Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-05-2012 om 19:08
Zoon is 9 en heeft ADD. We zijn nu een paar maanden bezig met het uittesten van medicatie (dosering methylfenidaat).
Wat ik heel lastig vind is, wat mag ik verwachten van de pillen en hoe meet ik het?
Zo vergeet hij bijvoorbeeld nog steeds gewoon altijd zijn fietssleutel... Mag ik de medicijnen daarop afrekenen, dat dat niet lukt?
De medicijnen doen wel iets: hij wordt er een heel stuk rustiger van, minder impulsief, veel stiller. Maar of het ook echt werkt op concentratie en het add-ige vind ik zo lastig te beoordelen....
Tips?
De juf op school zegt dat het "goed" gaat, maar hoewel ze af en toe met een voorbeeldje komt weet ik niet of dat nou zo echt goed onderbouwd is (We hebben een week geen pillen gegeven, waarbij ze zelf gek werden van springerig rebound achtig gedrag maar zij had niets gemerkt, volgende vraag is dan, is hij op school anders of heeft ze gewoon niet zo goed opgelet?!). Zoon zelf zegt ook niets te merken.
19-05-2012 om 20:24
Ook met medicatie is het lastig om oude patronen te doorbreken
Heb je vragenlijsten meegekregen om in te vullen tijdens en na de evaluatieperiode? Voor een goede beoordeling horen die er wel bij.
Verder: de medicatie hoeft niet op alle onderdelen van de AD(H)D te werken. En soms heeft het pas op de langere termijn effect, doordat het leven van de persoon veel rustiger en ordelijker gaat verlopen, beginnen er gevolgen op allerlei gebieden te ontstaan. Indirecte gevolgen dan. Dat van die fietssleutel is typisch iets wat bij ingesleten gedrag kan horen: ik heb er nog nooit aan gedacht, dus nu ook niet. Óf het gebeurt op een moment dat de medicatie nog niet werkt.
Pillen zijn in elk geval niet onmiddelijk een oplossing voor álle problemen waar een mens en in dit geval een ADD-er tegen aan loopt. Maar ze kunnen wel een forse bijdrage leveren aan die oplossing.
19-05-2012 om 20:53
Raket
Je bent bezig met een tweetrapsraket. De bedoeling van de medicatie is dat die de voorwaarden voor het leren kunnen bewerkstelligen (rustig en alert worden en blijven; fysiek en emotioneel). Daarna komt het echte leren pas. Maar dat gaat dus -als de medicatie aanslaat- veel beter. Na verloop van tijd zagen wij een grote leerspurt. Die is op een korte periode wat lastig te ontdekken.