Relithe
19-03-2012 om 11:15
Wanneer naar een sbo school?
Onze dochter (9) is aan het vastlopen op de reguliere school, tenminste, dat is mijn indruk. Ze heeft een pddnos diagnose en heeft het emotioneel erg moeilijk op school. Het gaat al een hele tijd zo dat ze op gezette tijden niet naar school te krijgen is, paniek, schoppen, krijsen, slaan, kortom we krijgen haar niet naar school. De school heeft begrip maar begint er nu toch op aan te dringen dat het anders moet. En dat willen wij natuurlijk ook maar hoe?
In de kleuterklassen ging het best goed met haar, ze had vriendinnetjes genoeg, speelde vaak maar op dit moment is dat beperkt tot een vast vriendinnetje waar ze dn ook altijd mee speelt.
Af en toe gaat het super goed, dan gaat ze alleen naar school en weer naar huis, we wonen niet zo ver dus dat kan. Maar een paar dagen later kan het zo weer omslaan en wij weten niet wat daar dan de reden van is.
Haar intelligentie is goed, met taal is ze heel ver vooruit, ze is al door het hele avi aanbod van de school heen. Met rekenen is ze gemiddeld.
Op emotioneel gebied is ze kinderlijker dan haar leeftijdgenootjes maar aan de andere kant veel wijzer (denkt dieper door, fantasie slaat daar bij op hol).
Haar klas is groot maar ze ervaart dat zelf niet als storend (zegt ze).
Ze vindt dat haar juffen veel te overdreven tegen haar doen (dat doen ze met de beste bedoelingen) en is daar ook boos om.
School vindt ze verder saai en te makkelijk, maar ik weet dat ze best moeite met rekenen heeft.
Ik ken een hele fijne sbo school waar ze kleine klassen hebben, veel aandacht voor dingen die onze dochter leuk vindt (dieren, knutselen, toneel) en waar ze dan met in een klas zal zitten met kinderen die ook 'iets' hebben.
Aan mijn oudste zoon heb ik gezien hoe positief dat kan uitpakken, hij heeft ook een moeilijke weg afgelegd op de reguliere basisschool en zit nu in een autiklas, weliswaar op een reguliere school, maar toch.
Ik wil graag met onze dochter diezelfde kant op want ze gaat straks naar groep 6 en ik weet dat er steeds meer afstand zal gaan komen tussen haar en haar klasgenootjes omdat ze dat gewoonweg niet bij kan benen.
Ik vraag me alleen af of we hier goed aan doen en ik weet ook dat je niet zomaar op zo'n school komt.
Ik heb ons verhaal kort samengevat en zou graag jullie visie hierover horen want het is natuurlijk best een hele grote stap voor haar en ik wil wel graag het juiste doen.
Bedankt alvst voor het lezen.
Evanlyn
19-03-2012 om 12:35
Hmm...
Lastig hoor, dat hakt erin!
Wat bedoelt je dochter met dat de juffen "overdreven doen"? En waarom wil ze nou precies niet naar school, of krijg je dat niet uit haar? Ligt het aan het feit dat het regulier is, of aan het feit dat het déze school en déze klas is? Ik heb net een NADH kind van school laten veranderen omdat het niet meer ging. Ze is helemaal opgebloeid op de nieuwe school.
Ik heb zelf destijds zoon niet naar het SBO gestuurd vanwege de lage verwachtingen daar. Ze worden in principe klaargestoomd voor VMBO basis en dat lijkt me niet handig voor een kind dat school toch al makkelijk vindt. Maar dat kan aan deze SBO liggen hoor, ik weet niet of dat elders ook zo is.
Moeilijk...
Lizelot
19-03-2012 om 13:53
Oei
Lastig,mijn zoonje liep in groep 3 vast.Hij is voor zijn gedragsproblemen naar sbo gegaan.Hij zou naar het vmbo tl kunnen,maar ik zou inderdaad niet weten hoe hij daar aan kan sluiten.Net wat Evanlyn zegt,het niveau ligt echt lager.Er wordt veel aandacht besteed aan rekenen lezne splelling.En tussendoor spelenderwijs ook wel biologie ,geschiedenis.Maar bv topo is mijn zoon nu,groep 7 pas aan Nederland bezig.Aan de andere kant is mijn zoon emotineel sociaal zoveel beter geworden op het sbo dat hij geen gedragsproblemen meer heeft.
