Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
overbezorgd

overbezorgd

08-09-2015 om 18:31

Wat te doen? (zorgen om zoon)

Onze zoon (10) zit in groep 7. Eigenlijk groep 7/8 want het zit in een combigroep.
Hij wiebelt constant op zijn stoel, tikt met zijn been tegen de tafel, zit te spelen met koptelefoon op zijn hoofd, zit continu met zijn pen op het bureaublad te tikken, heeft erge moeiete om überhaupt aan het werk te gaan en krijgt na een uur nog niet eens 1 rij sommen af….etc…Hij is voorts zeer gesteld op structuur, is zeer creatief, lief, heeft een zeer laag zelfbeeld.
Zijn methodetoetsen va vorig jaar zijn goed tot zeer goed (met af en toe een uitglijder). Zij CITO-toetsen daarentegen zijn D en E. De juf zei toentertijd al dat ze zich afvroeg of dit wel dezelfde leerling was. Zo verschillend waren zijn resultaten. Men heeft ons nu verteld dat vervolgonderwijs alleen naar de CITO-score kijkt.
Zoals het er nu naar uit ziet, wordt dat VMBO-Basis of kader met leerwegondersteuning. Dat schijnen ze nu al aan te moeten vragen.

We laten wederom voor de tweede keer een breed onderzoek doen door een psychloog van een grote organisatie, mede op aanvraag van school. Hierbij wordt ook een IQ-test gedaan. Men denkt aan Autisme en/of ADHD/ADD

Wij denken echter dat hij veel meer in zijn mars heeft en zien hem helemaal niet in het profiel van iemand die naar een VMBO gaat.
Hij is dol op robotica en computeren, is gek op alles wat maar met science te maken heeft, sterrenkunde etc…
Hij is zeer creatief en denkt dingen uit.

Hij wordt op een wachtlijst gezet bij die organisatie…en die is lang, maar het jaar gaat door en tegen de tijd dat hij waarschijnlijk zijn eerste CITO voor groep 7 heeft gehad, beginnen de onderzoeken of in het ergste geval zelfs later.
Volgens mijn man is dit een verloren jaar. Wij zien zoon nu al verdrinken in deze groep. Thuis is hij zeer wars van het maken van zijn huiswerk, richt zich op de kleinste details (zoals kleuren die gebruikt zijn of streepjes die wel in het ene sommetje staan en in het andere niet….) en doet daar zeer moeilijk over. Eer hij daadwerkelijk aan het werk gaat, zijn we drie kwartier verder. Tja, als dat proces zich ook voordoet tijdens een CITO…….waar alles als eenheidsworst wordt aangeboden…..

Herkennen jullie dit en wat zouden we kunnen doen?
Mijn man denkt zelfs aan hem terug laten zetten naar groep 6.

Angela67

Angela67

08-09-2015 om 18:40

disharmonisch profiel

even heel erg kort door de bocht: het zou wel eens kunnen zijn dat er een heel erg 'dysharmonisch profiel' uitkomt. Daar kun je heel oud mee worden maar heeft wel degelijk effect op hoe een kind leert, overkomt, omgaat met nieuwe informatie, etc.
Bijv performaal veel hoger dan verbaal en een gemiddelde verwerkingssnelheid levert een slim overkomend kind op, wat niet makkelijk leert maar bijv heel creatief en ruimtelijk inzicht heeft.

afgzien van alle andere onderzoeken is het interessant om die IQ test te analyseren. En dan niet zozeer om absolute getallen (dat is toch allemaal wat omstreden) maar op zich kunnen de testen onderling wel tot inzichten leiden waar het kind beter of slechter in is.

terugzetten is flauwekul, goed helpen dat moeten ze doen.
zoek zelfstandig hulp en laat hem snel testen. Kost wat maar dan heb je ook geen pottenkijkers en kunnen je kind, jij en je man samen hier mee aan de slag. Deel alleen met school wat betrekking heeft op schoolse vaardigheden en laat ze niet meteen alles lezen/kopieren.

gr Angela

Moni

Moni

08-09-2015 om 18:43

Ik zou ook alvast een IQ-test doen

dan bewaar je dat brede onderzoek voor het grote bureau.
Met de uitkomst hebben jullie met school een vertrekpunt over zijn intelligentie. Dat kan al veel schelen voor de aanpak op school.

