Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Laranja

Laranja

14-04-2012 om 12:05

Wat voor oppas

Wij willen na de zomer een nieuwe oppas voor onze jongens. De huidige klikt niet zo goed met onze IADH jongens. Maar wat zoeken we in iemand, naast betrouwbaarheid. Onze oudste, groep 7 is een heel slimme ADHD jongen. Hij vergeet veel en moet aangestuurd worden. Op tijd, op dingen doen, hij moet ook veel, qua medicatie en sporten en zo. Jongste, groep 6 is ook slim, maar ook faalangstig en gevoelig, en wordt onderzocht, we verwachten wel een en ander aan ontwikkelingsproblematiek.
Oudste is gebaat bij rechtlijnige aansturing, een soort externe agenda. Jongste juist niet, wel van de aansturing, maar hij hoeft niet zo veel. Voor hem is gezelschap veel belangrijker. Een spelletje doen, wat eten, boodschapje doen, er gewoon zijn.
De huidige oppas is zelf geen licht, oudste stuurt haar aan. En ze voelt de jongste niet aan, en dat leidt tot conflicten. Is het te doen, een slimme oppas, die oudste kan helpen met huiswerk en aansturing, en gewoon gezellig is voor jongste. Zonder eisen aan hem te stellen, zonder moeilijke vragen. De jongens gaan leuk met elkaar om, hebben vriendjes en wonen in een goeie straat.
Zoek ik het onmogelijke, of is dit een leuke klus voor een student? Hebben jullie tips, waar vinden we zo iemand? Voor 2 tot 3 middagen per week.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

14-04-2012 om 13:39

Student

Een student (ortho)pedagogiek, psychologie, SPH. In die hoek moet je het zoeken. Dan moet het vast lukken. itten die opleidingen in de buurt? Briefje op het prikbord!

Chippie

Chippie

14-04-2012 om 15:00

Student

Leuk en aardig, maar veel continuïteit biedt het niet. Wij hebben geen IADH kinderen, toevallig wel slim en de oudste zo chaotisch als een deur.
Wij hebben een lieve, rechtlijnige oppas die grenzen durft te stellen en ook meedenkt (gymtas, voetbaltas, broodbakjes?) met de oudste.
Ik weet niet wat je bedoelt met huiswerk, maar zoveel huiswerk krijgen ze toch nog niet? Hier moeten de kinderen wel oefenen voor muziekles; bij de jongstebetekent dat er naast zitten omdat hij anders andere dingen gaat doen. De oppas (maar ook ikzelf) kunnen niets met muziek, maar ze zorgt er wel voor dat het gebeurt. Dat lijkt me voldoende.

Of je kind nu slim is of niet, hij heeft echt geen superintelligente begeleider nodig.

Dok20

Hebben we ook goede ervaringen mee.

Tineke

Tineke

14-04-2012 om 18:10

Hmz chippie

Dan heb ik het blijkbaar altijd goed getroffen, járen gaan ze mee, alhier, die studenten (die inmiddels geen student meer zijn). Aan continuiteit geen gebrek.

Fiorucci

Fiorucci

14-04-2012 om 18:15

Maar...

Waarom biedt een student geen continuiteit??

Even zo

Even zo

15-04-2012 om 11:18

Ervaringen

Onze ervaringen: een student, liefst iets ouder. Een orth. ped. student kan maar dat wil niet zeggen dat die ook stevig genoeg in de schoenen staat. Meestal zijn ze duur en zeggen meer capaciteiten te hebben dan ze waar maken. Wat ik doe in zo'n geval: via-via vragen en zoeken op sites waar je moet betalen voor een advertentie (dus -geen- marktplaats), liefst sites als zoekoppas.nl. Maak kennis, laat ze langskomen, kies er een paar uit die je goed genoeg lijken, vraag of ze een uurtje of twee lang willen komen om te kijken of het met kind klikt (en jij kan ze in werken). En dan kies je (of je kinderen kiezen). Het nadeel van studenten is dat ze soms minder trouw lijken dan je buren maar nu ik zorg dat het een feestje wordt als de oppas komt en dat oppas niet teveel opvoedtaken krijgt, gaat het aardig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.