Lastige keus.
Salie
19-03-2012 om 14:25
Zelfde, bijna.
hoi,
Mijn dochter is bijna negen. Ook pdd-nos.
Mijn dochter gaat niet met problemen naar school gelukkig, maar heeft het wel moeilijk. Heb een eigen draadje gestart hieronder.
Ze heeft een rugzakje. Dus tevens indicatie voor sbo. Wij willen haar daar niet naartoe doen. Ook niet als ze helemaal vastloopt. Wij zullen haar dan naar een particuliere school doen, maar ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
Wat wij ook begrijpen is dat idd het niveau lager ligt. Dat is voor ons ook een van de redenen. Ikzelf vind het heel lastig, omdat ze wellicht beter af zijn op het sbo. Maar dat weet je nooit zeker.
Kan je hier niet echt bij helpen, maar wij zitten dus met hetzelfde dilemma.
Succes.
Gr. Salie
mari39
19-03-2012 om 14:42
Sbo of so?
Ik vroeg me af of jullie niet het SO (Speciaal onderwijs-REC4school) bedoelen in plaats van SBO (Speciaal Basisonderwijs)?
Normaal gesproken (dus niet altijd) gaan kinderen met een REC4diagnose naar het SO, en die bereiden niet alleen voor op VMBO, althans niet bij mijn zoon op school. Het SBO is wat meer opgericht, en daar ligt het tempo inderdaad wat lager.
Na het SO volgt het SVO (als regulier niet haalbaar is). En dat heeft ook een HAVO/VWO afdeling, bij ons in de stad althans.
Salie
19-03-2012 om 14:45
Ja so bedoel ik.
sbo, daar ligt het niveau dacht ik lager. Weet niet zeker hoor.
Ikzelf bedoel so, want daar heeft mijn dochter een indicatie voor.
Evanlyn
19-03-2012 om 16:38
Groeien
Ik bedoelde SBO. SO is hier ondanks het rugzakje nooit aan de orde geweest. Daar kom je namelijk niet zomaar in, er zijn wachtlijsten en er moet echt wel genoeg aan de hand zijn. Voor een kind dat "alleen maar een beetje anders" is, lijkt het me niet geschikt en ik denk ook niet dat die erin komt.
Overigens is ook mijn zoon sociaal en emotioneel enorm vooruit gegaan, zonder speciale begeleiding op dit gebied. Het was bij hem vooral een kwestie van doorzetten en groeien. Hij wilde altijd vreselijk graag buiten spelen, maar kwam steeds huilend terug. Dan bespraken we wat er mis was gegaan, waar hij niet altijd oren naar had. Nu zit hij op zo'n mooie middag de hele middag buiten en ik voel me alsof hij een Olympische medaille heeft gehaald! Het komt natuurlijk ook wel omdat de jongetjes uit de buurt ook gegroeid zijn en hem geaccepteerd hebben zoals hij is.
mari39
19-03-2012 om 19:03
Verschilt per regio?
Bij ons in de regio zijn ze erg streng: heb je een rec4diagnose, dan kom je niet op het SBO. Ik heb het geprobeerd en kreeg meteen een afwijzing. Dus ook de lichtere gevallen (als mijn zoon: die is echt alleen maar een beetje anders, maar wel met dyslexie en concentratieprobleem) zit op het SBO. En eigenlijk geldt dat voor meerdere kinderen die ik ken uit zijn klas. Maar er zitten ook kinderen die echt gedragsproblemen hebben in de klas, en dat is voor mijn zoon niet altijd prettig.
Maar goed, hij is ook bovengemiddeld intelligent en daar kunnen ze op deze school wel goed mee uit de voeten, dat is dan wel weer fijn.