Zoek dan wel goed uit bij welke tester je het beste terecht kunt.

Sol

Sol

08-09-2015 om 18:54

Ik denk..

Ik denk niet aan ADHD of Autisme, maar gewoon aan 'n intelligent kind dat zich te pletter verveelt. Normaal ben ik niet voor testen, maar school heeft blijkbaar een cijfertje nodig om het te zien dus zou ik die IQ-test als eerste laten doen.

Heeft school al eens gekeken waarom hij op de CITO zo slecht scoort? Het zou zomaar zijn dat hij gewoon te ver doordenkt, of ze afraffelt of gewoon geen zin heeft om ze in te vullen.

Ik herken in elk geval veel van mijn eigen zoon in jouw zoon... Ook het niet stil kunnen zitten, geen dingen doen die zinloos lijken (huiswerk, rijtjes sommen), interesse in wetenschap, en ontzettend kunnen miepen over kleine foutjes (en dan vooral in schoolboeken ).

Komt goed!

Hanne.

Hanne.

08-09-2015 om 19:06

ook herkenning

Ik herken mijn eigen zoon ook in het gedrag wat je beschrijft. Mijn kind heeft adhd en asperger. Komt dus niet 'goed' maar er valt prima mee te leven. De diagnose opende voor ons deuren en dat was erg prettig.

Wat bij ons hielp om de wachttijd te verkorten was om de huisarts in te schakelen. We waren binnen 4 weken aan de beurt.

Dat school je vertelt dat het VO alleen naar de cito kijkt vind ik wel opvallend. Juist Het oordeel van de leerkrachten is bepalend geworden. Het advies wordt zelfs al gegeven voorsat de er eindcito is afgenomen. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de huidige school er sterk op leunt.

Heeft iemand al eens samen met hem een cito ingevuld. Gewoon meekijken en hem hardop laten denken. Kan heel verhelderend zijn als je wil weten waar het mis gaat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2015 om 21:15

Testen

Ja, klinkt als mijn zoon toen hij iets jonger was dan de jouwe en nog niet getest was en geen ADHD-medicatie slikte. Hij heeft ADHD en is hb. Twee keer een groep overgeslagen op het BO; hij is nu 14 en zit in 4VWO. Een IQ test op korte termijn is heel zinnig. Niet eens vanwege de cijfertjes, maar vooral als het gaat om hoe neemt je zoon informatie op, hoe verwerkt hij dit en hoe past hij het toe. Waar liggen de sterke kanten, waar de mindere. Denkt een kind te ingewikkeld; maakt hij te grote stappen of verzandt hij juist in details en irrelevante dingetjes. Kan hij zich goed focussen of helemaal niet. Focust hij zich alleen op dingen die hij interessant vindt. Heel erg verhelderend. Je krijgt dan ook goede handvaten mee die zeker voor een school erg belangrijk zijn.
Mijn zoon heeft een vrij grote performaal/verbale kloof. Hij is als een computer met een trage printer. Hij is ook erg visueel ingesteld. Vermoedelijk heeft je zoon veel meer in zich dan er nu uit komt. Oefen alvast CITO's met hem (ik heb mijn zoon toen CITO's laten oefenen en maken met een Remedial Teacher omdat hij dezelfde problemen had als de jouwe); dan zie je waar hij struikelt. Hem een groep terugzetten is contraproductief. Daarmee maak je de zaak zeer waarschijnlijk alleen maar erger en het zelfbeeld van je zoon moet beslist verbeteren en niet nog meer achteruitgaan.

