Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

30-10-2012 om 23:51

Vraag van zoon over add

Zoon (15) met ernstige dyslexie heeft een vriend met ADHD. Hij zei zelf: het lijkt wel of ik dat ook heb, maar dan zonder dat hele actieve. Zou ik dat ook hebben? En zou ik dan ook een rugzakje kunnen krijgen, daar kan heel veel uit betaald worden, zoals extra huiswerkbegeleiding.
Zoon heeft al sinds groep 3 grote problemen op school door zijn dyslexie.
Natuurlijk heb ik wel eerder gezien dat zoon snel is afgeleid en ook wel meerdere kenmerken gezien van (o.a.) ADD. (maar ja, al die kenmerkenlijstjes?!?) Ook weet ik dat het vaak voorkomt in combinatie met dyslexie. We hebben er nooit werk van gemaakt, omdat we onze handen meer dan vol hebben aan de dyslexie. En ik wilde hem ook niet nog verder belasten met (nog meer) onderzoeken, danwel moeizame zoektochten naar deskundige behandeling/ hulp.
Nu mijn zoon er zelf over begint, is mijn vraag: heeft het zin om zoon te laten onderzoeken. Wordt hij daar beter van? Ik ben huiverig voor nog een extra etiket erbij. Maar wie weet zou het iets op kunnen leveren, dat ik niet zie? Graag jullie mening.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

31-10-2012 om 08:14

Rugzakje

Stel je niet te veel voor van een rugzakje. Dat krijg je alleen als de school handelingsverlegen is. Dat betekent dat de school dan echt niet meer weet hoe het kind verder geholpen kan worden.
Het rugzakje is voor de begeleiding van de school, niet voor de begeleiding van je kind. Per school is de invulling daarvan verschillend, maar ik heb nog nooit gehoord dat de huiswerkbegeleiding daarvan betaald wordt. Er wordt helemaal niet veel betaald vanuit het rugzakje. Mijn zoon kreeg een coach, die had in totaal 60 minuten per week tijd voor hem. Daar vielen ook alle gesprekken met ons en met de ambulant begeleider onder. Het was voor zoon voldoende, maar het is echt minimaal.
Of het zin heeft om het te onderzoeken? Dat kan je zoon alleen maar zelf bepalen. Hier hebben we een aantal kinderen met allemaal veel kenmerken van adhd. Maar eentje heeft een diagnose, omdat hij echt vast liep. Hij kon niet meer functioneren. Bij de rest is het tot nu toe voldoende dat ze weten dat ze kenmerken van adhd hebben en dat ze daar verstandig mee om moeten leren gaan.
De theorie van executieve vaardigheden, was hier een grote hulp.

Pirata

Pirata

31-10-2012 om 09:29

Huisarts

Om zekerheid te krijgen over al dan niet ADD zul je hem gedegen moeten laten onderzoeken. Dan ben je een hele tijd verder. En dán kun je eens een keer een rugzakje gaan aanvragen. Voordat je door die aanvraag heenbent en hij (misschien) wordt goedgekeurd, ben je alweer maanden verder. De kans dat een rugzak wordt toegewezen op basis van AD(H)D is bovendien heel klein.
Wat wel mogelijk is met een diagnose is medicatie. En als je zelf ADD vermoedt, kun je je nu al verdiepen in een aanpak die bij hem past. Of het nu ADD is of niet trouwens.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2012 om 14:26

Diagnose

Ik sluit me aan bij Pirata. Overigens werd de huiswerkbegeleiding door een particulier huiswerkinstituut (geadviseerd door school) vorig jaar wel uit het rugzakje betaald. De huiswerkbegeleiding die hij nu heeft, van een student, wordt niet vergoed uit het rugzakje.

Marjolein

Marjolein

02-11-2012 om 08:38

Dank

voor jullie reacties! ik heb me er ook over ingelezen, voor nu laat ik het even rusten. Ik merk dat ik veel van de tips al jaren toepas, omdat dat inderdaad voor hem werkt.
Vooral ook omdat zoon weer helemaal tot frustraties toe vastloopt met zijn cijfers. Hij heeft weer even heel veel ondersteuning nodig met zijn huiswerk en dat is meer dan genoeg aan zijn hoofd.
Structuur, hulp en liefde.

Wel testen

Hier een andere ervaring. Hier hebben we wel besloten om te testen op ADD omdat er dingen zijn waar we geen vat op krijgen en in het duister blijven hangen.

Mijn dochter heeft dyslexie, maar lijkt ook alle kenmerken te hebben van ADD. Zij zelf wilde het ook graag weten, om haar eigen gebruiksaanwijzing beter te leren kennen en meer inzicht te krijgen waarom sommige dingen niet lukken.

De uitslag ervan weten we nog niet, maar zou het geen ADD zijn, dan komen er toch wat zaken uit de test waar we wellicht verder mee kunnen.

Maw: wij willen het wel weten, omdat het mijn dochter kan helpen meer inzicht te krijgen in haar eigen gedrag en wij kunnen daar ook op inspelen. En met name voor school zou het belangrijk kunnen zijn. Meer begrip en ook duidelijkheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.