Relithe
19-03-2012 om 19:43
Ik bedoel het sbo
en niet het So, juist om de kinderen met gedragsproblemen die daar ook zitten. Mijn dochter is een heel kwetsbaar meisje en die zal dan ondersneeuwen ben ik bang.
De school die ik ken is een hele fijne warme school waar ik haar graag op zou zien.
We gaan binnenkort met de juffen om de tafel om dingen te bespreken, kijken wat zij er van zeggen.
Maar ja, als het nivo daar zo laag is, is dat ook wel weer een twijfelpunt voor ons want ze is wel slim..
Ik weet natuurlijk ook niet zeker dat ze daar wel beter naar school te krijgen is maar ik vermoed dat het niet naar school willen te maken heeft met haar 'anders zijn'. Ze voelt dat aan maar kan het natuurlijk niet onder woorden brengen, daarom weet ze het ook niet als ik haar vraag waarom ze dan niet naar school wil.
Ik vind het ook best moeilijk om haar hier van school te halen, weet ook niet of we er goed aan doen, als het al zou kunnen. Maar met onze zoon is het zo goed uitgepakt dat ik hier ook wel wat vertrouwen in heb. Het is niet leuk om steeds in een omgeving door te moeten brengen waar jij je anders voelt dan de rest, sociale dingen niet begrijpt of verkeerd interpreteert. Dat vergt ontzettend veel, mijn zoon is er depressief van geworden terwijl het altijd zo'n vrolijk mannetje was. Dat is hij nu ook weer geworden en dat is eigenlijk veel meer waard dan een hoog leernivo denk ik.
Maar ja, het is de vraag of ze er toegelaten wordt natuurlijk, ik weet ook niet om welke redenen kinderen naar dat soort scholen gaan eigenlijk. Ik weet alleen dat er veel aandacht voor sociaal emotionele problemen is, kleine groepen, en dat zal onze dochter goed doen.
Mamarijke
19-03-2012 om 21:39
Sbo + so
Hier ervaring met alle twee. Onze dochter is gestart op het SBO. Zij heeft een bovengemiddelde intelligentie, en kreeg genoeg leeraanbod. Omdat er in een cluster-4 klas van dezelfde school een beter passend aanbod was voor haar problematiek (o.a. klassiek autisme en ADHD) is ze overgestapt.
Relithe
20-03-2012 om 11:37
Wat was jullie reden?
Wat was voor jullie de reden om je kind niet naar het reguliere onderwijs te laten gaan?
Bij ons speelt vooral het feit dat ze zich niet prettig voelt tussen 'gewone' kinderen een grote rol. Ik weet aan mijn zoon dat dat er langzaam aan in sluipt en in de bovenbouw tot een hoogtepunt komt doordat andere kinderen dan op een stiekeme manier gaan pesten.
Ik wil dit bij onze dochter voorkomen.
Ook merk ik dat de juffen ook ongeduldig worden en dat is ook niet bepaald prettig.
mari39
20-03-2012 om 12:23
Reden
voor ons om zoon (bovengem. int., Asperger en dyslexie) naar SO te doen wasdat op de reguliere school ze niets met hem konden. Zoon was niet een heel extravert kind in de klas, niet agressief, had vriendjes etc. kortom deed het zeker niet slecht. Grootste probleem was concetratie en dat werd grotendeels veroorzaakt door dyslexie. En zoon was daardoor ook heel ongelukkig op school: hij wilde heel graag leren, maar juffen bleven zeggen: hij moet het eerst laten zien. Heel frustrerend. Althans, is mijn visie. School denkt daar uiteraard anders over. Andere reguliere scholen wilden hem niet met als argument: onze klassen hebben al zoveel zorgenleerlingen.
Ik ben ook bij het SBO gaan kijken, omdat ik hem daar zelf heen kon brengen. Directeur SBOgaf zelf aan dat kinderen met een hoge intelligentie niet veel voorkwamen in zijn school, het SO is daar meer op gericht.
Uiteindelijk naar SO gegaan, en qua leeraanbod weten ze daar goed raad mee. Ze zien zijn intelligentie maar ook zijn dyslexie. En houden daar goed rekening mee. Heeft daar ook weer vriendjes gemaakt, hele leuke zelfs. En met zijn beste vriendje van de reguliere school ook nog een hecht contact waar hij heel erg zijn best voor doet om te onderhouden(en dat voor een ASperger!!)