anders slim

Beste overbezorgd,
Jouw verhaal is herkenbaar voor veel kinderen die niet zo goed schijnen te passen in wat wij van hen verwachten. Ze hebben hun eigen ideeën en interesses die ze vaak niet terugzien op school en dat kan demotiverend werken. Het is alsof je een olifant vraagt om in een boom te leren klimmen. Als hij beweeglijk is hoort dat bij hem. Sommige kinderen zijn beweegslim en gebruiken hun lichaam om informatie op te nemen. (als ik een moeilijk telefoongesprek heb dan loop ik ook rond zodat ik makkelijker de informatie kan verwerken via beide hersenhelften). Creatieve breinen verwerken namelijk ook informatie via de rechterhersenhelft, zijn over het algemeen meer bezig met verbanden leggen en zien het groter geheel. Wow als je toch geïnteresseerd bent in sterrenkunde en computertechniek dan snap ik dat je jezelf op school erg verveeld (zoals Sol zegt). Onderpresteren ligt dan op de loer, hoe kun je iets goed doen als je jezelf niet herkend in de methodes en lesstof?? Deze kinderen kunnen wel degelijk goed leren en meekomen als ze echt gezien en gehoord worden op school, als er begrip is voor wie hij als mens is en waar zijn behoeften liggen. Het is makkelijk om er een sticker op te plakken, want dan ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij de maatschappij, maar bij het kind zelf. Daarmee doen we hem te kort. Probeer niet overbezorgd te zijn, dat voelt hij ook. Geef hem vertrouwen en laat hem weten en voelen dat hij goed is zoals hij is. Dat heeft hij van jullie als ouders nodig. Succes. Groetjes Nathalie

overbezorgd

overbezorgd

09-09-2015 om 12:00

bedankt

Ik vind het erg fijn te lezen in jullie reacties dat jullie het 'probleem' herkennen. Ik zal terugkomen op jullie opmerkingen/tips en wat extra info geven.

Onze zoon heeft al eens eerder een IQ-test gehad (hij was toen net 5jaar). Er kwam inderdaad uit dat zijn performaal IQ veel hoger lag dan zijn verbaal IQ. Hij had een disharmonisch profiel. Ook was de verwerkingssnelheid wat trager dan normaal.
Zijn abstract redeneren was sterk ontwikkeld, evenals zijn ruimtelijk inzicht.

De IQ-test wordt nu ook door deze organisatie uitgevoerd (Lucertis).

Ik hoorde net van een ouder dat er een kind weggat uit de andere groep 7 (geen combi-groep). Hier zit een leerkracht die mijn zoon vorig jaar ook had (groep 6) die hem goed kent en die ook de vragenlijsten had ingevuld van Lucertis. Het zou denk ik voor mijn zoon veel schelen om in de gewone groep 7 te zitten. De rust en het feit dat hij de leerkracht kent en vice versa scheelt ook.
Ook voor het onderzoek is het handig. Ik hoop dat het gaat lukken om op deze manier wat meer rust te creëren voor hem. Ik ga zo vragen of het inderdaad klopt dat er een leerling weggaat en of de leerkracht ervoor open staat. Daarna ga ik contact opnemen met de Intern Begeleider van school en directie.

Er is eigenlijk nooit echt goed gekeken waarom hij nu juist de CITO-toetsen zo slecht maakt. De laatste leerkracht (groep 6) is eens naast hem gaan zitten en heeft een CITO-opdracht samen met hem gedaan. Hij moest stap voor stap aangeven wat hij ging doen. Toen maakte hij het foutloos.

Het zou misschien wel een eye-opener zijn om te zien wat hij nu 'leest' en hoe hij nu denkt bij zo'n som. Echt constructief ernaar kijken hebben ze nooit gedaan.

Het lijkt erop dat hij te snel de vraag leest, direct een conclusie trekt en direct aan de slag gaan met een oplossing terwijl hij de rest van de opdracht niet gelezen heeft. Het is niet zo dat hij het niet snapt. Ook desinteresse is een puntje wat zeker meespeelt. Ook heeft hij de neiging om direct uit zijn hoofd te gaan rekenen terwijl ze een kladblok mogen gebruiken.

Aan Sol: Hoe is het afgelopen met je zoon en hoe gaat het nu?

