zoon 2, nu 9, zit ik ook in de richting van speciaal onderwijs enzo, maar wat dan?

Evanlyn

Evanlyn

03-04-2013 om 14:55

Niemand weet het nog...

Maar je vraag: "Onze school kennende zo weinig mogelijk doen zodat je zoveel mogelijk geld overhoud?" dat lijkt me wel een reële inschatting, ja. Ook op de basisscholen trouwens.

Wel schijnen ze nog steeds geld te krijgen naar aanleiding van het aantal kinderen met diagnoses dat ze hebben. Die diagnoses verdwijnen dus helaas niet. Positief is wel dat jouw kind (en het mijne) dus wel degelijk een zak geld meebrengt. Alleen hoeft school dat niet langer voor hem uit te geven en als ik het zo hoor, zal jouw school (net als de mijne) geen cent meer aan hem uitgeven dan strikt noodzakelijk.

Primavera

Primavera

03-04-2013 om 15:10

Zorgplicht, acceptatieplicht en samenwerkingsverband

Lisetje, ik heb geen idee wat de nieuwe wet in Nederland voorschrijft, omdat ik in het buitenland woon. Ik kan wel voorspellen wat er gaat gebeuren afhankelijk van hoe het geregeld is door mijn ervaringen ermee hier in Italië.
Uit Italië kwam namelijk ook het in Nederland mislukte project "Weer Samen Naar School". Dat loopt hier echt wel goed, omdat er in de wetgeving een aantal bepalingen zijn opgenomen die vanwege de zogenaamde vrijheid van onderwijs in Nederland, daar niet zijn geimplementeerd. De vrijheid van onderwijs in Nederland is namelijk een vrijheid van scholen om min of meer te doen wat ze willen, terwijl het in Italië juist de vrijheid in keuze van de ouders is op welke school hun kind lessen gaat volgen. Hier hebben ze namelijk nog het idee dat degenen die het kind over het algemeen het beste kunnen vertegenwoordigen de ouders zijn en niet een één of andere professional die het kind nauwelijks kent, waardoor ouders het laatste woord houden.

Scholen hebben hier dus zorgplicht, maar die zorgplicht geldt niet voor het samenwerkingsverband, maar voor de school zelf. Als je namelijk de zorgplicht alleen voor het samenwerkingsverband stelt dan kun je er donder op zeggen dat de schoolpolitiek die het minste zal kosten diegene zal zijn om leerlingen die iets meer dan standaard nodig hebben al snel te verwijzen naar het afvalputje binnen het samenwerkingsverband. Eénmaal gebrandmerkt zal geen enkele andere school ze meer willen hebben en dankzij de nederlandse schoolplicht kunnen die kinderen dus geen kant meer uit hoe slecht het onderwijs op die dumpschool ook geregeld zal zijn.
Een andere regeling die belangrijk is om te zorgen dat deze kinderen niet gewijgerd kunnen worden is acceptatieplicht en dan weer binnen de school zelf die de ouders gekozen hebben en zorgen dat scholen niet de macht hebben om dat binnengehaalde kind vervolgens weer in het afvalputje van het samenwerkingsverband te dumpen.
Afhankelijk dus hoe de wet geregeld is kan zorgplicht de hemel of de hel betekenen voor zorgenkinderen. Als ze het goed willen doen zullen ze toch echt wat van de vrijheid van scholen moeten inperken en de keuzevrijheid van ouders meer moeten waarborgen. Ik vrees echter het ergste.

cqcq

cqcq

03-04-2013 om 16:26

Geld

De hoeveelheid geld wordt straks niet meer naar etiketjes verdeeld. Het totaal aantal leerlingen bepaald straks ook hoeveel geld er in de zorgpot zit (tenminste voor wat nu nog de cluster 3 en 4 indicaties zijn, volgens mij veranderd er voor cluster 1 en 2 nog niets).

Scholen krijgen zorgplicht, maar mogen dat binnen het samenwerkingsverband oplossen. Inderdaad reden om naar de goedkoopste oplossing te zoeken, en dat zal meestal zijn op de reguliere school met ondersteuning. Speciaal onderwijs is over het algemeen duurder. Ik verwacht dan ook dat in ondersteuning op het regulier onderwijs niet veel gaat veranderen. Scholen hebben straks belang om leerlingen binnen boord te houden (want als je er veel doorstuurt naar het 'afvalputje' dan houdt je te weinig geld over voor de 'gewone' scholen binnen het samenwerkingsverband).

