Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-09-2015 om 18:30
Onze zoon (10) zit in groep 7. Eigenlijk groep 7/8 want het zit in een combigroep.
Hij wiebelt constant op zijn stoel, tikt met zijn been tegen de tafel, zit te spelen met koptelefoon op zijn hoofd, zit continu met zijn pen op het bureaublad te tikken, heeft erge moeiete om überhaupt aan het werk te gaan en krijgt na een uur nog niet eens 1 rij sommen af….etc…Hij is voorts zeer gesteld op structuur, is zeer creatief, lief, heeft een zeer laag zelfbeeld.
Zijn methodetoetsen va vorig jaar zijn goed tot zeer goed (met af en toe een uitglijder). Zij CITO-toetsen daarentegen zijn D en E. De juf zei toentertijd al dat ze zich afvroeg of dit wel dezelfde leerling was. Zo verschillend waren zijn resultaten. Men heeft ons nu verteld dat vervolgonderwijs alleen naar de CITO-score kijkt.
Zoals het er nu naar uit ziet, wordt dat VMBO-Basis of kader met leerwegondersteuning. Dat schijnen ze nu al aan te moeten vragen.
We laten wederom voor de tweede keer een breed onderzoek doen door een psychloog van een grote organisatie, mede op aanvraag van school. Hierbij wordt ook een IQ-test gedaan. Men denkt aan Autisme en/of ADHD/ADD
Wij denken echter dat hij veel meer in zijn mars heeft en zien hem helemaal niet in het profiel van iemand die naar een VMBO gaat.
Hij is dol op robotica en computeren, is gek op alles wat maar met science te maken heeft, sterrenkunde etc…
Hij is zeer creatief en denkt dingen uit.
Hij wordt op een wachtlijst gezet bij die organisatie…en die is lang, maar het jaar gaat door en tegen de tijd dat hij waarschijnlijk zijn eerste CITO voor groep 7 heeft gehad, beginnen de onderzoeken of in het ergste geval zelfs later.
Volgens mijn man is dit een verloren jaar. Wij zien zoon nu al verdrinken in deze groep. Thuis is hij zeer wars van het maken van zijn huiswerk, richt zich op de kleinste details (zoals kleuren die gebruikt zijn of streepjes die wel in het ene sommetje staan en in het andere niet….) en doet daar zeer moeilijk over. Eer hij daadwerkelijk aan het werk gaat, zijn we drie kwartier verder. Tja, als dat proces zich ook voordoet tijdens een CITO…….waar alles als eenheidsworst wordt aangeboden…..
Herkennen jullie dit en wat zouden we kunnen doen?
Mijn man denkt zelfs aan hem terug laten zetten naar groep 6.