Aan Hanne: Super idee. We hebben al contact met de IB-er van school die al zelf gebeld heeft met Lucertis. Maar de huisarts is zeker ook een optie.
Voor wat betreft de CITO, denk ik ook dat deze school hier erg op leunt. Ze willen al een 'Leerwegondersteuning' (of hoe noem je zoiets) aanvragen voor het middelbaar onderwijs. Dat moeten ze dus nu blijkbaar al doen. Dan zou hij op het VMBO-basis of kader nog extra ondersteuning krijgen.
Nou, je begrijpt dat wij daar echt heel vreemd bij zaten te kijken.

laptopje

laptopje

09-09-2015 om 12:37

zo'n situatie had ik ook . ..

wij hadden de uitslag van de iq testen (in groep 4 en groep 7) niet gedeeld met school. En ja de cito's waren niet goed, maar hoe de juf van groep 7 het formuleerde: "kijk eens naar de cito-uitslaggrafieken, de volgende keer nog even iets lager en dan kan ik hem aanmelden voor lwoo". Ik viel echt van mn stoel, wij dachten nog: een kind is meer dan de IQ uitslag, maar echt, deze juf maakt het heel bont want het gehele schooljaar had ze absoluut niets gedaan aan begeleiding, uitzoeken hoe het kwam dat zijn cito's zoveel slechter waren etc. Wij hadden daar wel naar gevraagd maar ze zei dat dat wel goed zou komen. En dan zij nota bene zeggen dat hij er zonder begeleiding niet zou komen op het VO. Daar had zij dus best wel mee kunnen beginnen . . .

Afijn, hier spreekt frustratie.

Gebruik de uitslagen dus wel actief, en dat kan nu al (ook al is het niet zo actueel). Die kloof wordt misschien wel minder, de verwerkingssnelheid misschien wat hoger, maar het kan echt helpen om met een psycholoog naar school te gaan om het uit te leggen en te helpen. En te vertalen naar praktische tips en voorbeelden.
Groet,
laptopje

overbezorgd

overbezorgd

09-09-2015 om 13:20

vraagje

Lucertis heeft lange wachtlijsten voor een IQ-test. Nu willen ze contact op gaan nemen met Centrum voor Jeugd en Gezin (die dus ook werkt met de basisschool van zoon) om te kijken of zij IQ-test versneld kunnen afnemen of via een ander bureau.

Ik wil dit graag zelf in de hand houden. Hebben jullie adressen/goede ervaringen met bureaus waar de IQ-testen afnemen in de buurt van Rotterdam en omstreken?

Ik ben zo bang dat ze de IQ-test zo naar hun hand zetten dat school hem 'weg kan zetten' naar VMBO met leerwegondersteuning. Je leest zo vaak dat je dat niet aan school moet overlaten…..
Ik wordt hier zo paranoïde van…..wat kan ik doen?

overbezorgd

overbezorgd

09-09-2015 om 13:22

laptopje

Hoe is het met je zoon nu?

Moni

Moni

09-09-2015 om 13:36

Deze is goed

Ze komt aan huis dus afstand is geen probleem.

http://www.orthopedagogiekvanwaarde.nl/

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2015 om 13:52

Testen

Zoek idd een goed, gespecialiseerd bureau. Als het even kan, laat degene die de test afneemt je zoon dan ook twee dagdelen in de klas observeren. Via het hb-kind forum heb ik deze praktijken:
Judith Hendriks http://www.aiolos.nl/
http://www.kiew.nl/
Ik zou toch ook alvast een diagnostisch traject starten om te zien of er (ook) sprake is van AD(H)D oid. Helaas zijn de wachtlijsten wat dit betreft ook lang. Hoe dan ook, school moet handvaten krijgen en de lesstof en de manier van onderwijzen aanpassen alsmede specifieke begeleiding geven. Met name belangrijk met het oog op de middelbare school.

Syl

Syl

09-09-2015 om 23:57

ook herkenning

Als je kind een hoog iq heeft, en school zo hangt aan cito's zou ik beslist actie gaan ondernemen om je zoon daar beter op te laten scoren. Ook zoeken naar VO-scholen die begrip hebben van hb en eventueel zorgleerlingen.