Het is afwachten hoe het gaat werken, maar dat de open einde financiering van het speciaal onderwijs stopt daar kan ik niet rauwig om zijn. Ik geloof nog steeds niet dat er ieder jaar zoveel meer kinderen bijkomen die aangepast onderwijs nodig hebben. Ik denk dat scholen tot nu toe telkens de lastigste leerling over de rand geduwd hebben (en er is dan telkens wel weer een nieuwe lastigste leerling).

(en dat is ook de belangrijkste reden dat deze verandering niet nodig is voor cluster 1 en 2, er is weinig discussie of twijfel mogelijk of blinde leerlingen echt blind zijn of dove leerlingen echt doof).

anna van noniemen

anna van noniemen

03-04-2013 om 16:27

Nu, nog voor de wet

wast de school van onze jongsten hun handen al in onschuld en proberen hem naar het afvoerputje te lozen...Dus met de wet aan hun kant zal dat alleen maar erger worden. Vanmorgen ook meerdere malen gehoord dat zij "handelingsonbekwaam" zijn....Ja, leuk, maar ik roep al 2 jaar om een rugzakje! En zolang zij aan de voorkant nog steeds van alles fout doen, kan ik het aan de achterkant oplossen ....

cqcq

cqcq

03-04-2013 om 16:37

Precies dat bedoel ik

Jouw voorbeeld illustreert juist wat ik bedoel. Nu is het gunstig voor scholen om kinderen te lozen. Dan kost het hun geen geld meer (clusteronderwijs heeft een open-einde financiering, voor elk kind met een indicatie krijgen ze geld). Straks kost het school geld als ze kinderen 'dumpen'. Reden dus om ze wel binnenboord te houden.

(en ja ik vind dat dat niet op deze manier zou moeten, maar voorafgaand aan deze wetgeving is er genoeg geprobeerd om de groei van clusterscholen af te remmen, het enige middel dat mijns inziens nog over was is het afschaffen van de open einde financiering)

(en ja ik ben het met iedereen eens die vind dat in de uiteindelijk wet de positie van ouders veel te zwak is, dat had anders gemoeten)

Primavera

Primavera

03-04-2013 om 16:54

Volg het geld

Om te voorspellen wat er gaat gebeuren hoef je alleen maar de geldstroom te volgen. Daarin is belangrijk of het geld per school of per samenwerkingsverband zal moeten worden besteed. Zo als ik het nu lees gaat het na het samenwerkingsverband en dat is werkelijk het allerslechtste wat ze hadden kunnen bedenken. Ik ben er nog niet uit of degenen die deze wetten maken nu een enorm bord voor hun kop hebben of van die onverbeterde optimisten zijn, die nog steeds werkelijk willen geloven dat scholen het beste met iedere leerling voorhebben en dat beter kunnen dan de ouders en zich niet zullen laten leiden door de geldstroom.
Ik denk niet dat het effect zal zijn dat scholen leerlingen binnen zullen houden, omdat speciaal onderwijs meestal duurder is. Als dat speciale onderwijs binnen het samenwerkingsverband wat het geld ontvangt dant zullen zich eerder goedkope vormen van (slecht) speciaal onderwijs organiseren.
De regelgeving legt alle macht en al het geld bij de scholen en ouders hebben geen poot meer om op te staan, want hun recht op vrije schoolkeuze is totaal uitgeholt en bestaat in wezen niet. Zodra je kind om een één of andere reden niet in het standaardmalletje past van de leerfabriek, mogen scholen met al hun onkunde er mee aan de haal gaan.
Zorgplicht werkt alleen in het voordeel van de leerling als daar ook acceptatieplicht op diezelfde school bij inbegrepen zit. Wat hier zorgt dat scholen zich niet (meer) mogen beroepen om handelingsonbekwaamheid om steeds de laatste wagonnetjes af te laten haken naar het speciaal onderwijs is juist die acceptatieplicht voor ALLE individuele scholen (en niet voor samenwerkingsverbanden).
Pas op dat moment gaan scholen werkelijk oplossingen bedenken voor leerlingen met een vlekje, anders niet, want er is altijd wel iets wat dringender lijkt.
Ander puntje in de italiaanse wet is dat zorgleerlingen, die dus meer werk geven, voor het bepalen van de maximale klassegroote, afhankelijk van de ernst van hun handicap voor 2 of 3 leerlingen tellen, waardoor de klassen gemiddeld kleiner worden en dat komt dan weer alle leerlingen ten goede.

