ennu
18-09-2012 om 15:47
Waarschijnlijk nld, maar dan?
Bij dochter van bijna 11 wordt NLD vermoed en voor het eerst is het zo dat ik echt heel veel in een omschrijving herken. ADD was het niet, PDD-NOS ook duidelijk niet, maar er was wel iets. Motorisch houterig, moeite met automatiseren van tafels en handschrift, flinke v/p-kloof (WISC III toen ze 8 was). Alleen is ze wel heel creatief en fantasierijk en is haar inzicht zowel ruimtelijk als bij boeken en emoties lezen goed. Ze is ook niet bang voor nieuwe dingen.
Nu kunnen we het officieel laten testen door een neuropsycholoog. Maar wat heb je daar verder aan? Heeft een van jullie ervaring met het vervolg, zoals training of dat de school het fijn vindt om te weten. Zijn scholen eigenlijk over het algemeen bekend met NLD? Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik heb wel veel in het Ouders Online-archief gevonden, maar misschien zijn er weer nieuwe ervaringen.
Karmijn
18-09-2012 om 15:50
Balans
http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/nld/
Ken je deze website al?
Je kunt ook bellen met vragen naar de advies en informatielijn van Balans. Daar zitten heel kundige vrijwilligers.
koentje
19-09-2012 om 14:51
Je krijgt geen
officiele diagnose, want het is geen officieel erkende diagnose. Je kunt het wel laten onderzoeken, bij mijn zoon is het bij een ggz onderzocht waar hij ook loopt voor medicatie van zijn ADHD. In principe heb je dan wel betere handvatten, ook leraren bijv. om je dochter te begeleiden.Op school en thuis. Er zijn ook enkele goeie boekjes over NLD in de klas, NLD thuis met veel praktische tips. Google eens op NLD dan kom je ook aparte sites voor die leerstoornis!
Succes
Tango
20-09-2012 om 00:02
Hier ook
Een kind met vermoedelijk NLD. Voor mij was het ook niet echt een bekend begrip. Wij kunnen nog verder laten onderzoeken bij een neuropsycholoog om de zien of er een oorzaak is te vinden in de hersenen, maar dit doen we pas als onze zoon echt vast gaat lopen. Onze zoon scoorde heel laag op ruimtelijk inzicht, zo laag dat het totale IQ veel lager uit kwam dan wij dachten. Verder heeft hij ook moeite met automatiseren van schrijven en lezen gaat heel traag vooruit. Dit jaar moet hij tafels gaan leren, ben benieuwd hoe dat gaat. Fantasie heeft hij wel, hij heeft alleen nog steeds moeite met alleen spelen, met anderen gaat het prima. En bang voor nieuwe dingen? Ik wist niet dat dat bij NLD hoorde. Dat heeft hij nog steeds wel, maar is wel veel minder geworden.
Zoon is overigens net 8 jaar (nu net 2 minuten als ik dit schrijf.)
ennu
20-09-2012 om 10:44
Reactie
Tango, gefeliciteerd met j e zoon.
Ik heb op Balanssite gekeken, maar de info daarop is van 2005. Vroeg mij af of er niet nieuwere dingen over te zeggen zijn, vooral omdat ik wil weten hoe scholen hier anno 2012 mee omgaan. Daar staat niets over in.
Mijn dochter zit nu in groep 7, en tafels moet je blijven herhalen want automatiseren gaat veel langzamer dan normaal. Wat hielp was het oefenen met een bal overgooien tijdens het tafels opzeggen, dus een combinatie met een beweging. Want ook ballen vangen moet worden geautomatiseerd. Dat werkte goed.
Ik heb wel veel interessante info gevonden op een Belgische website over NLD. Ook met tips voor onderwijs. We moeten nu gaan toewerken naar de entreetoets en de citotoets. Dat is een groot probleem omdat het tempo zo vertraagd wordt bij rekentoetsen. Inzichtelijk rekenen vormt geen probleem, maar dat inzicht kan ze niet goed laten zien in een toets die ze niet kan afmaken. Ze zou dus bijvoorbeeld meer tijd moeten krijgen, zoals kinderen met dyslexie ook krijgen. Dat is bekend bij scholen, maar NLD niet op onze school. Dus daarom ben ik benieuwd of er andere ervaringsdeskundigen tips hebben.
mamagaby
20-09-2012 om 15:56
Hier ook nld en add
onze dochter heeft oook nld en add!
Met de tafels heeft ze ook moeite maar topo gaat weer heel goed.
Kan iemand dat uitleggen en heeft iemand misscien tips voor het leren van de tafels.
Alvast bedankt.
ennu
24-09-2012 om 13:32
Tafels en topo
Wat onze dochter wel kan (maar veel kinderen met NLD niet) is beeldend denken. Ze is erg visueel ingesteld voor een NLD-kind, dus duurde een tijd voordat we op dit spoor kwamen. Daarom is topo leren ook niet zo'n groot probleem, want je ziet het voor je. Misschien geldt dat voor jouw dochter ook.
Voor tafels leren hadden we een Tafelkaart opgehangen op de wc, die ze goed kan inprenten. En op school had de meester van groep 4 een truc geleerd met overgooien van een bal tijdens het opzeggen van de tafels. De hele klas staat in een kring en ze gooien de bal in een ritme naar elkaar over, ondertussen zegt de gooier dan bijvoorbeeld 6 x 7 is... en de vanger antwoordt 42, die zegt dan weer 7 x 7 is... gooit de bal en de volgende vanger geeft antwoord. Enzovoort. Als je NLD-kind moeite met ballen vangen heeft, oefen je dat ook meteen extra thuis.