Mijn zoon lijkt op de dingen die je noemt erg op jouw zoon. (lage vs, perfomaal hoger dan verbaal, en hele hoge score op oa ruimtelijk inzicht, de onrust in de klas, concentratieproblemen maar ook zijn intelligentie en belangstelling). Hij was op de basisschool zo moeilijk aan het werk te krijgen, dat de leerkrachten het er maar bij lieten zitten. Hij zat eigenlijk de hele dag alleen maar te pielen met zijn pen, te tekenen en wat spelen met lego. Dan had de leerkracht tenminste rust. Zelfstandig werken kon hij absoluut niet. Hij moest in alles aangestuurd en begeleid worden.
Wat anders is dan bij jouw zoon: hij scoorde wèl naar zijn kunnen op cito's en daardoor kreeg hij uiteindelijk toch een VWO advies.

Je zou denken dat hij niet klaar zou zijn voor een regulier VO, maar niets is minder waar. Wonder o wonder, hij doet het eigenlijk prima! Zit nu in 2 VWO, let (meestal!) op in de les en maakt zelfs huiswerk. Door zijn adhd en ass heeft hij wel moeite met bepaalde vrije opdrachten, de organisatie van zijn huiswerk en stilzitten in de klas. Maar met hulp van mij en een coach gaat het eigenlijk best goed. Het lijkt wel of hij een knop heeft omgezet. Bs was luilekkerland en nu gaat hij aan de slag. Hij heeft het er wel eens over, hoe hij toch min of meer expres de boel saboteerde omdat hij geen zin had en merkte dat zijn houding werkte. Hij moet nog wel werken aan diverse executieve functies maar stapje voor stapje gaat het steeds beter. Voor jouw zoon zou dat dan toch ook mogelijk moeten zijn?

overbezorgd

overbezorgd

10-09-2015 om 12:23

zeker Syl….

dat zou zeker mogelijk moeten zijn. Komt inderdaad ook nog bij dat hij werkelijk ontzettend goed…..nou laat ik het maar zeggen….."Toneel kan spelen'. Vreselijk dramatisch doen thuis……vaak weet ik gewoon niet of hij het nou echt meent of toneel speelt om onder dingen uit te komen.
Wij grappen soms wel eens….."Dat hij de Hogere Theaterschool met vlag en wimpel doorkomt'.
Hij is heel moeilijk te peilen.

Wat fijn dat jouw zoon wel nar behoren zijn CITO's maakte. Mij zoon scoort erg laag…."ik ben toch stom en dom dus waarom zou ik moeite doen' is zijn houding nu.

We zijn inderdaad aan het zoeken naar scholen die bij hem zouden kunnen aansluiten. Maar dat is uiteraard ook afhankelijk van wat er uit de onderzoeken komt. Ik durf ook niet te zeggen of hij hb is.
Er wordt momenteel hard aan gewerkt om een IQ-test eerder af te nemen.

Men vindt mij stom

@ overbezorgd, zegt je zoon ' ik ben stom' of ' men vindt mij stom'? Best wat herkenning trouwens. Het niets doen, door het beeld dat je leerkracht het niet de moeite waard vindt tijd in je te steken.
Een verandering van leerkracht doet soms wonderen! Daarvoor hoeft het niet naar een andere school waar je kind weer opnieuw zijn weg moet vinden.

Verder zou ik die onderzoeken inderdaad bij een vrijgevestigde praktijk laten uitvoeren ipv een cetrum dat nauwe contacten heeft met de school, om zo een objectief beeld te krijgen over je kind.

Hortensia

Hortensia

10-09-2015 om 14:39

Elisa Gemani beetje Off Topic

"Hij is als een computer met een trage printer."

Wat een prachtige vergelijking, dank je! Denk dat dat voor een aantal ouders die hiermee te maken hebben heel herkenbaar is!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-09-2015 om 14:53

Hortensia

Goed he? Zo omschreef iemand het die begeleiding biedt aan hb kinderen, al dan niet in combinatie met AD(H)D etcetera. Je hebt kinderen die of zijn als een snelle computer met een trage printer of als een trage computer met een snelle printer. Hele mooie en goede vergelijking!

Femmel

Femmel

10-09-2015 om 16:09

advies

Als ik je even advies mag geven... wacht niet op school!!! Ga zelf naar je huisarts, deze kan je een verwijzing geven voor de jeugd ggz, hier in zuid holland heet dit bijvoorbeeld 'de jutters'. Hier hebben ze zo ontzettend veel deskundigheid en kunnen ze zo'n test veel beter afnemen dan via school, en nog sneller ook!

overbezorgd

overbezorgd

15-09-2015 om 15:51

reactie

We hebben een datum van Lucertis gekregen. Ze gaan over 2 maanden testen.
Inmiddels geeft kind aan dat hij last heeft van de andere groep. Het zachte praten is al teveel voor hem. Hij doet dan niets meer.

