Sandra
22-05-2013 om 10:03
Vraag aan ouders van autististische kinderen
Ik kwam dit bericht tegen op nu.nl:
http://www.nuzakelijk.nl/werk/3479780/sap-neemt-honderden-autisten.html
Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken. Kom er zelf niet helemaal uit of ik dit nu positief of negatief zie. Het bedrijf heeft bedrijfseconomische redenen om dit te doen, maar ik vraag me toch af hoe dit in de praktijk vorm krijgt. Moeten sollicitanten een verklaring overleggen dat ze autist zijn? Moet je daar blij mee zijn?
Wat vinden jullie?
Groet, Sandra
Pirata
22-05-2013 om 10:59
Ik kan erg achter zulke initiatieven staan. Dan wordt er ook eens ingezoomd op de sterke kanten van "de" autist. Of ze een officiële verklaring moeten overleggen weet ik niet, misschien gaan ze werven op specifieke plekken om dat te omzeilen?
Hanne.
22-05-2013 om 11:01
Nuance en positief
Ik lees zulke berichten altijd met een korrel zout.
Wat ik hier in lees is dat het bedrijf ziet dat mensen met een diagnose ook positieve kenmerken hebben en dat ze die mensen willen inzetten vanwege deze positieve aspecten.
Dat vind ik positief! Niet uitgaan van de beperkingen maar van de mogelijkheden. Er zijn overigens meer vergelijkbare projecten. zie bv ook http://www.autisme.nl/projectCameratoezichtAutisme.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl
En natuurlijk doet een bedrijf dat vanwege bedrijfseconomische redenen. Mijn werkgever heeft me ook niet aangenomen om m'n mooie blauwe ogen, maar omdat ik iets kan waar hij geld mee kan verdienen.
Dat dat in een persbericht wat zwart wit en positief voor de werkgever wordt neergezet daar lees ik dan door/over heen. Ik verwacht geen advertentie met 'gezocht autisten'. Hoogstens een bijzin waarin staat dat mensen met autisme nadrukkelijk worden gevraagd te solliciteren. Of misschien zetten ze wel specifieke kanalen in, advertenties op autisme websites, oid.
anna van noniemen
22-05-2013 om 11:12
Precies
het bedrijf ziet in wat de kwaliteiten van deze mensen zijn. En dat vind ik positief. Ze zullen vast niet gaan adverteren met: autist gezocht. Feit in Nederland oa is dat je tegenwoordig bij elke vacature diverse competenties ziet staan waar je aan moet voldoen....Verschillende daarvan vind ik zelf al moeilijk, laat staan iemand met een autisme stoornis. En ook mijn ADHD-er kan niet aan sommige competenties voldoen....
Pirata
22-05-2013 om 11:19
Competentie
Functiespecifieke competenties: Computernerderigheid en graag ook autisme.
Sandra
22-05-2013 om 11:38
Over bedrijfseconomische redenen
Ik vind zelf de bedrijfseconomische redenen ook prima, begrijp me niet verkeerd. Verder weet ik zelf niet goed wat ik vind van het bericht. Ik denk dat het goed is om de aandacht te vestigen op de positieve eigenschappen van autistische mensen, er is meer dan teveel aandacht voor de negatieve aspecten. Aan de andere kant vind ik het ook weer zo enorm denken in stereotypen en vraag ik me af hoe dat dan in de praktijk uitpakt. Vandaar dat ik benieuwd was hoe jullie daar tegenaan kijken.
Mijn oudste heeft ADHD en Gilles de la Tourette en is heel creatief, iets dat je wel vaker ziet bij mensen met ADHD. Toch zou ik het gek vinden als er specifiek om mensen met ADHD gevraagd zou worden bij een creatieve vacature.
Groet, Sandra
anna van noniemen
22-05-2013 om 12:17
Nou dat weet ik niet
je kunt het altijd leuker omschrijven: Met name mensen die van nature zeer creatief zijn aangelegd worden verzocht te reageren.
Een ADHD-er weet van zichzelf over het algemeen best dat hij creatief is.
En zo kunnen ze dat ook met autisten doen. Neu, ik zie daar geen probleem in.