lisetje

lisetje

03-04-2013 om 18:43 Topicstarter

Geld

Wat ik nog steeds niet begrijp, hoe wordt het geld straks verdeeld? Krijgt een school geld naar hoeveel leerlingen erop zitten, veel of weinig etiketjes maakt niet uit, of wordt het toch verdeeld naar het aantal etiketjes op die school. Waarom zou een school dan nog een 'etiketje' aannemen als het geld er toch wel komt.
Als het kind dan op een school zit dat beslist de school wat er gebeurt met het geld en als ze niets doen dan heb je gewoon pech? En als school speciaal onderwijs beter vind (binnen het samenwerkingsverband) dan moet het kind daarheen?

Lisetje

Primavera

Primavera

03-04-2013 om 19:09

Allemaal van noniemens

Wat we straks gaan krijgen zijn allemaal van Noniemens kinderen.
Op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/leerlinggebonden-financiering-lgf-of-rugzak-verdwijnt lees ik namelijk dat het geld van de rugzakjes dan gebundeld gaat worden bij de samenwerkende schoolbesturen in een regio (het samenwerkingsverband). Die mogen vervolgens bepalen hoe het geld zo doeltreffend (lees: zo zuinig) mogelijk kan worden ingezet in de klas.
Er zal precies gebeuren wat er nu met de jongste van Anna van Noniemen gebeurd. Scholen zullen willen voorkomen dat leerlingen verdwijnen naar een clusterschool buiten het samenwerkingsverband en in plaats daarvan zorgen dat ze met allerlei truken en dwarsliggen voor de indicatie het kind, zodat het op de 'speciale afvalputjesschool' binnen het samenwerkingsverband terecht komt, waar het vervolgens dus nooit meer weg komt.
Dat is natuurlijk precies de bedoeling van de wet. Het aantal indicaties voor dure cluster 3 en 4 scholen daalt drastisch, wat een mooie besparing oplevert. Dat daardoor die kinderen geen schijn van kans meer hebben en de rechten en mogelijkheden van kinderen met zo'n soort handicap weer 50 jaar terug worden gezet is bijzaak. De school beslist wat goed voor het kind is, ook al hebben ze er geen verstand van en daar heb jij-domme-ouder je maar naar te voegen.
In het kader van na ons de zondvloed, mag over de problemen en bijbehorende kosten dat grote aantallen leerlingen niet een fatsoenlijk onderwijs zullen krijgen met bijbehorende nadelen op de arbeidsmarkt zich een kabinet in de toekomst buigen.
Anna, ik zou maar haast maken als ik jou was en in ieder geval je oudste weghalen daar. Het is gewoon een keihard bezuinigingsplan over de ruggen van kinderen en ouders die zich niet kunnen verweren heen.

cqcq

cqcq

03-04-2013 om 19:54

Of niet

De rugzakjes hebben paradoxaal genoeg niet geleidt tot minder kinderen op het speciaal onderwijs maar juist meer kinderen op het speciaal onderwijs. Onderwijs dat veel vaker dan normale basisscholen de kwalificatie slecht of zeer slecht krijgt. Onderwijs waar veel kinderen dus denk ik slechter af zijn dan het normale onderwijs.

Een systeem dat etiketjes niet langer 'beloond' met extra geld lijkt mij winst. Dat dit nieuwe systeem gelijk gebruikt wordt om de invloed van ouders te minimaliseren vind ik verlies (maar wees eerlijk: hebben die ouders het nu wel voor het zeggen: ik denk van niet).

anna van noniemen

anna van noniemen

03-04-2013 om 21:41

Ja primavera

dat denk ik dus ook....als ik zie hoe ze het nu al wilden verkopen aan ons, "echt goed, kan hij tot rust komen, blablabla" maar ondertussen: ze gaan knutselen, tekenen, koken, gymmen en vooral niet leren (ja 2 dingen per week ofzo) voor de rest, vrije momenten....Let wel, in het rapport dat school heeft opgesteld voor de aanvraag cluster4, in de hulpplannen, in de aanvraag preventieve ambulante begeleiding, overal staat dat onze zoon niet kan omgaan met VRIJE MOMENTEN!!!! Zitten zij niet mee, hij is weg van hun school, zij hebben er geen omkijken meer naar, en ach, die ouders, tja, jammer voor hen dan....