Het vervelende is dat we niets meer van school horen. Misschien zijn ze druk bezig met overleggen, maar ik kan er niet goed tegen om helemaal niets te horen op vragen van onze kant. Al zegt men maar dat men nog bezig is, zo iets….maar helemaal niets meer laten horen…..het benauwd me.

anoniem

anoniem

16-09-2015 om 10:52

Ik zou.....

De afspraak afzeggen en gaan voor iemand die ervaring heeft in onderpresterende hoogbegaafde kinderen. Mijn dochter is eerst getest IQ 105 met een zeer laag performaal IQ. Ik herkende mijn kind hier niet in. Toen is kind getest door iemand die ervaren is in het testen van onderpresteerders en hb kinderen. Er kwam een IQ van 145 uit. Ze is getest met 2 verschillende IQ tests. Beiden betrouwbaar en goedgekeurd. Bij de eerste tester riep dochter heel snel dat ze het antwoord niet wist. De eerste tester dacht toen; oke ze weet het niet. De tweede tester nam geen genoegen met ik weet het niet en zei dat ze in ieder geval een antwoord moest geven. De eerste tester zei dat dochter ging zuchten met de eerst vragen en geen zin had. Naarmate de vragen moeilijker werden deed dochter enthousiaster mee en de antwoorden waren toen pas goed. Dit vond ze raar. Tester 2 zag dit ook dat dochter niet gemotiveerd was de eerste makkelijke vragen te beantwoorden. Ze zei toen dat dochter echt door moest zetten bij de makkelijke vragen en dat het straks leuker zou worden bij de moeilijke vragen. Sinds dochter weet dat ze niet dom is, is ze gemotiveerd. We zijn overgestapt naar fulltime hb onderwijs met kleine klassen. Het grappige is dat bijna alle kinderen in haar klas beweeglijk zijn. Ik zie het meer als het hebben van veel energie en alles komt binnen zodat je daar wat meer op reageerd. Ik zou gaan voor testen bij Lisanne van Nijnatten of bij Kiew! Beiden zeer ervaren in het herkennen van hb kinderen. Dit zal je veel ellende besparen want wat als hij onderpresteerd op een iq test en de tester ziet dit niet. De gevolgen zijn groot!.

maria

maria

16-09-2015 om 11:05

precies!

Eens met anoniem.
Zeg het af en laat eerst eens een iq test (en wellicht breder) doen bij iemand goed bekend met onderpresteren. Als hij gaat onderpresteren bij een iq test ben je nog verder van huis!
Gegarandeerd dat je nu met diagnoses thuis kunt komen, kom er dan nog maar eens achter wat er speelt!

maria

maria

16-09-2015 om 11:07

het beweeglijke

bij hb kinderen komt vaak ook voort uit een manier van concentreren, het helpt hen te focussen.
Zo'n kloof kan overigens allang gedicht zijn.

overbezorgd

overbezorgd

16-09-2015 om 13:30

anoniem

….want wat als hij onderpresteert op een iq test en de tester ziet dit niet. De gevolgen zijn groot!.

School heeft gereageerd en wil met ons een gesprek aangaan met juf, IB-er. Ons verzoek om hem over te plaatsen zien ze niet zitten. Ze willen dan toelichten waarom.
Mbt. de IQ-test. Ik dacht dat die overal gelijk was. Zoon had bij de eerste IQ-test al snel geen zin meer. Hij was toen 5 jaar en ze wilden hem 2 uur lang achter elkaar testen…wat ik vreemd vond gezien de aandachtsspanne van een 5-jarige.

