brugklasmoeder
16-08-2012 om 08:34
Wat mag ik van school verwachten?
Zoon met Pdd NOS en ADHD heeft een rugzak. Op 27 augustus heeft hij op zijn nieuwe middelbare school zijn eerste introductiedag. Voor de vakantie heb ik al een gesprek gehad met de zorgcoordinator. Toen kreeg ik te horen wie zijn mentor wordt en wie zijn rugzak begeleider. Op zich zouden wij het wel prettig vinden voor zoon als hij met deze twee mensen alvast kennis kan maken voor die eerste dag. Is dat gebruikelijk? Zou school daar zelf volgende week misschien al mee komen? Of zullen wij zelf contact zoeken met school? Of moeten we maar afwachten? Zoon zelf zegt het niet te weten( of het nodig is). We verwachten geen heel ernstige problemen, omdat het in groep8 heel erg goed ging, maar ja........de situatie wordt natuurlijk wel heel anders. Wat adviseren jullie?
Karmijn
16-08-2012 om 09:28
Hier
Hier heeft zoon niet van te voren al kennis gemaakt met zijn mentor en coach. Dat was ook niet nodig. Zoon heeft over het algemeen geen last van verlegenheid of zo, bij vreemden.
Wij hebben wel in de eerste week gelijk al een gesprek gehad met de coach, mentor, zorgcoordinator en de ib-er van de basisschool. Dat was heel erg goed, omdat we veel zorgen daarin konden uiten. Daarna volgde er in oktober een gesprek met de coach en de ambulant begeleider. Dat gesprek is nog twee keer herhaald.
Wij vonden het heel belangrijk om verwachtingen uit te spreken. Om dus met de coach af te spreken, dat wij bij vragen, problemen of dergelijke, van haar een mailtje konden verwachten en vice versa. Bij onze zoon is het namelijk zo, dat je problemen nooit moet negeren, daar worden ze groter van.
marie
16-08-2012 om 11:11
Wil zoon dat ook?
Hoi
Je schrijft dat jullie het wel prettig zouden vinden als zoon van te voren kan kennismaken met die personen, maar wil jullie zoon dat ook?
Of wil hij gewoon - net als de rest van de klas - eerst de introductiedagen (worden meestal begeleid door de mentor) doen en dan nader kennismaken (als dat dan nog nodig is)?
Hij is echt niet de enigste van de klas die het spannend vind die eerste dag en daar houden ze dus rekening mee met de introductiedagen.
Ik zou zeggen - wacht eerst de eerste week of paar weken eens af. Best kans dat jullie daarna worden uitgenodigd voor een gesprek. Voordeel is ook dat de mentor je zoon dan ook al wat heeft meegemaakt en een beetje kent.
succes
Leen13
16-08-2012 om 19:41
Verwachtingen
Verwacht gewoon veel van jezelf en van je zoon. Met school is het even afwachten. Het hangt vaankvan de persoon af die de functie uit moet voeren of het klikt en loopt. Kijk het even aan hoe het gaat. Ik bracht mijn kinderen de 1e 14 dagen in de brugklas zelf naar school en haalde ze weer op. Om ze te helpen de route in te prenten en de obstakels die ze daarbij kunnen tegenkomen en wat je dan kunt doen. Ook was ik dan direct ter plekke als er een organisatorisch probleem was of een vraag over de organisatie van het huiswerk, sleutels van een kluisje, een missend boek of werkschrift of een foute plek in de klas. Bedenk samen met je kind hoe je de boeken neerzet en de schoolspullen. Wij deden dat de eerste jaren in een kastje naast de eettafel. Kinderen maakten huiswerk aan de eetkamertafel, direct na het eten, dan was ik erbij tot het niet meer nodig was of ze even vooruit konden en kon ik de open keuken op gaan ruimen, maar wel binnen vraagafstand.
Kijk mee of het gelukt is om het huiswerk in de agenda te krijgen of op de electronische leeromgeving. Dat kan ook nog weleens tegenvallen. Leerkrachten lukt het niet om dit tijdig erop te zetten of ze geven huiswerk op op het rommeligste moment aan het einde van de les en roepen tegen je kind dat die het maar even over moet nemen van een ander ongeordend kind. Wees daar scherp op, vooral in het begin. Het moet nog blijken aan welke verwachtingen school gaat voldoen. Dat kan erg meevallen en boven verwachting zijn maar je weet het nog niet.
fryskdumke
16-08-2012 om 21:18
Ik zou...
als ouder eerst even afwachten hoe het met zoon op school de 27e gaat.
Blijkbaar is het voor zoon tot nu toe geen probleem geweest om de informatie niet te hebben.
Bij lgf-brugklassers die dit echt nodig hebben vindt dit wel voor de vakantie plaats is mijn ervaring.
Mocht je thuis signalen krijgen dat het niet goed gaat, dan kun je als ouder altijd nog aan de bel trekken.
Fiorucci
17-08-2012 om 09:31
P ot
Het gaat overal weer anders. Mijn zonen hadden ook zo'n middag voor de grote vakantie, maar dochterlief gaat naar een andere vo, en daar is alleen de mentor even langs geweest op de basisschool om kennis te maken met haar en nog wat kinderen die ook naar die school gaan. De dag zoals jij beschrijft vindt plaats op de eerste schooldag en een dag later gaan ze twee dagen op kamp.
brugklasmoeder
17-08-2012 om 09:44
Afwachten
Ik ga het wel even afwachten. Dochter zit al op die school dus we weten hoe het daar gaat. We kijken het eerst wel even aan en trekken aan de bel als we zien dat het niet helemaal lekker gaat.
Elisa Gemani
17-08-2012 om 13:38
Hier
Hier hadden we op voorstel van school meteen in de eerste week een gesprek met zijn mentor (tevens rugzakbegeleider), zorgcoordinator en leerlingbegeleidster. Zoon (ADHD) wilde dat zelf ook graag zodat iedereen meteen kennismaakte met elkaar en we met elkaar de verwachtingen en het plan van aanpak konden bespreken. Inclusief praktische tips mbt plaats in de klas, huiswerk opschrijven, dingen niet vergeten, docenten inlichten etc. De tips van AnneJ hebben wij ook gebruikt en zijn heel zinvol.
Tijdens en net voor einde van het schooljaar had ik samen met de leerlingbegeleidster nog een paar evaluatiegesprekken en incidenteel met zijn mentor en de zorgcoordinator, al dan niet per telefoon/mail.
Uiteindelijk (met veel vallen en opstaan en er bovenop blijven zitten/op tijd aan de bel trekken) was het een heel goed jaar en is zoon riant overgegaan naar 2 Gym. Dit jaar gaan we dus maar op dezelfde voet verder.