Mijn oudste zit VMBO-regulier die komt die bezuiniging wel door hoor, daar ben ik niet zo bang voor. Hij valt gewoon binnen het samenwerkingsverband en kan het nu prima handelen. Jongste/middelste (hij is er 1 van een tweeling) wil ik nu zo snel mogelijk naar cluster 4....

anna van noniemen

anna van noniemen

03-04-2013 om 21:43

Cqcq

De rec school waar mijn oudste heen ging was echt niks mis mee, zo'n zelfde school is er ook voor ASS-kinderen hier vlakbij, ook die gaat verder prima. Ongetwijfeld zijn er ook slechte rec4 scholen, maar er zijn ook heel veel slechte gewone scholen....En in het reguliere onderwijs missen ze gewoon de expertise, ik merk het nu aan mijn kind, hij wordt totaal niet begrepen, met alle gevolgen van dien....

Karmijn

Karmijn

03-04-2013 om 22:31

'special needs'

In Amerikaanse jeugd series zie je dat wel eens. Een Special needs klas. Een oppotklasje voor de kinderen die zich niet normaal genoeg gedragen om in de gewone klas te zitten. Ik ben bang dat dit nu mogelijk wordt in Nederland.

Het passend onderwijs heeft twee kanten. Aan de ene kant gaat de hele wet er van uit, dat scholen professionele instellingen zijn, die in het belang van individuele kinderen handelen en die verantwoorde beslissingen nemen. Iedereen die iets meer weet van het onderwijs, weet dat dit een lachertje is. Daar zit mijn angst. Ouders hebben geen enkel beslissingsrecht meer, geen enkele invloed op het onderwijs dat hun kind zal krijgen, met deze wet. Dat is zeer verontrustend. Er ontstaat willekeur en rechtsongelijkheid.

Maar....

Aan de andere kant, ben ik ervan overtuigd, dat er wel scholen zijn, die het goed zullen gaan doen. Dat er leerkrachten en leraren zijn, die met liefde voor het kind en een professionele, lerende opstelling, goud werk verrichten. En daar ligt mijn hoop. Want het is met veel wetten zo, dat het uiteindelijk om de mensen op de werkvloer gaat, die moeten de wet uitvoeren.

En we hebben in Nederland toch wel een groot verleden van eigenwijs onderwijs. Dus misschien dat je als ouder, toch nog wat ruimte houdt in een samenwerkingsverband, om daar het plekje te vinden voor je kind.

Ik verwacht namelijk niet dat die samenwerkingsverbanden, nu zo geweldig zullen gaan samenwerken. Scholen zijn daar veel te eigenwijs voor. Schoolbesturen zijn koppige organen die 'toch lekker doen waar ze zelf zin in hebben.' Er zal dus menig strijd gestreden gaan worden, tussen scholen, in die samenwerkingsverbanden. Misschien kunnen slimme ouders daar hun voordeel mee doen.

Nou ja, ik weet het dus ook allemaal niet. Ouders van zorgenkinderen zullen voorlopig in de hoek blijven, waar ze al zaten. Ergens tussen HOOP en VREES in.

