Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anna-

Anna-

07-06-2015 om 21:07

Waarschuwing: methylfenidaat (Concerta-vervanger) Mylan

Ik ben hier al lang niet meer geweest maar wil even waarschuwen.
Veel apotheken geven een goedkoper middel mee als vervanging van Concerta. Ik heb hier een potje methylfenidaat 54 mg retard van fabrikant Mylan.
Drie tabletten zijn vier dagen in een weekdoosje bewaard in de keukenla. Bleken vandaag alle drie opengebarsten te zijn. Neem je zo'n tablet in dan krijg je dus de HELE dagdosis in één keer binnen!
Ik heb dit bij Lareb en Meldpunt Medicijnen gemeld en ga uiteraard ook terug naar de apotheek. In de bijsluiter staat letterlijk dat er geen speciale bewaarcondities gelden. Wel: niet gebruiken als de tablet kapot is. Hoeveel mensen lezen de hele bijsluiter, 60 cm lang tweezijdig bedrukt met kleine lettertjes?

Meldpunt medicijnen

http://www.meldpuntmedicijnen.nl/ervaringen?med=methylfenidaat

Dat openbarsten is blijkbaar een bekend probleem en niet ongevaarlijk.

Bedankt

voor de waarschuwing. Ik slik dit medicijn ook. Was me al vaker opgevallen dat de pillen vaal open gebarsten zijn. Ik heb ze wel gewoon genomen, want ik wist idd niet dat dit schadelijk kan zijn. Ik heb er trouwens ook niks van gemerkt gelukkig.

Ga toch maar eens terug naar de apotheek ermee. Of kan ik beter naar de huisarts om te vragen om andere pillen?

Anna-

Anna-

08-06-2015 om 16:07

terug naar de echte Concerta

De psych gaat nu Concerta voorschrijven, 'medische noodzaak', ze had ook vaker van mensen gehoord dat de Mylan mf minder goed werkt (die indruk had ik ook, maar ik had het mindere functioneren nog niet gelinkt aan inferieure medicatie) en ook dat is een reden om terug naar de merk-medicatie te gaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-06-2015 om 16:11

Van Psych!

Janeway

Janeway

09-06-2015 om 20:49

Die Mylan

Werkt idd echt niet goed, dat openbarsten hebben we nog niet gehad hier.. maar ik heb ook na een half potje verzocht om een ander merk. Of de concerta terug.> Maar die krijg ik dan helemaal niet meer vergoed..En met 3 kinderen aan de methylfenidaat wordt dat erg kostbaar
We hebben nu de concerta van Sandoz dat gaat wel goed.. Zoon reageert daar net zo op als op de concerta. Oudste krijgt inmiddels ook die van Sandoz.
We kregen ook een recept voor de concerta maar zelfs met de brief van de psycholoog erbij moesten we het helemaal zelf betalen.

Ik heb bij de apotheek uit laten zoeken wat de hulpstoffen waren van de diverse merken.. De Mylan had geloof ik een stuk of 6 andere hulpstoffen dan de concerta de Sandoz had maar een andere..
Het zou volgens de apotheek niet uit moeten maken maar wij en zoon merkten toch ook een behoorlijk verschil..

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2015 om 17:35

tip

Via de site van balansdigitaal vindt je info over welke ziektekostenverzekeringen dergelijke medicatie wel vergoeden.

Petra

Petra

15-03-2016 om 14:28

Vervanger concerta wel of niet doen?

Mijn zoon gebruikt al enige tijd met veel succes concerta.
Tot voor kort betaalden we zelf de kosten hiervoor omdat het niet werd vergoed.
Nu kwam ik laatst bij de apotheek voor het vaste herhaalrecept en toen kreeg ik ineens een ander potje mee!
De methylfenidaat met dezelfde langdurige werking, werd mij verteld.
Ik wist van niks en trots verteld de apotheker mij dat dit wel vergoed wordt en dat ik mij geen zorgen hoef te maken want deze hebben dezelfde werking.
Vanaf die dag merk ik veel verschil in het gedrag van mijn zoon. Hij is drukker en meer afgeleid dan ooit.
Ik zit er aan te denken on de originele concerta weer terug te vragen....
Iemand hier ervaring mee?

Angela67

Angela67

15-03-2016 om 14:30

naam?

wat staat erop dan?
in vergelijking met oude potje?
gr Angela

Machteld

Machteld

21-03-2016 om 08:35

toevallig

Wij hadden ook voor het eerst een ander type pil. Geen capsule, maar meer zoals panadol eruit ziet. Is dat dezelfde als waar jullie het over hebben?
Afgelopen week was bij mij ook opgevallen dat een aantal dingen weer erg heftig waren bij mijn zoon. Maar ja gaat altijd met ups en downs...tot ik die pillen zag. En nu ik dit lees van jullie wil ik dus echt gewoon weer concerta.

Machteld

Machteld

21-03-2016 om 08:46

schildklier medicijn

Ik weet niet of jullie dat gevolgd hebben maar laatst was er een medicijn voor schildklier patienten in plaats van in doordrukstrips los in potjes geleverd. Let wel dit was niet eens een ander merk alleen een andere verpakking.
Grote ophef (uitraard) toen bleek dat die pillen minder goed werkten.
Waarom ik dit zeg is dat bij schildklier aandoeningen het meetbaar is. De patiënten hadden daadwerkelijk een lagere of hogere waarde in het bloed.
Nu hebben wij het niet eens over de erpamking maar over een totaal ander merk.
En wat het dus zo vervelend maakt is dat het niet meetbaar is.......

Angela67

Angela67

21-03-2016 om 21:35

ingredienten

petra, machteld,
dan pluis je toch de ingredientenlijst eerst eens uit? kijken of je verschillen kunt vinden? Dan googelen, ook buitenlandse websites, of je ervaringen kunt vinden. Dan bevestiging vragen aan apotheek, met printjes van ingredientenlijsten en dan naar arts terug.
Zoiets?
gr Angela

Machteld

Machteld

24-03-2016 om 08:37

petra

De stofnaam blijft natuurlijk hetzelfde Petra evenals de dosering. Het is een omstreden iets want in principe zeggen ze dat het hetzelfde is. Soms zijn alleen wat hulpstoffen anders.
Wij hebben in elk geval weer concerta, als je er om vraagt krijg je het wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.