Als je twijfelt, zou ik gewoon eens afspraken maken bij de SO en SBO. Dan weet je waar je het over hebt.
succes!
Lizelot
21-03-2012 om 16:03
Eira, reden
Onze reden was eigenlijk hetzelfde als wat jij als reden geeft.Erg gevoelige jongen,geen begrip van de juf,zoon werd depressief,lag allemaal aan mijn zoon,kinderen in groep 3 lieten hem al gekke dingen doen,mijn zoon helpt graag iedereen en deed wat hem gevraagd werd om geliefd te worden.Nu op speciaal basisonderwijs sturen de leerkrachten dit,mijn zoon heeft geleerd te denken voor hij iets doet wat een ander aan hem vraagt.ik was al voor hij toegelaten werd op school gaan kijken met hem en toen dacht de remidial teacher op SBO dat mijn zoon nooit toegelaten zou worden.Zoon is toegelaten doordat de reguliere school waar hij zat een overdreven niet eerlijk rapport naar de commisie heeft gestuurd.
Onze zoon is onderzocht en daaruit bleek ook dat hij het op regulier onderwijs zou kunnen redden met goede begeleiding van een logepediste.Maar onze zoon was zo depressief,ik wilde goede hulp op sociaal emotioneel vlak.Hij heeft het nu soms moeilijk tussen agressieve en drukke kinderen,hij mag nu een mp3 speler gebruiken om zichzelf af te sluiten.Maar hij kan beter met deze kinderen omgaan dan kinderen op het regulier onderwijs.
Volgens jaar zal onze zoon naar het gewone middelbaar moeten,hij is schijnbaar weerbaar genoeg,maar ik vind het toch geen prettig idee.
Relithe
21-03-2012 om 21:42
Twijfel twijfel
Vandaag gaat het weer zo goed met dochterlief dat ik weer aan de twijfel sla. Ging weer zelfstandig naar school, is zelfs op straat wezen spelen met een paar klasgenootjes.
Pff, het gaat zo heen en weer met haar.
Soms ben ik helemaal overtuigd dat ze beter af is op een speciale school maar op zulke dagen als vandaag twijfel ik daar weer sterk aan.
Ik zie wel dat jullie ongeveer dezelfde redenen hadden als ik. Bedankt voor jullie uitleg Mari en Lizelot.
Zou het misschien ook te maken hebben met zelfvertrouwen dat moet groeien, ik weet het niet..
mari39
22-03-2012 om 08:12
Twijfelen
zou ik niet te lang blijven doen, je dochter is al 9 en gaat nog 2-3 jaar naar school. Dat is zo voorbij.
Ik heb nog even zitten lezen wat nu het probleem is op de huidige school. Kan ik niet letterlijk terugvinden. Wel iets van weinig aansluiting, "överdreven" gedrag juffen en ze houdt van knutselen enzo. Ook sociaal emotioneel is de school wat beperkter in begeleiding. Drukke klassen is bij je dochter geen probleem zegt ze.(is dat ook zo?). Vooral dat overdreven gedrag is herkenbaar: marizoon kon daar helemaal niets mee, hij werd er bijna ziek van en heel boos ook. Niets geen weeeig en zoetig gedoe. Dyuidelijk, vriendelijk, zakelijk, en vooral niet te langdradig: daar kan hij veel meer mee.
Ik lees ook nergens wat school nu al doet om het voor haar beter en fijner te maken op school. Willen ze dat wel en kunnen ze dat ook? Dat is wel heel belangrijk.
Sociaal emotionele begeleiding is wel heel belangrijk, daar zou ik goed over gaan praten. En wellicht buiten school iets zoeken waar je dat kan halen?
Zelfvertrouwen is iets dat groeit, dat klopt, maar het moet wel mogelijk zijn om te groeien: positieve ervaringen en ook begrip en kennis van wat je dochter nodig heeft, is een voorwaarde.