Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
May

May

10-05-2016 om 13:19

Vraag over medicatie zoon (11)

Zoon (11) heeft sinds een paar jaar methylfenidaat voor zijn ADD. Gaat op zich goed, hij kan zich beter concentreren op school en zijn hoofd is minder druk.. Hij krijgt in de ochtend 15 mg en voor tussen de middag nog 15 mg in de broodtrommel. Hij geeft aan dat hij zich vaak erg down voelt als de pillen zijn uitgewerkt en dat hij last heeft van een druk hoofd. Ik vraag me af of het zin zou hebben hem bijvoorbeeld 's middags nog een kleine dosis te geven of om andere medicijnen te proberen.. We hebben al langwerkende methylfenidaat geprobeerd, maar dat deed bij hem niets..

Enne, ik heb geen enkele behoefte aan een discussie over of ADD wel of niet bestaat en of ik mijn kind wel of niet vergiftig met medicijnen... Dus die slaan we deze keer even over...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-05-2016 om 13:24

May

jammer dat de langwerkende medicatie niets doet. Bijzonder ook, want de werkzame stof is hetzelfde. Welke dosering had hij daarvan? 15mg kortwerkend is een flinke dosering, zou het kunnen dat hij van de langwerkende een te lage heeft geprobeerd?

Hier een zoon die langwerkende methylfenidaat heeft en aan het einde van de middag nog een kortwerkende. Dat helpt hem aanzienlijk prettiger de avond door. Maar uitwerken doet het natuurlijk ook 's avonds. Ik weet niet of dat voor je zoon persé een oplossing is. Hij schuift het moment alleen op.

Ik zou denk ik vooral even met de arts overleggen.

Vraag

Deze vraag zou ik toch aan zijn behandelaar vragen. Op zich lijkt mij er niets op tegen om wat extra te geven. Maar ligt de drukte in zijn hoofd aan ADD of is het een soort tegenreactie. Kan hij andere manieren vinden om met de drukte in zijn hoofd om te gaan of blijft het gewoon zo en gaat het alleen weg met medicatie. Zijn er bijwerkingen en hoeveel last heb je daarvan.
Weegt de medicatie op tegen de bijwerkingen.
Wat verbetert de kwaliteit van zijn leven?
Toevallig heb ik nu contact met een jongere met ADHD. Zo jammer dat er nooit medicatie geprobeerd is. Komt uit een gezin met aardige oudere ouders waar je maar 'normaal' moet doen en vroeger nam je er toch ook niets voor? Leuke jongen maar ik zie hem stuiteren door zijn stage met een aandachtsspan van niets en een nog korter werkgeheugen. Van de weeromstuit, om al die chaos acceptabel te houden een enorme pleaser. Zo jammer vind ik dat.
Deze jongen gebruikt wel een enkele keer weed maar alleen thuis dus het helpt hem niets op zijn stage.

ADD moeder

ADD moeder

10-05-2016 om 13:28

rebound

Het lijkt erop dat dat zijn reactie is op het uitwerken van de methylfenidaat. Als dat het geval is heeft het niet veel zin denk ik om hem nog een dosis te geven, dan krijgt hij de reactie ook nog een keer. Of zou een dosis na school van 5 mg een minder extreme rebound geven? Is het voorgeschreven door een psychiater? Ik zou het voorleggen. Misschien is er een alternatief?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-05-2016 om 14:59

Rebound

Als het door de rebound komt, zou een lagere dosis in de middag dan kunnen helpen? Mijn vergelijkbare zoon krijgt alleen 15 Mg in de ochtend, in de middag zijn de lessen voor hem interessanter (lezen, wereldoriëntatie enzo, ipv spelling en rekenen), zodat hij dan zonder medicatie kan.

Syl

Syl

10-05-2016 om 17:54

2e lager

Hier 2e dosering 's middags lager (1 tablet) dan 1e dosering 's ochtends (1,5 tablet). Vnl uit praktische overwegingen (een half tabletje meenemen naar school is nogal lastig) maar het bevalt ons (en hem) goed.

Knurf

Knurf

10-05-2016 om 18:14

rebound inderdaad

'Hij geeft aan dat hij zich vaak erg down voelt als de pillen zijn uitgewerkt en dat hij last heeft van een druk hoofd.'

Dat klinkt inderdaad als rebound. Mijn ex had daar ook last van. Misschien kun je de dosis van de middag verdelen over 2 keer, en dan bijvoorbeeld 1 keer 10 mg en 1 keer 5 mg? Of inderdaad in de namiddag een (extra) keer 5 mg geven om de afbouw te 'verzachten'?

May

May

10-05-2016 om 20:25

Dank voor de reacties!

Hier hebben we wat aan! Ik ga beginnen met een half pilletje minder in de middag, kijken hoe dat gaat, en dan binnenkort maar weer afspraak bij de kinderarts...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.