Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

10-04-2012 om 20:08

Wat erg: ik lees nu pas "geef me de vijf"

en wat ontzettend herkenbaar!!! Zoon2 kan ik er naadloos op inpassen met zijn PDD-Nos! Ben nog maar net begonnen, maar herken al zoveel situaties. Nu nog proberen mijzelf en vooral man een auti-bril aan te meten, zodat we duidelijker kunnen worden!

Ook juf moet ik morgen een stukje laten zien over begrijpend lezen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Colette

Ja, mooie methode He ? Ik ben 3 april naar een themadag in amersfoort geweest waar ze de hele dag sprak. Was heel erg interessant echt een aanrader !
Colette heeft een nieuw boek uit "Auticommunicatie"

groetjes van mij

Vera*

Vera*

11-04-2012 om 08:54

Anna

Ik ben erg benieuwd wat ze dan schrijft over het begrijpend lezen. Helaas is het boek er niet in aangepaste leesvorm en kan ik het zelf niet lezen, vandaar mijn vraag.

mirreke

mirreke

11-04-2012 om 12:31

Beter laat dan nooit

Ik vond t ook erg verhelderend. En haar aanpak kun je op veel verschillende manieren en mogelijkheden inzetten en met direct resultaat.
Het nieuwe boek, boven al genoemd, heb ik ook, maar ben ik nog niet ver in gekomen.
Ik weet niet of t voor een gezinssituatie extra bijdraagt maar ik wilde het iig hebben.

mirjam

Prakje

Prakje

11-04-2012 om 13:07

Echt super!

Wij hebben niet alleen het boek gelezen maar hebben ook de trainingen gevolgd en begeleiding thuis gehad (alles volledig vergoed door de basisverzekering)

En het is een openbaring wat je leert over autisme en hoe eenvoudig de oplossing vaak is. Het is hier in huis (en op school!) een wereld van verschil. Van een worstelend kind (met zichzelf) met worstelende ouders (hoe om te gaan met kind) hebben we nu een kind in volle ontwikkeling en ouders die snappen waarom zaken vaak anders lopen bij dit kind.

(geen aandelen, maar wens echt iedere ouder met een autistisch kind/partner deze kennis toe!)

Tiepmiep

Tiepmiep

12-04-2012 om 16:10

Ook voor pubers?

Ik ben'm ook aan het lezen, vraag me af of het ook geschikt is voor pubers?
Wij weten net dat onze dochter van 11 PDDnos heeft, welliswaar een tikkie en thuis geeft dat vooral problemen in het inleven in anderen.(eigenlijk op andere gebieden niet)

Wij als ouders moeten nu 'de omgeving veranderen'zoals dat heet en dat vind ik best moeilijk. Daar hebben we lang mee geworsteld.

Prakje

Prakje

13-04-2012 om 06:45

Ook voor pubers!

Geef me de vijf is bedoeld voor iedereen van 0 tot 100, hoog of laag IQ. Het autisme is nl. Altijd hetzelfde. Alleen het gedrag is anders. De oorzaak van het gedrag dus niet.

Met de kennis van het boek zul je vervolgens op zoek moeten naar dat wat past bij jullie en je kind.

Relithe

Relithe

13-04-2012 om 10:39

Begrijpend lezen

daar ben ik ookwel benieuwd naar waT ze daar over schrijft want mijn middelste heeft daar erg veel moeite mee. Heb het boek ooit gekocht maar inmiddels weer verkocht omdat ik me er niet in kon vinden eigenlijk.
Misschien heb ik het te snel weggelegd?

mirreke

mirreke

13-04-2012 om 12:31

Begrijpend lezen

ik denk: gevolgen van autisme voor begrijpend lezen. Bij iedereen met autisme is dit natuurlijk weer anders. Maar: met autisme neem je veel dingen letterlijk. Begrijpend lezen doet vaak aannames: het voorbeeld dat ik nu vind in het boek is: kind leest boek, in boek staat: de muis is weg (bedoeld wordt, de muis zit in de broekspijp en je kunt hem niet meer zien). Plaatje van broekspijp met bobbel en de vraag: waar is de muis. Kind geeft aan: weg. Want dat stond er. Maar het antwoord moet zijn: de muis is in de broek. Want dat wordt er bedoeld. Nu lijkt het alsof kind het niet snapt, maar snapt het (juist) wel, alleen letterlijk.
Kortom: bij begrijpend lezen worden er (onbewust ook door de schrijver) vaak veel aannames gedaan. Die aannames, dat is nou net zo'n verbindingsstukje dat bij veel autisten ontbreekt. Dan lijkt het lezen niet te lukken.
Ik gaf laatst ergens het voorbeeld van thuis: mijn zoon is ooit een keer zowat geflipt van halfvolle melk. En nu laatst las ik: yoghurt halfvol. Mijn zoon meende dus (logisch nadenkend) dat het pak halfvol zat en vond het belachelijk dat we voor een halfvol pak een prijs voor een vol pak moesten betalen. Heel grappig (we hebben er erg om gelachen) en hij kan er nu ook om lachen, maar nu snapt hij het ook.
Vaak ook moeite met humor, beeldspraak ed, en dat soort dingen kom je juist vaak tegen in lezen.
Mijn zoon heeft bijvoorbeeld veel moeite met het afschrijven van een verhaal. Laatst hadden ze het over sprookjes, en kreeg hij een toets waarbij je een sprookje moet afschrijven. Dit vindt hij moeilijk. Dus dan oefenen we dat. Want sprookjes, gebruiksaanwijzingen, gedichten, enz. hebben allemaal een eigen doel met een eigen stramien. Dat kun je uitpluizen, uitleggen, en oefenen. En dan gaat het wel.

mirreke

mirreke

13-04-2012 om 12:41

Te snel weggelegd

misschien wel. Het is een heel praktisch boek. Het is oplossingsgericht. Eerst kijken waar de problemen zitten en hoe ze ontstaan, wat er de oorzaak van is (het 'puzzel'probleem in het hoofd van een autist) en dan dit gaan aanpakken, door te zorgen dat de stappen kleiner worden, dat de aannames worden uitgelegd, dat de keuzemomenten kleiner worden, dat de afleiding wordt beperkt of onmogelijk gemaakt, dat er structuur komt in het hoofd en leven van de autist.
Het is overigens niet het enige boek dat ik 'gebruik', maar dit is zo heerlijk duidelijk (voor mij dan )
Ik heb zelf ook vaak dat iets wat ik voorheen kon afdoen als niet interessant of niet passend bij mij of ons later toch weer anders binnenkomt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.