Elizabeth
26-02-2015 om 11:15
wanneer medicijnen
Onze zoon van bijna 8 (nu groep 5) is een half jaar geleden gediagnosticeerd met adhd. Hij is erg slim, 1 keer versneld maar ook vrij druk en erg snel afgeleid.
Hij krijgt tot nu toe geen medicijnen maar wel extra begeleiding op school.
Waar wij nu tegen aanlopen is dat we toch aan het nadenken zijn of medicijnen niet nodig zijn. Dit heeft de volgedne redenen. Zoon is erg leerkrachtafhankelijk, zijn huidige juf is super. geeft hem taakjes waardoor hij even wat kan lopen, zorgt ervoor dat hij zijn werkjes afkrijgt, let goed op hem maar maakt ook geen probleem van zijn gewiebel, gedraai en geklets. laatste weken was er een vervangster en meteen gaat het moeizamer, hij krijgt zijn taken niet af. krijgt (naar zijn idee) straf en zit een stuk minder prettig in zijn vel. andere leerkrachten kunnen duidelijk minder goed met hem omgaan. Verder maakt hij de citotoetsen niet geweldig, Hij is echt heel goed in rekenen, zit daarbij al makkelijk op groep 6 niveau maar voor zijn cito had hij een III. hij heeft gewoon niet de concentratie om een hele toets te maken. dit merken we ook met regelmaat bij de methodetoetsen.
Ik heb altijd gezegd dat we met medicijnen gaan beginnen als hij er last van heeft, maar wanneer heeft hij er last van? Hij vind het niet leuk dat hij mindere punten voor zijn toetsen heeft, is dat dan last hebben van.is het feit dat hij druk wordt van het druk zijn van andere kinderen last hebben van.
Ik vind het heel moeilijk
Tijgeroog
26-02-2015 om 11:36
Bij ons
Bij ons waren de punten zoals jij die ongeveer beschrijft (werk niet afkrijgen, daardoor ontevreden over zichzelf en slecht in z'n vel. Fijne juf, met veel begrip, maar de juf een jaar eerder had dat niet, en we wisten natuurlijk niet wat er in het volgende jaar zou komen) reden om met de medicatie te beginnen. Dat is nu bijna twee jaar geleden, hij zit nu in groep 6 en hij was vanaf het begin af aan heel, heel blij met z'n pillen, hij voelde zich meteen zo veel beter.
Mijn zoon heeft trouwens ADD, dus bij hem gaat het alleen om de concentratie. Over het algemeen is dat 's ochtends lastiger, omdat ze dan de dingen doen waar hij die concentratie meer voor nodig heeft (spelling, rekenen; voor lezen of geschiedenis heeft hij het niet nodig), dus we geven hem alleen op schooldagen in de ochtend een pil, die is dan ongeveer rond de lunch uitgewerkt, maar dat is voldoende. Als we een keer vergeten dan belt hij me thuis op of ik alsjeblieft nog een pil wil komen brengen, of hij komt mopperend thuis uit school dat hij niet fijn heeft kunnen werken.
Okie Dokie
01-03-2015 om 11:44
elizabeth
Benje er al uit?
Wij geven wel medicatie aan ADHD kind. Momenteel op dagen dat hij weinig hoeft, slaan we over. Je moet nagaan dat kinderen soms met medicatie wel eennivo hoger uitkomen dan zonder. Zonder medicatie kan frustrerend zijn omdat ze aanvoelen meer te kunnen maar er door drukte in het hoofd niet aan toe te komen. Het ligt ook aan het verdere gedrag, hoe veel last heeft hij van zichzelf. Wij hebben ooit die keus gemaakt omdat zonder medicatie de gedragsproblemen wel erg moeilijk te hanteren waren. Maar als daar geen sprake van is...
Elizabeth
01-03-2015 om 18:51
Morgen contact met psycholoog
Als het goed is neemt morgen de psychologe die hem getest heeft contact met ons op. Dan kaan ik het ook nog eens met haar overhebben.
Ik vind het heel moeilijk, hij krijgt op school extra hulp, extra begeleiding.een juf met veel begrip. Maar hij raakt spullen kwijt, heeft moeite met toetsen, vergeet continu spullen. Hij heeft moeite met de rem erop zetten. Wanneer andere kinderen stoppen met praten gaat hij door.
In principe is hij nog vrolijk al klaagt hij vaak erover dat hij afgeleid was, zijn werk niet op tijd af kreeg.
Als hij nou heel duidelijk doodongelukkig was was de beslissing zo gemaakt. Maar van de andere kant, moet je wachten totdat een kind echt ongelukkig is.
Elizabeth
01-03-2015 om 18:54
Trouwens
Ik heb geen last van hem. Het is een heerlijk enthousiast kind. En ja hij is wel druk maar ook weer niet zo dat ik het absoluut niet te doen vind. Het last hebben van is dus vooral op school
Engeltje
03-03-2015 om 11:04
Proefperiode afspreken?