Primavera

Primavera

03-04-2013 om 23:29

Ik deel je optimisme niet, karmijn

Karmijn:"Want het is met veel wetten zo, dat het uiteindelijk om de mensen op de werkvloer gaat, die moeten de wet uitvoeren."
Het gaat niet om mensen, het gaat om middelen en geld. Natuurlijk zullen er wel enkele scholen zijn dir het wel goed zullen doen en in regio's waar die niet zijn zullen er wel een soort semi-privé scholen worden gesticht waar goedbetalende ouders met hun zorgenkinderen terecht kunnen, net zoal er nu Leonardo-scholen voor vastlopende HB-ers zijn.
Alleen een systeem waarbij rechten van ouders en kinderen niet gewaarborgd zijn en officieel geen poot hebben om op te staan terwijl de beslissing welke zorg een kind nodig heeft, hoe dat ingericht gaat worden en het geld daarvoor allemaal in handen van de school is, terwijl die school zelf tot geen enkele verplichting kan worden gedwongen kan niet anders dan gigantisch fout gaan.
Als leerkracht kun je wel veel willen, maar als je 35 kinderen in de klas hebt, heb je daar eenvoudig de kans en tijd niet voor. Kinderen met problemen in een gewone klas kan prima werken als je maar investeert in de middelen daarvoor en er tijd en personeel is voor extra aandacht die deze kinderen nodig hebben. Bijv. Het finse systeem.
In Nederland is het geld vaak slecht besteed en uit gegeven aan een cursusje voor een leraar hoe om te gaan met autisme of zo zonder dat die zelfde leerkracht de ruimte kreeg om die kennis in de praktijk van de nog steeds over volle klas toe te passen.
De enige reden dat het speciaal onderwijs volliep is omdat ze geen zorgplicht en acceptatieplicht hebben willen in stellen voor de school zelf.
En hardleers als ze zijn willen ze dat nog steeds niet en stellen ze alleen zorgplicht in voor het samenwerkingsverband. Het logische gevolg zal zijn dat nu die leerlingen die eerst naar clusterscholen buiten het samenwerkingsverband werden verwezen nu naar dumpscholen binnen het samenwerkingsverband zullen gaan. Als het gros die leerlingen al eerder niet in een reguliere klas konden houden dan zie il geen enkele reden waarom ze dat nu wel zullen kunnen.
Met de huidige prestatiedrang en citopaniek als een kind het gemiddelde wat naar beneden haalt zullen ze die kinderen zo snel mogelijk ergens willen wegwerken waar prestaties niet meer hoeven omdat de kinderen daar gekwalificeert zijn als kinderen waar je toch niet zoveel kan verwachten en de school dus niet hoeft te presteren.
Van de regen in de drup komen ze, maar het zal vast geld uitsparen en daar gaat het uiteindelijk om niet om die ene bevlogen leraar die er wel in wil investeren.

Mijn centje

"Dat dit nieuwe systeem gelijk gebruikt wordt om de invloed van ouders te minimaliseren vind ik verlies (maar wees eerlijk: hebben die ouders het nu wel voor het zeggen: ik denk van niet). "

Dat maakt het bezuinigen in de toekomst ook veel makkelijker. Ipv 10 scholen heb je dadelijk slechts het samenwerkingsverband dat protesteert. En dan nog, geef een groepje scholen weinig geld en zeg dat ze er zelf maar uit moeten zien te komen: ingredienten voor ruzie lijkt mij. En anders wel voor heel veel tijd uittrekken om veel te vergaderen om het (in godesnaam maar) eens te worden. Dat worden geen sterke stem van een sterk samenwerkingsverband maar een stem van 10 scholen waarvan er 5 die het min of meer eens met elkaar zijn en de rest die het oneens is met die 5 en onderling ook nog, mopperende scholen die zich moeten neerleggen bij de genomen besluiten. Ik verwacht helemaal niet dat in het samenwerkingsverband elk lid de andere 9 net zoveel zonlicht gunt als zij zichzelf gunnen.

Wie controleert de scholen op prestatie? Ik ben bang dat, nu de slechte en karige positie van ouders nog verder uitgehold wordt *en* de naam die ze hebben kundig op onderwijs te zijn en dadelijk nog meer de naam krijgen kundig te zijn/worden op leerproblemen (dat zijn ze niet to slecht vanaf de pabo tot aan de ib-er doorgaans, imho), ouders het nog moeilijker krijgen iets voor hun zorgenkinderen te doen. Leuk zo'n partnerschap maar ouders worden niet gezien als partners door school (en hebben ook geen rechten in die zin). Daar moet iets in veranderen.
Ik denk dat dat alleen te veranderen is als scholen verantwoording moeten afleggen. En dan niet tegenover zichzelf of tegenover het samenwerkingsverband maar tegenover ouders.

