Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-01-2015 om 21:49
een vraag die ik even aan jullie voor wil leggen.
Korte situatieschets:
Zoon 8 jaar groep 4 eenzijdig doof door een ongeluk op 4 jarige leeftijd,na 3 jaar ontdekt.Onderzoek heeft plaatsgevonden maar de resultaten zijn zo afwijkend dat er geen conclusie getrokken mag worden.Verder onderzoek is gewenst.
Nu heb ik de formulieren ontvangen en moet ik de vraag stellen waar het onderzoek zich op moet spitsen.
Thuis gaat het best goed,maar op school loopt hij nog net niet vast.Dus zou de vraag kunnen zijn hoe kunnen we onze zoon helpen zodat hij niet vastloopt op school.
Er is mij alleen verteld dat als ik alleen die hulpvraag doe de school waarschijnlijk op moet draaien voor de kosten van het onderzoek en ik ben bang dat school het daar niet mee eens is.
Ik zou de vraagstelling dus anders moeten doen,maar hoe?
11-01-2015 om 21:52
toevoeging
Het was een logopedisch en psychologisch onderzoek wat hij heeft gehad.
11-01-2015 om 22:48
Vraag breder maken?
Beginnen met kijken in welke dingen hij op school net niet vastloopt. Mogelijk zijn dat dingen die thuis ook zichtbaar zijn maar minder storend zijn. Als dat het geval is, kun je de vraag breder maken, door het te hebben over de problemen in zijn ontwikkeling ipv de problemen op school. Dit kan zowel over cognitief functioneren als over gedrag gaan. En dan met name de vraag stellen of deze problemen te verklaren zijn vanuit zijn slechthorendheid of dat er mogelijk nog iets anders aan de hand is. Dus bijvoorbeeld: pietje vindt het moeilijk om te reageren op onverwachte gebeurtenissen. Is dit verklaarbaar vanuit zijn slechthorendheid of spelen er andere problemen die maken dat onverwachte gebeurtenissen voor hem erg lastig zijn? Of: pietje geeft vaak geen antwoord op vragen die hem gesteld worden. Is dit te verklaren vanuit zijn slechthorendheid of zijn er andere redenen waarom antwoord geven op een vraag hem niet lukt?
Heb je hier wat aan?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.