Karmijn
23-06-2012 om 18:47
Volkskrant [artikel adhd]
In het volkskrant magazine staat vandaag een heel mooi artikel over adhd. Zo herkenbaar en genuanceerd. Dat wilde ik even met jullie delen.
Op www.vk.nl heb ik het nog niet kunnen vinden helaas.
Karmijn
23-06-2012 om 22:49
Nou
In het artikel staat ook (woorden van een kinderarts): 'Hij spreekt over 'fascinerende clienten', maar steigert van de trend om de vermeende prachtige eigenschappen van adhd'ers (vindingrijk, meelevend, sociaal, etc.) te bewieroken alsof het om een gave gaat. 'Daarvoor heb ik te veel ellende gezien.''
Dat vind ik toch wel genuanceerd.
En verder ben ik wel een aanhanger van Hallowell. Het is verstandig om gebruik te maken van iemand zijn sterke kanten, zijn interesses en passies, om iemand verder te helpen. Dat geldt in het algemeen, maar ook voor adhd'ers. Juist omdat ze zo vaak zelf het contact met die kanten verloren zijn, door al het falen en het negatieve zelfbeeld dat zo veel adhd'ers oplopen. Mijn zoon was het contact met al zijn positieve kanten in ieder geval helemaal kwijt.
Door bepaalde eigenschappen van adhd (snel verveeld zijn, behoefte aan prikkels, afdwalende gedachten, moeite met herhaling), komt creativiteit van een persoon volgens mij, wel eerder naar boven, dan bij iemand die daar geen last van heeft.
Fiorucci
24-06-2012 om 09:44
Hier wel
Ik herken het creatieve wel,heel duidelijk,bij gitaar spelende zoon. Afgezien van zijn talent blijkt ook dat hij er alles in kwijt kan en dat er nu iets is wat hij heel snel oppikt en hij gaat idioot snel vooruit. Het helpt hem heel erg bij het accepteren dat andere zaken minder makkelijk gaan. Hij heeft zelfs besloten verder te gaan in muziek.
Karmijn
24-06-2012 om 09:50
Knurf
Ik zie creativiteit als een kwaliteit, die net als alle andere kwaliteiten, een valkuil, een uitdaging en een allergie met zich meebrengt.
Jouw ex-man lijkt me daar een typisch voorbeeld van, als ik dat zo lees.
Maar daar tegenover staan weer andere adhd'ers die hun creativiteit wel in kunnen zetten op een positieve manier.
Creativiteit is maar een eigenschap, het gaat erom wat je ermee doet. Dat is juist de kern van het verhaal van Hallowell volgens mij. Het gaat erom dat je die eigenschappen die je hebt, inzet om je leven te vormen.
Karmijn
24-06-2012 om 15:33
Tuurlijk knurf
Voor iedereen geldt dat. Maar in het artikel gaat het vooral over (jonge) adhd-ers die zijn vastgelopen in hun leven.
En dan vind ik het mooi als je het kunt opbrengen om niet alleen te kijken naar wat er mis gaat, maar vooral naar wat ze wel kunnen. En dan daar op voort te bouwen. En vooral voor adhd-ers is dat niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Volgens mij is het zelfbeeld dat iemand heeft, cruciaal hierbij. Mensen met adhd hebben vaak een negatief zelfbeeld. Dan is de neiging om meer te kijken naar wat je niet kunt vele malen groter, dan positief denken.
Fiorucci
24-06-2012 om 18:14
Kinderarts
De kinderarts van mijn zoon kent eigenlijk geen enkele adhd'er die niet creatief is....ze heeft nu een speciale praktijk voor kinderen met leer en gedragsproblemen, en dit valt haar echt op vergeleken met haar vorige algemene praktijk in een ziekenhuis. Zij is bij uitstek iemand die het positieve ziet in elk kind.