Tijgeroog
22-05-2013 om 12:17
Ach
As ik naar de collega's van m'n man kijk denk ik dat er nu ook al veel autisten en add-ers bij sap werken. Vast meer dan een procent. Maar nu wordt het officieel, kom je er mooi mee in het nieuws en krijg je weer aandacht. Handig.
Leen13
22-05-2013 om 16:52
Nadelen
Ik ben benieuwd hoe dat vormgegeven gaat worden. Mogelijk dat er gerekend wordt op overheidssubsidie of Wajong of dat er gekort wordt op het salaris vanwege ingezette begeleiding. of dat er minder verdiend wordt vanwege opvattingen over de doelgroep als 'afstand tot de arbeidsmarkt'. Bedenk ik maar even wat zwarte scenario's.
Ook kunnen er vooroordelen heersen over autisme waardoor er niet altijd helder gecommuniceerd wordt.
Maar wie weet, niet geschoten is altijd mis.
Ik heb me namelijk ook weleens in het ouderen en werk circuit gestort. Dat is met name interessant als je al een uitkering, AOW of Pensioen hebt en wat parttime erbij wil klussen waar de werkgever je op een koopje krijgt.
Dus het zal mij benieuwen of het om hoogwaardig en goedbetaald werk zal gaan of dat een vorm van werkverschaffing in een productielijn zal worden.
Syl
22-05-2013 om 16:55
Autismetv
In dit stukje over SAP wordt vrij positief gesproken over waarom ze specifiek autisten zoeken (creativiteit en anders denken). Het doet me wel denken aan de afleveringen van autismetv waarin ook genoemd werd dat sommige bedrijven specifiek op zoek zijn naar autisten. Daar werden autisten mn geroemd om het feit dat ze zo lekker eentonig bezig kunnen zijn en dus het saaie werk lekker kunnen gaan doen. Ik vond dat nogal akelig overkomen moet ik zeggen. Het klonk meer als uitbuiting dan een carriereperspectief. Afgezien van het feit of je wel kunt zeggen dat alle autisten warmlopen voor saai en eentonig werk!
Ik vraag me trouwens af of op een kenmerk als autisme geselecteerd kan en mag worden. Het is een medisch gegeven en die hoef je volgens mij niet aan je werkgever mee te delen? Creativiteit en anders denken hangt daar ook niet persé mee samen.
Pirata
22-05-2013 om 19:22
Vanavond om 20:25 op tv
Vanavond bij de EO een programma over werkenden met autisme. Ben benieuwd. Zie http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/reportage-detail/ondanks-autisme-toch-een-goede-baan/
Leen13
22-05-2013 om 21:31
Bedankt pirata
We hebben hier samen naar de uitzending gekeken. Mijn dochter en haar vriendje vonden het heel herkenbaar: overgevoeligheid voor geluid, oog voor detail, focus op foutjes, afgeleid als er onverwachte wijzigingen zijn, vaste routines omdat het anders weer energie kost en je dag is al zo intensief, goed in je werk maar toch ontslagen worden vanwege al te grote directheid in de omgang en de plank misslaan. Ik vond het heel treffend. Ook leuk dat er een vrouw met syndroom van Asperger bij was met haar eigen bedrijf.
Petra.v.S.
23-05-2013 om 19:04
Ik vind het positief
Leuk om te horen en lezen dat werkgevers ook specifiek mensen met autisme zoeken om hun positieve eigenschappen. Meestal komt autisme negatief in de media. En dit keer positief. Dat vind ik er leuk aan.
Verder denk ik dat ze vooral de asperger types zoeken die niet al te veel gedragsproblemen hebben. Daar zullen ze goede werknemers aan hebben.
Wat ook een groot voordeel is natuurlijk is dat ze niet hun tijd zullen zitten te verkletsen met collega's maar gewoon echt met het werk bezig zijn.
En ik denk dat het voor veel autisten helemaal niet erg is om werk te doen wat wij eentonig vinden, omdat zij dat gewoon heel goed kunnen. De meeste mensen gaan fouten maken als ze eentonig werk doen, maar veel autisten blijven geconcentreerd en foutloos werken. Zo lang je ze geen klantencontacten of zo laat doen maar gewoon hun eigen werk waarvan ze precies weten hoe het moet denk ik dat het heel goed gaat.