Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Verslag klinisch psychologisch onderzoek niet aan ouders?

Wij hebben onenigheid bij centrum autisme over het wel of niet verkrijgen van het volledige verslag van het klinisch psychologisch onderzoek (persoonlijkheidsonderzoek) dat vorig jaar bij onze dochter van 11 is afgenomen.

Zij menen dat in verband met privacy van onze dochter wij niet het complete verslag krijgen. Ze hebben ons een samenvatting gegeven waar eigenlijk weinig concreets in staat. Van andere deskundigen heb ik al begrepen dat je bij andere instanties het wel krijgt omdat je als ouder verantwoordelijk bent. Hoe vervelend misschien ook sommige uitspraken van je kind kunnen zijn. Wij denken daar precies hetzelfde over, temeer daar ze ons nu willen doorverwijzen voor intensieve gezinsbehandeling elders. En dat terwijl wij bekend staan als bijzonder open en betrokken ouders. We zijn nog steeds in gesprek met centrum autisme, maar lopen steeds tegen een dichte deur aan wat dit aangaat.

Wie weet waar ik met deze vraag hogerop kan? Weet iemand of het überhaupt mogelijk is om ouders niet het hele verslag te laten lezen? Bedankt voor jullie reacties.

Evanlyn

Evanlyn

30-01-2014 om 12:09

ja je hebt er in principe recht op.

Jij bent de wettelijk vertegenwoordiger van je kind. Als zij werkelijk een goede reden hebben het niet te laten zien, dan moeten ze daarvoor een goede reden geven. Gezien het feit dat jullie wettelijk vertegenwoordiger zijn, is "privacy" niet voldoende. Zie:

http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_rechten_patient.aspx

Zeer zeker je recht

als wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarig kind.
Geen idee waar je hogerop kan.

mari39

mari39

30-01-2014 om 14:09

wgbo

Volgens mij geldt in dit geval de wgbo. Tot 12 jaar zijn ouders degenen die patientenrechten voor hun kind hebben, toestemmingsrecht, inzagerecht etc. Tussen 12 en 16 is dit een gezamenlijk recht van ouders en kind, na 16 alleen van kind.
er moeten wel heel zwaarwegende belangen zijn wil je als ouder geen recht hebben op inzage in dossier van kind. Niet accepteren dus!

mirreke

mirreke

30-01-2014 om 14:38

Maar nou weet ik het, denk ik

Je hebt nog een draadje over gezinstherapie bij Centrum Autisme. Ik proef daaruit dat het er daar niet zo mee eens bent. En ik neem aan dat je dat ook bij dat Centrum Autisme hebt geuit.

Dan kan het daardoor komen, zie het als kif, dat je het niet met hen eens bent... Ook al sta je bekend als open en betrokken ouders.

IN ons geval: kind met ernstige (motivatie)problemen op school laten testen bij een grote kinderpsychiatrische instelling. We troffen een leuke psychologe, die ons ook heel leuk vond en wel vanwege het feit dat wij, open en aardig, ook zo eigenzinnig waren en onze eigen weg zochten. Dat is leuk, maar wordt soms ook als lastig ervaren, zo wist zij, en daarom wilde ze ons ook graag begeleiden.
Allemaal prachtig, totdat wij niet wilden dat de iq-score van zoon aan school werd medegedeeld (nergens voor nodig, dat komt maar in een dossier en gaat misschien nog een eigen leven leiden). Ineens werd de fijne begeleiding gestopt, er kon nog net een mailtje naar school vanaf met wat tips voor ons kind, en daarna einde fijne gesprekken. Ook ons kind hoefde niet meer langs te komen...

Er spelen ook bij dit soort instellingen volgens mij allerlei onderhuidse dingen mee.

Gewoon blijven aandringen, en niet te lang wachten. Als je kind 12 is wordt het al wat moeilijker.

Oh, en teken de petitie: www.petitiejeugdggz.nl
Erg belangrijk!

mirreke

mirreke

30-01-2014 om 14:40

Nog duidelijker

Ik begrijp zelfs uit je andere draadje dat je niet verder gaat met het Centrum Autisme? Dan is dat de reden dat je het niet krijgt. Gewoon pure kif.

boekenwurm

boekenwurm

31-01-2014 om 10:53 Topicstarter

duidelijk door blijven zeuren!

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Al voordat het advies tot intensieve gezinsbegeleiding kwam, was er al onenigheid over het verkrijgen van dit verslag. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat we al vanaf het begin bij hen overal achteraan moesten, afspraken niet nagekomen werden en nauwelijks enige vorm van communicatie naar ons toe. En ja, dan heb je bij mij een goeie, ik zeur net zo lang tot er duidelijkheid is.Best mogelijk dat dat nu wat tegenwerkt, haha!

Maar als ik het zo lees, zullen ze toch over de brug moeten komen en ga ik dus gewoon verder. Hoe veel ze ook over autisme weten, ik ben er klaar mee en als je merkt dat zij altijd hun idee zwaarder laten wegen dan wat de ouders melden, dan houdt het bij ons ook op. We komen er wel, zij het dan met een hoop doordrammen, maar helaas lopen meer mensen binnen dit wereldje tegen blinde muren! Nu eerst dat verslag en dan via een andere weg onze kinderen helpen zich alsnog beter in hun vel te laten zitten!

Evanlyn

Evanlyn

31-01-2014 om 11:27

goed zo

Altijd zorgen dat je de regie blijft houden, die les hebben wij ook moeten leren. Instanties hebben allerlei belangen, maar voor jou telt maar één belang: dat van je kind. En zo hoort het ook.

Naar de klachtencommissie of tuchtraad

Ik weet niet waar dit centrum bij aangesloten is of onder valt, het lukt niet om met mijn pc te schakelen, maar zoek uit waar ze onder vallen en dien een klacht in wegens het weigeren van dossierinzage zonder motivatie. Doen! Wellicht dat je het meteen al krijgt. En dan nog zou ik de klacht doorzetten overigens. Even laten zien wie er de baas is: de ouder en niet de hulpverlener!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.