Nu heb je leerplicht: je kind moet onderwijs volgen. Of het daar ook onderwijs krijgt, is niet van belang en als ouder heb je heel weinig middelen om dat aan de kaak te stellen. Daarnaast mogen scholen kinderen weigeren en hoeven geen schriftelijke motivatie te geven. In Nederland gebeurt het regelmatig dat zo'n ouder voor de rechter staat: je wil je kind op school doen maar je kan er geen vinden die je aan wil nemen. En dan moet je een school via een advocaat dwingen om hun afwijzing schriftelijk te motiveren om als bewijs in zo'n rechtzaak te dienen. Zo weinig rechten, dat is van de gekke. Wat het wat wrang maakt is dat voorheen veel scholen door ouders opgericht zijn. Ik vraag me af hoe het zou zijn als de wet anders zou worden (onderwijsplicht).

"Een systeem dat etiketjes niet langer 'beloond' met extra geld lijkt mij winst."
Ik weet het niet. Zoals het nu gaat werkt het niet maar zonder etiketje (of hoe je het noemen wilt) sowieso al geen geen extra middelen. Zonder erkenning geen begrip en zeker geen extra middelen.

Div

Natuurlijk zullen er ook scholen die het wel goed doen. Ik denk dat dit de scholen zijn die het nu ook al goed doen. Maar dat is, vind ik, te karig. In een discussie als het onderwijs horen geen zinnen als 'maar er zijn ook goeien, hoor' (in het draadje over UHP, jeugdzorg kwam dat ook al voor, daar krijg ik de rillingen over mijn rug van).

Dat grote onderwijsverleden van Nederland is nu toch wel echt achterhaald. Er is een nieuwe fase, lijkt mij, en de regelgeving loopt ontzettend achter.

"Er zal dus menig strijd gestreden gaan worden, tussen scholen, in die samenwerkingsverbanden. Misschien kunnen slimme ouders daar hun voordeel mee doen."

Ja. Misschien. Hopelijk. Maar dat vergt tegelijkertijd dat ouders samenwerken en georganiseerd zijn. En dat zijn we niet genoeg.

Geen speciale scholen meer?

Ik zie ook veel meer in de situatie zoals Primavera het aangeeft. Scholen verplichten kinderen aan te nemen en daar oplossingen voor te vinden als ze om diverse redenen niet mee kunnen komen. Cognitief maar ook op het gebied van het functioneren in de klas.
Maar ik zie niet zo goed in hoe je zonder apart speciaal onderwijs zou kunnen? Het dilemma is dan hoe zorg je dat beiden naast elkaar bestaan maar er niet een enorme druk van scholen op ouders en kinderen is om kinderen daar naartoe te exporteren? Alles staat onder druk tegenwoordig, dus hoe dat moet lijkt me lastig.
Misschien is het handig als er een overleg per gemeente of regio is dat in overleg met de ouders kinderen kan toewijzen? Dat bestaat nu al. Mijn dochter is in zo'n regionaal overleg, in overleg met mij, verwezen naar speciaal onderwijs. Inderdaad afhankelijk van goodwill/deskundigheid, er werd echt naar mij geluisterd. En dat maakt natuurlijk ook verschil. En dat kun je weer niet afdwingen.
Of zou je echt zonder speciaal onderwijs kunnen? Hoe zouden andere landen dat doen. Hoe gaat dat dan in Italie Primavera?

cqcq

cqcq

04-04-2013 om 13:31

Waar worden ze op beoordeeld?

Inmiddels is er een concepttoezichtskader voor de samenwerkingsverbanden:

http://internetconsultatie.nl/toezichtswv

(NB: dit is nog concept, je kunt hierop reageren).

Thuiszitters vormen in elk geval 1 van de indicatoren waar een samenwerkingsverband op beoordeeld gaat worden.

Ouders

Onderin paragraaf 3.6 wordt met belanghebbenden gecommuniceerd. Ook met ouders. Zal wel de ouderraad of mr of dergelijke zijn maar dat vind ik wel positief.

Goodwill

"Mijn dochter is in zo'n regionaal overleg, in overleg met mij, verwezen naar speciaal onderwijs. Inderdaad afhankelijk van goodwill/deskundigheid, er werd echt naar mij geluisterd. En dat maakt natuurlijk ook verschil. En dat kun je weer niet afdwingen."

Dat vind ik best kwalijk aan het huidige systeem dat er niets af te dwingen valt. Dat het afhankelijk is van goodwill en deskundigheid is toch geen professionele instelling? Met zo'n instelling kan er heel weinig kwaliteit tot bloei komen, lijkt mij.