Heel erg bedankt voor de tips!

overbezorgd

overbezorgd

16-09-2015 om 13:52

vraagje

hebben jullie ook adressen in de buurt van Rotterdam voor ons van IQ-testers die gespecialiseerd zijn in HB en onderpresteren?

tekst

Blijkbaar moet je het gesprek nog hebben waarin school toelicht waarom ze je zoon niet willen verplaatsen naar een leerkracht die beter aansluit bij je zoon.
Waarschijnlijk willen ze niet verplaatsen omdat ze de problematiek bij je zoon leggen of bij jullie als ouders. Maar ik zou open luisteren naar hun argumenten en die noteren.
Of ze zich laten overtuigen door een IQ test is maar helemaal de vraag. Dus ik zou nu alvast naar tekst zoeken waarom je je zoon naar de andere leerkracht wil overplaatsen.
Een argument is al dat deze leerkracht op de hoogte is en een succesvolle aanvraag gedaan heeft bij Lucertis. Je zoon heeft iemand nodig die bekend is met hoe hij leert en functioneert en je denkt dat dat bij deze leerkracht beter gaat lukken en dat is voor je zoon zeer belangrijk. Dat gaat het verschil maken tussen vmbo en mogelijk vwo. Niets tegen vmbo maar als het te weinig uitdagend is voor je zoon dat wordt het daar ook weer onderpresteren waar je hem nu al van verdenkt.
Hoe meer tekst en argumenten des te beter. Na een ' verzamelfase' maak je daar een kort concreet verslagje van. En vraag school je zoon die kans te geven om door te gaan bij die leerkracht. De school is toch ook voor kansen voor kinderen?
En als je kunt begin je zoon te helpen met zijn werk. Op een plezierige manier. Vraag school je zoon te testen waar hij hiaten vertoont en vraag daar oefenmateriaal voor mee. Begin elke dag even met je zoon te werken.
Uiteraard als hij uitgerust is en wat gegeten en gedronken heeft en als je geduld maximaal is.
Leg je zoon uit dat je denkt dat het voor hem makkelijker kan worden op school als jullie thuis samen oefenen want het lukt hem niet om op school de concentratie op te brengen en in de groep is hij teveel afgeleid. Samen, een op een, kan hij met weinig moeite, veel beter meekomen met de klas.
Inderdaad, als je kunt CITO's oefenen. Maar ook lezen en rekenen. Als de school niets heeft kun je zelf websites met leuke spelletjes opzoeken. Zoek vooral iets dat hem aanspreekt. Of laat hem zelf zoeken, hij is oud genoeg om mee te denken. Leg hem de voordelen goed uit.

maria

maria

16-09-2015 om 15:58

iq test

is uiteraard altijd dezelfde. (Als je dezelfde test gebruikt dan)
Maar de interpretatie kan echt verschillen. (Een fout antwoord kan soms juist goed zijn, of iig een goede indicatie geven bij doorvragen)
Sowieso kan een gevoelig kind enorm reageren op de benadering vd tester. Iemand met feeling voor onderpresteren weet dat en kan als het goed is kind optimaal laten presteren, al is het maar kind goed serieus nemen oid, zo simpel maar helaas niet evident.
Een goede tester kan misschien niet alle onderpresteren voorkomen, maar zal als het goed is wel tegen je kunnen zeggen dat je de score niet al te serieus moet nemen, mocht er sprake zijn van onderpresteren. Veel testers zien dat niet, waardoor je een test teveel waarde geeft.
Daarbij kan een goede tester je veel meer info geven dan alleen een iq cijfertje.
Vraag eens op hb kind forum, daar krijg je vast een goed adres.

Andere klas

Mocht de school niet meewerken aan een wissel, kan je een gesprek aangaan bij de leerplichtambtenaar.
Een klasgenootje had serieuze problemen met de leerkracht, nadat school niet meewerkte, stapten ze naar de leerplichtambtenaar. Binnen een week was het kind overgezet. De leerkracht had het kind fysiek veel te hard aangepakt.
Maar als er geen goede samenwerking is, is het effect voor je zoon hetzelfde als voor een kind met blauwe plekken. Het is wel opmerkelijk als de ene ll wel overgezet kan worden en die van jullie niet.

