Tilly
17-04-2015 om 11:23
wel / geen nieuwe test
Ons kind heeft toen hij 5 jaar was een NPO gehad, waarbij gekeken werd naar zijn IQ e.d.
Uiteindelijk is daar ADHD als etiketje uitgekomen, en geen totaal IQ omdat daarvoor het verschil tussen performaal en verbaal te groot was. Hij zit nu sinds twee jaar op speciaal onderwijs cluster 3.
Aan ons de vraag of we hem opnieuw willen laten testen. Indertijd heeft hij nog niet de Wisc III gehad omdat hij te jong was, en het is natuurlijk nu al ruim 3 jaar geleden.
De revalidatiearts stelt dit voor omdat uit een dergelijke test misschien nog wat handvatten kan geven voor het aanpakken van leerproblemen door de leerkracht.
Zelf weten we nog even niet wat we hiermee willen, en of het zinvol is. We willen zowieso niet door de school laten testen om te voorkomen dat een op een slechte dag gemaakte test misschien nog jaren effect heeft op hoe er naar ons kind gekeken wordt. En we vinden het ook wel weer een extra belasting voor ons kind.
Anderzijds, als het tips geeft hoe bepaalde problemen in het leren aangepakt kunnen worden, dan zou het hem misschien juist kunnen helpen.
Wat zijn jullie ervaringen met het testen van een kind, en wat er op school met de uitslagen gebeurt? En hoe vaak laat je een kind testen?
Meisje Klein
17-04-2015 om 12:41
cluster 3
Waarom zit je kind op cl 3 als ik vragen mag? Gebruikelijker is dat een ADHD'er naar cl 4 gaat als regulier niet lukt. Heeft je kind ook een verstandelijke of lichamelijke beperking? Ook omdat je bij de revalidatiearts zit.
Ons kind zat ook op cl 3 en is 2 keer getest (bij 2,5 en 3,10 jaar) via het revalidatiecentrum. Dit was nog voor school, maar de uitslagen zullen ongetwijfeld met de aan het revalidatiecentrum verbonden cl 3 school zijn gedeeld. Wij hebben er geen hinder van gehad.
Kind is daarna nooit meer getest maar er zijn ook geen redenen voor geweest. Heeft de revalidatiearts niet aangegeven wat de redenen zijn? Is er een (nieuwe) hulpvraag op school? Is het nodig voor de verlening van je indicatie voor speciaal onderwijs? Ik zou het navragen.
Zeker als het beeld van hem nog niet duidelijk genoeg is, kan het wenselijk zijn. En qua belasting: mijn kind vond die testen juist leuk, maar ieder kind is natuurlijk anders.
Eowyn1
17-04-2015 om 12:50
Hier wel
Ons kind (autisme) is getest toen hij 3,5 was. Toen een hertest met 5 jaar en nu is hij 8,5 en gaan ze hem weer testen. De Wisc III is veel betrouwbaarder dan de testen die ze doen op jongere leeftijd. Er is veel meer informatie uit te halen.
Wij gaan voor een nieuwe test omdat schoolresultaten erg achter blijven terwijl hij een bovengemiddeld iq heeft. Ook is een nieuwe iq test nodig voor herindicatie speciaal onderwijs.
Wij laten hem juist op school testen, omdat dat een veilige omgeving is en hij de tester dan ook kent. Wij hopen dat dat zijn score ten goede komt....
Rafelkap
17-04-2015 om 12:52
zinnig
Het lijkt me zeker zinnig, om te bezien of je kind nog goed op z'n plek zit daar op school, en idd om de indicatie voor cluster 3 te behouden, zo'n test is niet eeuwig geldig. Drie jaar geleden is best lang geleden alweer.
Mijn zoon (8) wordt elke 2 jaar getest, om te zien hoe zijn begeleiders met hem om moeten gaan (wat zijn cognitieve en zijn sociaal-emotionele leeftijd is). Ook is het goed te weten of hij niet 'achteruit' gaat (en we naar het ziekenhuis moeten) en ik heb die papieren nodig voor zijn indicatie.
Een belasting is zo'n test niet, vaak wordt het ook over meerdere dagen uitgesmeerd, naar gelang zijn concentratieboog. Bij ons gebeurt het gewoon op het kinderdagcentrum, dus in zijn 'vertrouwde omgeving', dat is voor hem ook beter dan naar een andere locatie gaan.
Tilly
17-04-2015 om 13:42
houdbaarheidsdatum
Bedankt voor de antwoorden zover.
De vraag kwam van de revalidatiearts omdat de test dus 3 jaar geleden is afgenomen, ze schijnen een houdbaarheidsdatum van 2 jaar te hebben. Daarnaast heeft hij wat moeite met rekenen, vooral automatiseren. Daarnaast zijn er wat vraagtekens bij hoe hij alles verwerkt wat visueel binnenkomt.
Hij gaat naar cluster 3 vanwege een erfelijke aandoening (neurologisch), ADHD krijg je daarbij cadeau.
En inderdaad zo'n test bestaat vaak voor het gevoel van het kind uit spelletjes. Maar hij maakt al lange schooldagen, heeft nog therapie buiten schooltijd, en mag al vaak genoeg naar therapeuten en ziekenhuis wat ons betreft. Vandaar dat we hem niet nog meer willen belasten als het niet nodig is.
