Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-02-2017 om 15:13

Werk en een handicap

Mijn 17-jarige zoon is tijdelijk gestopt met zn mbo-opleiding en is de komende maanden bezig met een traject 'wie ben ik, wat kan ik, wat belemmert me etc'. Dit is gedurende 3 dagen per week. Het zou mooi zijn als hij een bijbaantje van zo'n twee dagen zou hebben. Dat lijkt wellicht niet zo moeilijk, maar hij heeft maar een goed functionerende hand. Bovendien kan hij niet fietsen of scooterrijden als gevolg van zijn handicap.
We hebben zo zitten piekeren wat voor baantje hij zou kunnen vinden, maar alles loopt stuk op het feit dat doordat hij met 1 hand moet werken, zijn werktempo echt lager ligt. Sales of iets dergelijks is ook lastig, want vaak moeten de winkels worden bijgevuld. En als werkgevers dan kunnen kiezen.....
Hij heeft een vmbo-diploma. Veel banen die je met 1 hand wel kunt doen, vereisen vaak een vakdiploma. Dat gaat hij hopelijk ooit halen, maar in de tussentijd zou het goed zijn als hij nu werkt.

Iemand enig idee wat hij nog zou kunnen gaan doen? Of wellicht iemand die hem een kans wil bieden?

Marjolein

Daisy

Daisy

24-02-2017 om 15:42

Fiets

Hebben jullie wel eens aan een driewielfiets gedacht? Of een eenhandig remsysteem? Of Noomad (twee wieltjes voor)?
Het lijkt me voor de eigenwaarde van je zoon goed als hij zichzelf kan verplaatsen.
Als jullie in Noord Holland wonen kan ik 't Mannetje in Haarlem aanbevelen. Geen fietsprobleem is hen vreemd en ze denken mee met benodigde aanpassingen (en maken dat ook).

Een baantje zou ik niet zo snel voor hem weten maar kan hij ook op zoek naar vrijwilligerswerk?

Ken je Emma-at-work?

http://www.emma-at-work.nl/voor-jongeren/
Daar zit ik voor dochter ook weleens aan te denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 15:56

AnneJ

Ik heb de link doorgestuurd naar mijn dochter. Wie weet heeft zij er ook iets aan.

Kaaskopje

http://www.reacollegenederland.nl/studenten/doelgroep/

Ken je deze ook? Is ook nog een mogelijkheid. Hoewel je er dan inderdaad misschien een paar dagen bij zou kunnen werken omdat er geen beurs is en wel kosten. Maar dat is lastig, want als je hier naar school gaat is een passende baan vinden juist een probleem.

Mar

Mar

24-02-2017 om 16:17

Thanks

Bedankt voor het meedenken. Driewieler heeft hij gehad, maar vindt hij als 17jarige echt niet tof. Niet uit Noord-Holland overigens. Zich verplaatsen is geen probleem, hij reist met openbaar vervoer. Met zijn eigenwaarde is niet veel mis gelukkig. Ik meldde het meer omdat een baantje als bezorger er , tot hij zijn rijbewijs heeft, niet inzit.

Emma at work ken ik, en heb hem ook gezegd die in de gaten te houden. Tot nu toe nog geen geschikte baan helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 17:02

AnneJ

Ook doorgestuurd . Ik meen dat ze wel recht heeft op studiegeld om een opleiding te doen via het uwv. Maar dat moet allemaal nog besproken worden.

Home

Home

24-02-2017 om 17:23

ook

Hier ook een zoon met een vergelijkbare handicap. Wel een stuk jonger dus van een baantje is nog geen sprake maar ik heb ook zitten denken wat hij zou kunnen doen later.

Hoe is zijn typevaardigheid? Zolang jouw zoon geen baan heeft zou ik hem dan leren oefenen. Dan zou hij ook in een callcenter kunnen werken, of baliewerk.

Hier heeft zoon sinds kort een driewieler, een Easy Rider ebike (van Raam), best een hippe fiets hoor. 't Mannetjes maakt inderdaad ook mooie ligfietsen.

Specht

Specht

24-02-2017 om 18:54

Marjolein

Kan je zoon echt niet solliciteren voor bij de zelfscan of counter van een supermarkt want is hij werkelijk zoveel langzamer als een ander?
Dochter van een kennis werkt als laborante, dat is nu ook niet het eerste beroep waar je aan denkt als je maar een hand hebt. Ze is even snel als anderen.echt superhandig met die ene hand.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 18:56

Dochter

Mijn dochter vertelde afgelopen week, dat ze inmiddels heel snel is met typen met een hand. Oefening baart kunst dus, maar ik vind het altijd riskant om de vaardigheden van de een ook van een ander te verwachten. Niemand is hetzelfde.

Inanna

Inanna

24-02-2017 om 20:49

hier bij de AH

Bij de AH waar ik wekelijks kom zie ik elke keer een vakkenvuller met een slechtfunctionerende rechterhand, dat viel me op omdat mijn dochter linkszijdig spastisch is.
Niet alle supermarkten staan dus negatief tegenover jongeren met een beperking.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-02-2017 om 13:05

Ook hier bij Ah

Ik zie hier bij Ah ook vakkenvullers met een beperking. Er werken ook best veel vaste krachten waaraan je merkt dat ze wat langzamer zijn. Heeft Ah hier een speciaal beleid voor ofzo?

Bij een tankstation ?

Zo een waar mensen zelf tankenn betalen bij de balie, is dat wat?
Bakker Bart heeft hier ook een speciaal traject, maar ik weet niet of die bakker overal in NL zit. Zag ik laatst omdat er een bordje stond met een mededeling dat ze een ervaringsplaats waren en je daarom geholpen kon worden door iemand die t nog moest leren. Zo stond het er niet precies, veel mooier want dat viel me op.

Als oppas voor basisschoolkinderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.