Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Werkt de ritalin nog wel voldoende?

Hallo mede-ouders,

Ik heb even een vraagje. Onze zoon krijgt sinds oktober 2011 ritalin. In het begin merkte we niet zo heel veel verbetering maar na een tijdje werd hij steeds rustiger en kon zich een stuk beter concentreren. Nu is hij sinds een week echter weer ontzettend druk. Hij ratelt aan één stuk door. Voor mijn gevoel is hij weer net zo druk als voor de medicatie. Zou dit komen van bijvoorbeeld het uur tijdsverschil met de klok. Of moeten we de kinderarts bellen hierover? We zijn net 3 weken geleden geweest. Hij is toen ook gewogen en alles is voor een half jaar vastgesteld. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken eerlijk gezegd. Hoe kan een kind met ritalin nou ineens van de een op de andere dag weer heel druk zijn. Gaat zoiets niet geleidelijk aan?

Ik hoop op ervaren advies van andere ouders.

groetjes Dumbledore

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

02-04-2012 om 11:22

Misschien stomme vraag:

weet je zeker of hij het inneemt?
is de ritalin van een ander merk geworden? De vulstoffen e.d. kunnen van grote invloed zijn op de afgifte in het bloed en de bijbehorende werking.
Het tijdsverschil kan best van invloed zijn, maar dat moet dan langzaam wegtrekken. Kinderen met ADHD worden vaak drukker als ze eigenlijk moe zijn.

Puck

Puck

02-04-2012 om 12:09

Dat was ook mijn eerste ingeving koentje

Neemt hij zijn pillen onder toezicht in of heeft hij zelf die vrijheid en zegt hij dat hij alleen maar dat hij ze ingenomen heeft?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

02-04-2012 om 19:57

Bekend

Ja hoor, dit klinkt heel bekend. Waarvoor krijgt je zoon die ritalin? Voor alleen ADHD? Hier een zoon met ADHD én PDD-NOS. Ons is uitgelegd dat je juist bij PDD-NOS een heel wisselend beeld kunt hebben. Op sommige momenten loopt de emmer meer over dan op andere momenten en dat merk je bijv. aan dat geratel. Die emmer kan natuurlijk best overlopen door zoiets als die gekke zomertijd! Het gebeurt hier heel regelmatig, dat dat geratel weer begint en dat er niets binnen lijkt te komen. We houden er zelfs rekening mee dat dit altijd "onverwachts" kan komen opzetten.
Hiermee niet willende beweren dat je zoon ook een dubbele diagnose heeft, maar er zit toch altijd wel een stuk overlap in de verschijnselen van ADHD en PDD-NOS. Bij ons duurt dat drukke gedoe vaak een weekje en daarna is er weer een opgaande lijn. We geven dan soms wel een ietsiepietsie medicatie extra (mag van de psychiater). Wij ademen in die periodes nog maar een keertje extra diep in en uit.

Dumbledore

Dumbledore

02-04-2012 om 21:50 Topicstarter

Niet stom hoor haha

Nee hij slikt zijn pillen elke ochtend zowiezo. De middagpil wordt weleens overgeslagen maar de ochtendpil niet. Het is fijn om te lezen dat het inderdaad aan moeheid of de klok kan liggen. Ik kijk het nog een weekje aan en anders ga ik bellen. Want soms is het inderdaad weleens zuchten. haha. Dan denk ik.... zo ja was het vroeger. We hebben niet zoveel problemen met zijn geklets opzich. Het is meer dat hij vastloopt op school (door concentratrieprobleem) en dat vind ik zo zonde. Ik zou niet willen dat dit weer een probleem wordt want het leek allemaal langzaamaan een beetje de goede kant op te gaan.

Dankjulliewel voor jullie recties. Ik heb er echt wat aan!

koentje

koentje

03-04-2012 om 11:59

Tja en

mijn zoon heeft behalve adhd, ook NLD. We hebben in het verleden getwijveld of het PDDnos was, of nog ietys anders, maar het is NLD, wat toch ook wel overlap heeft met van alles. En ook wij hebben af en toe dagen dat we hem vragen of elkaar aakijken zo van:'Je hebt hem toch zijn pil gegeven?'.....
En als ik een tip mag geven. Om echt rust in de tent te krijgen niet zijn middagpil overslaan ook niet als je denkt dat hij 'het wel redt' zonder. Want ongemerkt moet hij dan veel moeite doen om zich te gedragen en dat geeft een spanning die er toch ook weer uitmoet... en raadt eens hoe? (tenminste zo werkt het bij 'de mijne')

Quin van der Veer

Quin van der Veer

04-04-2012 om 09:43

Dumbledore, dat geklets

Dumbledore, dat geklets is natuurlijk een uiting van innerlijke onrust, en niet alleen zomaar "geklets". Dus dat hij dan tegelijkertijd meer concentratieproblemen krijgt verbaast me niet.
Hier gooien we er bij zulke periodes ook nog wel eens een valeriaan tegenaan (voor mezelf ook :-p). Dat helpt wel even.
Als iemand hier een tip heeft hoe je zulke periodes sneller doorkomt dan graag! Hier is het iedere keer zowat een week, dat mag best minder, graag zelfs.

sandra vermegen

sandra vermegen

05-04-2012 om 10:24

Heel herkenbaar

onze zoon is sinds dec 2011 begonnen . we hadden precies dezelfde vraag de laatste weken, wij dachten ook dat het misschien niet voldoen was, ook zo'n beleving van: o het lijkt weer zo als voorheen. ik ben het nu ook weer op de voet aan het volgen en ben weer een stuk alerter dan voorheen, ben stipter met tijden van verstrekken. Merk wel dat medicatie wel nog gewoon werkt, maar lijkt ook meteen uitgewerkt als 4 uur voorbij zijn. wat ik ook merk is dat er minder langdurig profijt is. ik bedoel in het allerbegin kon je merken doordat hij minder overprikkeld overdag raakte hij daar 's avonds ook nog de vruchten van droeg. Hij kon dan hetzelfde zijn als 's morgens bij het opstaan, dan was hij zeg maar nog vers en niet overladen. nu lijkt het alsof hij ook meteen weer druk is wanneer het is uitgewerkt. ik ben ook benieuwd waar dit naar toe gaat, tja het hele leven is 1 grote ontdekkingstocht denk ik dan maar, zo ook dit, groetjes

Dumbledore

Dumbledore

05-04-2012 om 16:01 Topicstarter

Gekletst

Dat gekletst bij mijn zoon is inderdaad niet zomaar gekletst. Het is bij hem eigenlijk nog steeds de waarom fase. Hij is nooit gestopt met de waarom vragen. Hij wil werkelijk van alles weten hoe iets in elkaar zit.

Of hij wordt later uitvinder, iets in de bouw/techniek, of hij wordt docent..... haha meneertje is zo leergierig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.