Henk
20-12-2013 om 19:26
Voor slimme zorgenkinderen is er straks geen baan meer.
Dit is wel even interessant om te weten. De nieuwe afspraken in de participatie wet verkleinen de kans dat hoogopgeleide gehandicapten aan het werk komt. http://www.intermediair.nl/weekblad/20131212/#11
En dat terwijl de overgrote meerderheid geen recht meer heeft op Wajong.
Allemaal straks de bijstand in?
Leen13
21-12-2013 om 17:16
Hoe
Kunnen kennisbedrijven straks boetes ontlopen met het aannemen van lager opgeleiden? Of hogeropgeleiden tot maximaal minimumloon betalen?
In plaats van makkelijker wordt het allemaal een graadje lastiger. Alleen wie slim alle regelingen weet op te sporen en te benutten kan zich redden.
Henk
21-12-2013 om 22:44
quotum
"Of hogeropgeleiden tot maximaal minimumloon betalen?"
Ik denk dat het UVW bepaalt of je wel of niet onder het quotum valt, en niet de werkgever of de sollicitant.
Je valt onder het quotum als je niet zelfstandig het minimaloon kan verdienen.
Dan heb je nog de meeste kans op een baan. Ik denk niet dat veel werkgevers een gehandicapte aan gaan nemen die niet onder het quotum valt, het quotum vullen kost in hun ogen immers moeite en aanpassingen genoeg.
Misschien is het een idee om bij herkeuringen te vragen of je zo gekeurd mag worden dat je onder het quotum valt. Dan is je kans op een baan groter, dat zullen ze bij het UVW ook wel snappen. Maar waarschijnlijk zijn ze aan richtlijnen gebonden..
mirreke
01-01-2014 om 18:32
AnneJ, het heeft in dit gevalniet te maken met mate van handicap
maar met opleidingsniveau.
Iemand met een hoge opleiding wordt blijkbaar geacht in staat te zijn een goede baan te vinden en een goed inkomen te verdienen, maar als je blind bent of autist, heb je daar waarschijnlijk toch wat extra ondersteuning bij nodig. Maar iemand met een hoge opleiding telt niet mee in de tellingen.
Dat iemand met een bachelor of zelfs master's degree toch wel degelijk arbeidsgehandicapt kan zijn is in deze wet blijkbaar helemaal over het hoofd gezien. Of wordt onderschat, met de gedachte dat als je een hogere opleiding kan afronden, ook wel alle gedoe met een werkgever zelf kan aangaan en oplossen.
Dat zie ik mijn zoon met autisme echter helemaal niet doen.
Maar, in Nld is het nu zo dat steeds meer hogere opleidingen mensen met bv. autisme (subtiel) gaan weigeren, omdat ze veel te bang zijn voor mogelijk mislukkende leerlingen. Iedereen waarvan ze bang zijn dat die het niet gaat redden wordt op voorhand al geweigerd (ook alweer vanwege overheidseisen, er mag maar een minimaal aantal studenten mislukken...). Wie weet zijn er later helemaal geen arbeidsgehandicapten met een hogere opleiding meer. Dankzij dit kabinet...
Henk
08-01-2014 om 23:30
Ondersteuning
"Iemand met een hoge opleiding wordt blijkbaar geacht in staat te zijn een goede baan te vinden en een goed inkomen te verdienen, maar als je blind bent of autist, heb je daar waarschijnlijk toch wat extra ondersteuning bij nodig"
Het is nu al bijzonder dat je een werkgever vind die die ondersteuning beidt, maar het komt wel voor.
Maar straks móeten werkgevers een x aantal gehandicapten aannemen.
Ik vraag me af of een werkgever dan nog bereid is een extra gehandicapte aan te nemen, zeker als die voor het verplichte quotum niet meetelt.
Henk81
08-01-2014 om 23:32
Planten en nietjes
"Wie weet zijn er later helemaal geen arbeidsgehandicapten met een hogere opleiding meer. Dankzij dit kabinet."
We gaan weer terug naar vroeger, dat je op het blindeninstituut manden leerde vlechten..
Of nietjes uit papier halen want dat moeten Bijstandsontvangers tegenwoordig doen. En dat is waar alle herkeurde jongeren terecht gaan komen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.