Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wat wel indien geen pgb verblijf

Mijn dochter (PDD NOS en wordt bekeken op wat verder!) heeft geen recht op een PGB verblijf. Ze heeft dus alleen begeleiding. Dat betekent dus geen logeerweekenden oid. Wij hebben geen familie of vrienden die haar een weekendje kunnen opvangen. Gezien de strenge regels die er tegenwoordig zijn, kan ik me voorstellen dat er meer zijn met dit probleem. Zijn er andere instanties waar je kunt aankloppen? Hoe lossen jullie dit op? Of is het net als wij doorzetten en hopen dat je het volhoudt....(wat kun je anders!)

Bedankt, Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

26-09-2012 om 10:47

Ik vrees

dat laatste. Wat doen jullie dan aan begeleiding van dat PGB geld? Kun je de begeleiding niet zo inzetten dat jullie weekenden relaxter worden? Kun je misschien individueel kijken of je een student of zo, die je misschien ook hebt voor begeleiding zo ver krijgt dat ze incidenteel een heel of half weekend oppast?

Sjansje

Sjansje

26-09-2012 om 22:34

Bestedingsvrijheid

Als je een PGB krijgt betekend dat dat je bestedingsvrijheid hebt. Dat houdt in dat je je budget niet perse hoeft te besteden aan begeleiding, maar het ook mag inzetten in een andere klasse, in jullie geval dus logeren.
Van de site van Per Saldo:

" Het is nog steeds mogelijk om kortdurend verblijf in te kopen met een pgb, ook al is er geen indicatie afgegeven voor deze functie. Dit kan vanwege de bestedingsvrijheid die budgethouders hebben, nadat zij hun pgb toegekend hebben gekregen. "

boekenwurm

boekenwurm

29-09-2012 om 15:01 Topicstarter

Minimaal

Tja, dat verantwoordingsvrije bedrag is zo minimaal in ons geval, daar red ik het niet mee. Ben wel net lid geworden van per saldo, daar ook maar eens verder informeren. Frustrerend hoor, alsof een mens dit voor zijn lol heeft! Bedankt!

boekenwurm

boekenwurm

29-09-2012 om 15:03 Topicstarter

Koentje

Wij hebben iemand via DOK20, maar ik dacht dat zij alleen maar begeleiding mogen doen. Mag je zo iemand dan ook evt een dag of dag met nacht laten komen?

Sjansje

Sjansje

29-09-2012 om 19:32

Niet verantwoordvrij

Maar bestedingsvrij!

Dit betekend dat als je bijvoorbeeld een indicatie voor begeleiding hebt, je dat hele bedrag ook mag inzetten in de andere pgb-klasses.
In jouw geval mag je dus je volledige budget voor begeleiding ook besteden aan logeren.

Nog een uitleg van Per Saldo:

Bestedingsvrijheid

Alle vormen van zorg en begeleiding die binnen de zorgfuncties van het pgb-AWBZ vallen, ook al hebt u voor een bepaalde functie geen indicatie gekregen. Voorbeeld: als u geïndiceerd bent voor alleen persoonlijke verzorging, dan mag u uw pgb ook uitgeven en verantwoorden voor begeleiding en kortdurend verblijf. Dit heet 'bestedingsvrijheid'.

Bezwaar aantekenen

Ik heb het zelfde. Alle functies zijn toegekend alleen het tijdelijk verblijf niet. Dit wordt bepaald door jeugdzorg die de aanvraag in dient. Mijn zoon kan nl 1 uurtje ofzo alleen thuis zijn, waardoor hij in leveringsvoorwaarde C zou vallen. Hij zou geen permanent toezicht meer nodig hebben. Echter , nergens staat vermeld dat permanent toezicht betekent dat er 24/7 iemand bij je kind moet zijn. Wel " in de nabijheid'. Daar zit een groot verschil in. Kijk eens naar deze link :

http://www.ciz.nl/sites/ciz/files/filemanager/indicatiewijzer/Indicatiewijzer_50.pdf

Onder hoofdstuk 10. En kijk of dit ook op jou van toepassing is. Ik heb trouwens begrepen van Jeugdzorg dat een bezwaarschrift indienen wel degelijk zin heeft. Bijna altijd wordt deze toegekend. Bij mij nu loopt het nu , ik ben benieuwd..

ishtar

ishtar

04-10-2012 om 13:57

Bestedingsvrijheid en bezwaar aantekenen

je mag inderdaad grotendeels zelf bepalen waar je je PGB aan uitgeeft (alleen vervoerskosten moeten wel geïndiceerd zijn, anders kun je ze niet declareren)maar goed, je kan het maar een keer uitgeven. En als andere dingen ook nodig zijn...
En ik heb ook, met succes, bezwaar aangetekend tegen het niet verlengen van het kortdurend verblijf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.