Onze huiver zit ook nog altijd in het voortdurend onderschatten en negatief uitleggen van testen door de oude school. Daarnaast is er een extern adres om deze test af te laten nemen met veel ervaring met de specifieke aandoening van ons kind, wat ook weer nauw samenwerkt met het ziekenhuis. Wellicht dat die ook weer net iets anders naar zaken kijken.
Engeltje
20-04-2015 om 11:06
Ik zou gaan voor hertest
En toch serieus overwegen om dat via school te laten lopen, om de reden die Eowyn geeft. Hoewel jouw redenen om het extern te doen ook heel goed zijn. Ik mag alleen toch hopen dat een cl 3 school op de juiste wijze naar zo'n test kijkt...
Ik snap alleen de reden voor hertesten niet goed, ja, dat de vorige 'verlopen' is natuurlijk wel, maar niet kunnen automatiseren (niet alleen bij rekenen) is volgens mij een van DE probleempunten bij AD(H)D. Tenminste, mijn ADD-er van 15 in 3 VWO heeft nog steeds de tafels niet onder de knie . Verder gaan zaken als aankleden en schooltas inpakken inmiddels gelukkig wel goed.
Kijken naar hoe hij visuele informatie verwerkt is natuurlijk wel weer heel zinvol. Ik neem tenminste aan dat daar een goede reden voor is. Informatieverwerking is natuurlijk sowieso anders bij ADHD. Bij mijn zoon zien wij duidelijk een verwerkingsvertraging. Dus als hij bijvoorbeeld instructie krijgt, kan hij daar niet direct mee aan de slag. Dat was op de basisschool heel lastig, maar door zijn prima intelligentie kon hij daar wel 'omheen werken'. Op het VO lijkt het probleem minder groot. En hij kan nog steeds geen samengestelde opdrachten aan. Ik kan hem niet naar boven sturen om 3 dingen te halen zonder hem een briefje mee te geven .
Sanne
26-04-2015 om 22:30
Ik vond het zinvol
Eén test, toen ze net 7 was. Zelf laten doen, omdat ik het gelukkig kon betalen en omdat ik het ook absoluut in eigen hand wilde houden wat ik met school deelde. Heb ook niet het hele rapport aan school gegeven.
Dochter was wel moe, maar vroeg direct wanneer ze meer mocht. Echt een spelletjes middag met één op één fijne aandacht.
Ik heb gezegd dat de mevrouw wetenschapper was die wilde weten wat kinderen van haar leeftijd wel en niet wisten en konden. Geen druk verder.
Ik vond het inzichtgevend.
Moni
26-04-2015 om 22:36
Ik zou ander onderzoek laten doen
namelijk hoe hij leert en hoe school daarop kan inspringen.
Een iq-test is daar niet zo zinvol voor.
Een iq-test is wel iets dat in de lijstjes hoort van de behandelaars. Oude test betekent hertest, zeker als kind eerder te jong was voor een WISCIII.
Ik zou hem laten onderzoeken op leerstrategieën en/of executieve vaardigheden.
Voorbeeld van leerstrategieën is deze: http://www.vanbodegom.eu/pages/leerstrategie.php
Hier kun je ook denkstrategieën laten onderzoeken.
Voor executieve vaardigheden bestaan ook testen.
Met ADHD denk ik dat dit soort testen je verder helpen dan een iq-onderzoek.
Moni
26-04-2015 om 22:39
Foutje
Ik zie nu dat deze test voor leerstrategieën voor kinderen vanaf 9 jaar is. Mijn verhaal wordt er niet anders door.
School zal eerst duidelijk moeten maken welke leerproblemen zij zien. Dan kun jij daar gericht op laten onderzoeken.
Paddington
30-04-2015 om 09:52
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor
de Rakit-2.
De WISC-III is sterk verouderd, helaas is er nog geen nieuwe WISC-test op de Nederlandse markt.
Mocht je ervoor kiezen om je kind te laten hertesten, wat niet raar is om de 2 à 3 jaar, kijk dan wel wat je ermee wil bereiken. Hij heeft een Cluster 3 indicatie en een nieuwe indicatie is, naar wat ik begrijp, nog niet nodig.
Als school erachter wil komen wat jullie kind cognitief aankan, dan heeft school daar heel veel andere middelen voor voorhanden.
Kortom: eerst kijken wat de motivatie is achter de test en dan kijken welke test het beste duidelijkheid kan verschaffen.
Succes!
Christel
30-04-2015 om 12:59
Meisje Klein
#2: Waarom zit je kind op cl 3 als ik vragen mag? Gebruikelijker is dat een ADHD'er naar cl 4 gaat als regulier niet lukt. Heeft je kind ook een verstandelijke of lichamelijke beperking?
Mijn dochter van 6 zit ook op een cluster 3 school. Ze heeft de diagnose ADHD, een hele zwakke fijne motoriek en sociaal is ze niet zo handig. Overigens is ze voor wat betreft IQ normaal getest (103). Cluster 4 was absoluut niet aan de orde omdat ze zich daar niet staande zou kunnen houden. Van wat ik er van de IB's en de mevrouw van het samenwerkingsverband (die betrokken waren bij de overstap) heb begrepen is dat toelating tot cluster 3 en 4 niet zo vast ligt als cluster 1 en 2.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.