nunoggroep8
23-04-2012 om 14:43
Wat kunnen valkuilen zijn voor zoon op vo
Na de zomer gaat onze zoon (pdd-nos en adhd) beginnen in de eerste klas op een vrij grote scholengemeenschap. Heel spannend natuurlijk voor hem en voor ons. Gelukkig is de nieuwe school heel erg meedenkend en meewerkend. We hebben daarom binnenkort een gesprek op de nieuwe school om te bespreken hoe we de overgang voor zoon zo goed mogelijk kunnen laten verlopen. We willen in dat gesprek ook graag aangeven waar wij denken dat het zoon het moeilijk mee zal krijgen. Bijv. de plaats van zijn kluisje (niet ergens in het midden van een hele lange rij in een smalle doorgang) of zijn plek in het lokaal.
Wat zouden nog meer dingen kunnen zijn waar zoon het moeilijk mee zou kunnen gaan krijgen en die met eenvoudige afspraken te voorkomen zijn?
Kortom wie heeft dingen meegemaakt op het VO met zijn eigen kind met ASS waar wij nu wat aan hebben?
Leen13
23-04-2012 om 15:17
Uitdelen stencils
Je zoon heeft vast zijn eigen uitdagingen maar inderdaad heb je misschien wat aan onze 'missers'.
Bij het uitdelen van stencils als roosters of opgaven grijpt onze dochter nog wel eens mis. Of ze heeft niet door dat er iets uitgedeeld word of er zijn te weinig stencils en zij is dan weer degene die er geen krijgt. Om dat te compenseren roept een leerkracht dan maar iets als van elkaar kopieren of overschrijven en dat gaat dan weleens fout bij dochter. Het overschrijven lukt niet snel genoeg, de klasgenoot die ze vraagt heeft zelf geen stencil en de anderen zijn al weg afijn, verzin het maar het gebeurt. Door haar faalangst blijft ze dan maar proberen zonder te vertellen dat ze een probleem heeft en de stress komt haar oren uit zodat ze de rest van de dag ook niet meer volgt.
Karmijn
23-04-2012 om 19:22
Prachtige post van kaatje
Hier staat een prachtige post van Kaatje Heksevet over dit onderwerp. Heel erg interessant om te lezen. Wij hadden er erg veel aan.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2633992
Waar onze zoon (geen ass, maar adhd en somber) tegenaan loopt, is vooral onduidelijkheid. Soms is het heel moeilijk voor hem te begrijpen wat er nu precies van hem verwacht wordt.
Daarnaast zijn de tegenvallers moeilijk. Een roosterwijziging, een langdradige opdracht voor een groepje. Een leerkracht die staat te schreeuwen voor de klas. Zichzelf niet lekker voelen en dan beslissen wat te doen.
Sommige dingen vielen heel erg mee. Zoon was erg snel gewend aan het wisselen van leraren en lokalen, ook aan huiswerk maken is hij snel gewend geraakt.
Eten op school blijft moeilijk. Hij is afgevallen en eet nu maar iets als hij uit school komt, om het te compenseren.
Leen13
23-04-2012 om 22:46
Agenda
Huiswerk opschrijven op de datum dat het af moet zijn in je agenda. Sommige scholen zullen daar wel sterk in zijn maar de school van mijn kinderen niet. Het huiswerk komt er niet of veel te laat op en bij het begin van de brugklas maakten we het huiswerk dezelfde dag dat het opgegeven werd.
Agenda word hier ook gebruikt om opdrachtjes in te schrijven: kluisgeld betalen aan de concierge, doktersbriefje naar de administratie brengen (zit voorin de agenda), vragen naar het stencil voor de biologieproef aan mevrouwx, boeken mee naar huis voor aardrijkskunde vanwege een toets.
Die dingen schreven we er samen in.
nunoggroep8
24-04-2012 om 09:37
Nog meer?
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ben eigenlijk vooral nog op zoek naar de praktische punten, zoals kluisjes, plek in het lokaal, time-outplek etc. Maar ik heb zeker ook veel aan de dingen die jullie noemen zoals huiswerk opschrijven, zorgen dat je alles krijgt en vraagt.
Maar nog meer tips blijven welkom!
Primavera
24-04-2012 om 10:07
Planagenda voor chaoten
Onze zoon heeft welliswaar geen ASS of AD(H)D diagnose, maar is wel enorm chaotisch. Zijn probleem was dat hij huiswerk vaak niet eens opschreef vooral voor bepaalde vakken.
Via dit forum ben ik erachter gekomen dat er speciale planagenda's bestaan voor chaoten, zoals de 1 Blik agenda, citruspersagenda, schoolplanner e.d. Een aantal ouders heeft me toen ook hun door hen persoonlijk op maat ontworpen agenda doorgestuurd en aan de hand daarvan heb ik er eentje gefabriceerd die het beste in onze situatie paste. (Zie archief Ouders en School)
In die agenda staat het rooster al gedrukt/ingeschreven per dag op de pagina zelf. In het eerste gedeelte moet zoonlief het huiswerk opschrijven op de dag dat hij het opkrijgt en dan in de colon daar achter de datum invullen voor wanneer het dan is. Het tweede deel van de pagina is het vak waarin het geplande huiswerk voor die dag staat en het derde en laatste deel van de pagina is ruimte om op en aanmerkingen te schrijven, bijv. dat hij die dag iets mee moet nemen, enz.
Doordat hij dus iedere dag op de dag dat hij het opkrijgt zijn huiswerk op moet schrijven ziet hij direct als er achter een vak helemaal niks staat. Dat betekent dat hij kennelijk iets gemist heeft en dus een klasgenoot moet bellen. Als een vak geen huiswerk opgeeft dan schrijft hij daar gelijk g e e n achter, zodat hij niet onnodig hoeft te bellen om er dan pas achter te komen dat ze inderdaad geen huiswerk hadden.
Zorg ook dat je kind een map of iets dergelijks heeft waar alle losse papieren die van school komen ingaan. Thuis kan dan wel uitgezocht worden waar wat moet, maar anders raken ze onherroepelijk kwijt.
Ook is het handig als het kind standaard wat reserve geodriehoeken en schrijfmateriaal op school heeft liggen, zodat er geen belangrijke tijd wordt verloren omdat dat weer eens een keertje niet gevonden wordt of het plotseling niet doet.
Primavera
24-04-2012 om 10:15
Plek in het lokaal
Vaak worden kinderen met (concentratie)problemen voor in de klas geplaatst. Dat is op zich prima, maar kan problemen opleveren als dat vervolgens pal naast een smalle loopgang naar het bord is.
Onze zoon hebben we een keer laten verplaatsen omdat hij er zo kregel van werd dat al die kinderen die naar het bord moesten komen over zijn schooltas struikelden, dat hij uit pure ergenis vervolgens de helft van de les miste.