Evenzo

Evenzo

16-09-2015 om 19:45

Flanagan

LPA en hun insteek zijn overal anders. Hier (grote stad in de randstad) gaat de LPA alleen over gevallen dat kinderen (structureel) niet op school verschijnen. Dat ligt dan bij de ouders. Op mijn vraag wat nu als school een kind van 4 een half jaar halve dagen weigerde, konden zij niets. Ook niet als kind 5 was geweest: met 5 ben je wel leerplichtig itt tot 4-jarigen (althans, toen). Ik weet niet of je er veel van kan verwachten maar een gesprek vooraf met de LPA kan dat helder maken.

Wij hebben een jaar lang in de clinch gelegen met school: zoon (toen 4) had het erg moeilijk bij de kleuterjuf (werd steeds oraal, werd vergeten op 't schoolplein (zonder slot op de toegangsdeur die uitkwam op een woonwijk en juf weigerde daarover te praten), kind werd verboden te knuffelen (dat deed hij namelijk heel graag) en mocht 's middags niet naar school).
In ons hart vonden wij dat hij niet goed benaderd werd maar als je dat hardop zegt, sluiten alle gelederen zich. En het wordt een uitzichtloze discussie. Om die schuldvraag te omzeilen hebben wij steeds opnieuw in gesprekken gezegd dat juf-jongetje geen goede combinatie was. Ik raad je aan dat te zeggen. Als er om uitleg gevraagd wordt, geven de voorbeelden genoeg informatie. Wij hadden informatie dat het bestuur wel van deze leerkracht af wilde maar dat maakte geen verschil in de benadering naar ons (kind) toe.

Een overplaatsing is voor school een vorm van gezichtsverlies (ze geven in hun idee toe dat leerkracht niet goed genoeg is). Als je op de schuldvraag blijft hameren, kan school niet toestaan dat er een overstap plaatsvindt en gaan zij de vinger terug wijzen. Scholen zijn daar doorgaans zeer in geoefend! Dat win je nooit. Dan wil je zelfs meteen weg maar een overstap naar een andere school wordt lastiger als je dossier volstaat met info over slechte ouders.

Ons gesprek hielp niet, trouwens. School was bereid eindeloos in gesprek te blijven. Op een gegeven moment is het jaar om en kan je niet meer overstappen. Zulke wissels moeten of zo snel mogelijk gebeuren of na de kerstvakantie bijv. Achteraf hadden we voor onszelf een datum moeten stellen en de volgende stap bepalen (bestuur bijvoorbeeld). Uiteindelijk hebben we de Onderwijs Consulenten erbij gevraagd (ik weet niet of dat nu nog kan?) en toen ging het opeens wel snel (overstap naar andere klas). Ondertussen bleken wij een reputatie te hebben (lastige ouders). Daar zijn we niet meer vanaf gekomen. Dat was wel lastig in latere groepen maar zoon bloeide wel helemaal op bij een andere kleuterjuf.

En als laatste: heeft Balans Digitaal niet veel informatie over HB en onderpresteren?

overbezorgd

overbezorgd

21-09-2015 om 10:13

IQ-test

Het kinderpsychiatrisch onderzoek is afgelopen vrijdag uitgevoerd. Er had iemand een afspraak afgezegd, dus wij konden daarvoor in de plaats.
Nu is het wachten en zoeken naar een IQ-test. Nu heb ik Ponte gevonden bij ons in de buurt die vrij snel een IQ-test kan uitvoeren.
Vraag is alleen of dit vergoed gaat worden door Lucertis want vanuit hun organisatie moet dat aangegeven worden namelijk.
Ik ga eens mijn licht her en der opsteken…..

Verzekeringsmaatschappij

De verzekeringsmaatschappij bepaalt, niet de afnemer. Leg het voor aan de verzekeringsmaatschappij om te horen of Ponte een aangesloten BIG-er is.

Wat mij wel verbaast, is dat de test niet gelijk met het onderzoek door dezelfde persoon werd uitgevoerd. Nu moeten de resultaten weer doorgenomen worden met anderen. Je kan toch niet een rapport schrijven als de resultaten van een IQ-test nog niet bekend zijn?
En daarnaast is het ook van belang dat de afnemer van de IQ-test het kind begrijpt om uit te vinden wat een kind werkelijk kan. Wordt een kind te weinig of te veel gevraagd, ook tijdens de IQ- test.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.