Evanlyn

Evanlyn

04-04-2013 om 21:41

Enigszins ot

Er is een steunpunt passend onderwijs ingesteld door o.a. Balans. Maar ja, ook zij kunnen niet heksen. Toch lijkt het me handig om onze krachten te bundelen.

Naief?

Ben ik dan naief dat ik juist het positieve ervan in zie? Of nog niet de negatieve kanten ervan zie?

Zoon heeft dit schooljaar de overstap gemaakt van cluster 3 naar regulier. Dit gaat meer dan prima. Hij scoort vooral A's en de juf geeft aan dat hij (motorische handicap) niet meer hulp nodig heeft dan een ander kind. Toch heb ik moeten strijden om hem op regulier geplaatst te krijgen. Reguliere scholen waren blijkbaar bang voor zo'n lastig kind. 2 scholen hadden hem eerder al afgewezen. Met het passend onderwijs zou dat niet meer kunnen gebeuren. Zij moeten bewijzen dat zij het kind geen passend onderwijs kunnen geven. In de huidige situatie kunnen zij kinderen zomaar weigeren.

Ik vroeg laatst aan de rugzakbegeleider op onze school hoeveel kinderen met een rugzakje er op school zitten: DRIE!!! Op een school met 450 leerlingen! Dat betekent dat er veel meer dan nodig doorverwezen wordt naar S(O. Deze school zou toch veel meer kinderen met rugzakje moeten kunnen opvangen. En door het passend onderwijs gaat dit ook gebeuren. Veel meer kinderen met de capaciteiten voor regulier onderwijs zullen die mogelijkheid ook krijgen.

Maar goed, ik snap dat deze situatie niet voor iedereen op gaat en dat veel ouders de veranderingen vrezen.

Ambulant begeleiders?

Hoe zit het met de positie van ambulant begeleiders in de nieuwe situatie? Onze AB-er zegt dat zij na invoering van PO geen baan meer heeft, maar deze mensen en hun expertise blijven toch ook nodig?

cqcq

cqcq

05-04-2013 om 11:39

Wegbezuinigd

Oorspronkelijk zou passend onderwijs een bezuiniging van 300 miljoen op moeten leveren. Die was ondermeer ingeboekt door een streep te halen door de complete ambulante begeleiding (want niet meer nodig, omdat scholen zelf die expertise moeten hebben). Ettelijke akkoorden verder wordt er volgens mij minder bezuinigd, maar wat dat concreet betekend voor de ambulante begeleiding hangt af van het samenwerkingsverband. (dat verdeeld straks de zorggelden, dus dat kan ook gestoken worden in ambulante begeleiding, maar dat hoeft dus niet).

lisetje

lisetje

06-04-2013 om 10:10 Topicstarter

Karmijn

Bedankt voor de tip, ik heb hem gelijk gedownload en ga het is op mijn gemak doorlezen

Lisetje

Evanlyn

Evanlyn

08-04-2013 om 09:42

Herindicatie rond - huh?

Ik dacht dus dat ik het begreep. Maar onze herindicatie voor het rugzakje is net rond en in de brief staat vrolijk dat de indicatie tot augustus 2016 is!

Ik snap hier echt niets van. Ik neem aan dat het rugzakje "gewoon" tot augustus 2014 loopt. Krijgt het samenwerkingsverband het rugzakje daarna? Of gaat zoon dan op in een grote massa en krijgt niemand meer iets voor hem, omdat het alleen nog over het totale aantal kinderen gaat? Verwarrend.

Datum

Het is wel handig Evanlyn, in geval zaken toch weer uitgesteld worden. Ik denk dat ze gewoon de regeltjes volgen tot het moment dat de overgang er echt is. Het kan ook een indicatie zijn dat een kind binnen het samenwerkingsverband extra begeleiding krijgt, want dat is door scholen nog niet echt vorm gegeven. Dan kunnen ze gebruik maken van de 'oude' indicaties.

cqcq

cqcq

08-04-2013 om 22:08

Voor welk cluster?

Cluster 1 en 2 rugzakjes lopen sowieso door. Passend onderwijs geldt voorlopig alleen voor cluster 3 en 4.

Prakje

Prakje

08-04-2013 om 22:44

Hier ook

Herindicatie cluster 4 rond tot augustus 2016..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.