Als je zoon echt alleen last heeft op school, zou ik voor een periode het experiment aangaan. En dan zoals bij Tijgeroog, dus 's ochtends voor naar school gaan Ritalin (oid). Dan hoeft hij op school geen pil in te nemen (vinden veel kinderen heel vervelend) en krijgt hij hopelijk de kans om te laten zien wat hij kan, en kan hij ervaren hoe het voelt als hij meer 'zichzelf' kan zijn, zonder de onrust in zijn hoofd en in zijn lijf.
Bespreek dan van tevoren met de juf dat je met medicijnen gaat starten en laat haar bijhouden wat ze ziet aan veranderingen (want zelf ben je er op school niet bij). Je zoon is met zijn 8 jaar ook oud genoeg om zelf aan te kunnen geven wat voor effect hij merkt. Houd ook dat bij. Ook eventuele bijwerkingen. Dan kun je na een maand of zo weloverwogen beslissen of je ermee door wil gaan of niet. En natuurlijk kun je ook overwegen, als medicijnen effect hebben, om het alleen op dagen te geven dat hij het nodig heeft, met toetsen bijvoorbeeld.
Succes!
Elizabeth
03-03-2015 om 15:40
reactie
vanochtend contact gehad met de psychologe en we waren het erover eens om een proefperiode te gaan plannen.
Ze zou dit terugkoppelen met de psychiater en dan zouden we een uitnodiging krijgen om met haar verder zaken af te spreken.
Ik heb een voorkeur voor concerta omdat dat langer werkt en minder piek rebound klachten geeft
mirreke
10-03-2015 om 08:06
Al eens gekeken naar LTO3?
Zoek er eens op.
Ik heb drie ervaringen in eigen omgeving bij wie het goed werkt. Concentratieverhogend, meer rust in het hoofd. Zonder bijwerkingen.
Okie Dokie
10-03-2015 om 10:27
elizabeth
Een week later...hóe gaat het?
Marikke ...nooit van gehoord. Ik ga googlen maar wel fijn als je een tipje van de sluier oplicht wat dat is. Iets natuurlijks, chemisch, op voorschrift of niet...
een moeder
10-03-2015 om 10:49
wel of geen medicatie
Waarom moet je dan met psychofarmaca wachten tot je kind echt ongelukkig is?
Ik heb een kind dat Concerta gebruikt, al jaren. Omdat het toch wat bijwerkingen heeft hoeft hij het alleen op schooldagen, of op dagen dat er veel van hem gevraagd wordt. Hij zegt zelf dat hij het echt nodig heeft op school omdat hij anders te onrustig wordt en zich niet meer goed kan concentreren. Ook realiseert hij zich wat de impact op anderen is als hij geen medicatie op heeft. Hij is inmiddels wat ouder en geeft zelf aan dat hij zonder deze medicatie minder goed functioneert.
We hebben wel een tijdje moeten uitproberen wat het best bij hem past. Ritalin was geen oplossing wegens teveel pieken en dalen, zelf zegt hij "ik voelde me een zombie". Concerta werkt gelijkmatiger en hij heeft aan een relatief lage dosis genoeg. Een ideale leerling zal hij nooit worden, maar het haalt de scherpe kantjes er af zodat hij beter functioneert en presteert. En nee, hij krijgt niet die pillen om een superleerling te worden, het is geen doping zoals veel mensen wel eens denken, maar omdat hij zichzelf en anderen teveel in de weg zit zonder medicatie en daardoor minder functioneert en presteert.
Een kind dat de hele dag zit te kuchen wegens astma geef je ook medicatie en zal dan ook beter presteren, daar zal niemand moeilijk over doen. Maar zodra er iets "in het hoofd" zit komen er twijfels. Jammer is dat. Ook jouw kind verdient een behandeling indien nodig. Of hij nou minder presteert vanwege benauwdheid of pijn, of vanwege een hyperend brein. En dan kun je heel idealistisch aan de gang met allerlei alternatieve methodes, maar ondertussen zit je kind zichzelf (en misschien ook anderen) enorm in de weg met dat hyperende brein.
Mijn kind vindt het ook niet leuk dat hij pillen nodig heeft om beter te functioneren, maar zegt eerlijk dat het zonder pillen nóg vervelender is en geeft zelf aan dat zijn pillen bijna op zijn zodat hij niet zonder komt te zitten.
Elizabeth
14-03-2015 om 09:34
Een week later
Hij is vorig weekend gestart met concerta 18 mg. Maar daar hadden we al vrij snel het idee van dat dat niks deed. Zelf had hij dat idee ook trouwens. Hij gad meerdere keren aan dat het niet werkte en dat hij zich alsnog niet kon concentreren. Dus in overleg met de psych gisteren gestart met 27 mg. En jeumig, ik had een kind wat thuis kwam met een onafgemaakte tekening, zijn kleurpotloden pakte en ging kleuren. We zaten allebei ernaar te kijken van is dit ons kind. Hij zei ook meteen dat het luisteren veel beter ging op school en dat hij zijn spellingsopdrachten allemaal had kunnen maken en geen fouten had.
Het is maar 1 dag natuurlijk maar ik hoop dat dit zich doorzet. Fijn trouwens om te zien hoe veel beter hij zich meteen voelde, gewoon het feit dat hij opdrachten heeft kunnen afmaken en dat de juf tegen hem had gezegd dat hij het zo goed had gedaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.