Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-10-2016 om 12:15
Ons zoontje heeft de diagnose DCD en nu heeft de school een OPP en groeidoument opgsteld.
Ben je eigenlijk verplicht om hieraan mee te werken?
Wij denken dat dit misschien in de toekomst tegen hem kan werken.
Momenteel gaat het best goed met hem en gezien de bezuinigingen verwacht ik niet veel van extra hulp die je dankzij deze documenten zou kunnen krijgen.
Maar dan staat wel alles op papier en dat vinden we geen fijn idee.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wat zijn onze rechten en plichten om hieraan mee tewerken?
31-10-2016 om 13:19
OPP en groeidocument
Voor alle extra hulp en handeling in de klas is dit tegenwoording nodig.
Een OPP is een ontwikkelingsperspectief, een document waarin vooral staat wat de scores op dit moment zijn, wat de verwachting is waar hij heen groeit en wat hem op dit moment belemmert.
Een groeidocument is een uitgebreider set documenten. Daarin staan ook alle sociale en emotionele factoren en de mening van de diverse therapeuten.
Wij hebben bij onze tweede al vanaf de kleuterklas een OPP en daarna ook een groeidocument gehad. Hij is hoogbegaafd en stond op z'n kop van verveling. Het OPP en groeidocument heeft de toelating tot voltijds hb-onderwijs enorm vergemakkelijkt.
Een vriendje van mijn zoon (DCD en autisme) heeft ook veel baat gehad bij dit groeidocument. Het OPP wees zonder uitzondering op zeer intelligent maar traag bij schrijven en onhandig bij gym (goh, DCD). Het groeidocument liet nogal eenduidig zien dat hij echt niet gelukkig was op school en dat de juf de enige was die dacht dat het allemaal nogal meeviel. Het vriendje sloeg naar binnen en de enige autisten die zij kende ontploften als er iets was waar ze niet mee om konden gaan.
Ook voor DCD is het makkelijker om aanpassingen te krijgen en continu erop te wijzen dat het langzame schrijven geen onwil is maar onmacht. Als je het als ouders zegt, word je niet geloofd. Als je naar een papier kunt verwijzen kunnen ze er niet meer onderuit.
Rechten en plichten, ik weet het niet, maar in de situaties die ik goed ken heeft het goed gewerkt.
31-10-2016 om 19:29
bekend
Blijkbaar heb je de diagnose wel met school gedeeld. Wat was de reden daarvoor en waarom zijn jullie nu ineens terughoudend hierin? In dat geval had ik die hele diagnose niet gedeeld.
Echter, als je extra ondersteuning verwacht vanuit school omdat je kind dit nodig is, dan is een OPP ook nodig. De vraag is dus in hoeverre zijn DCD zijn functioneren op school belemmert.
02-11-2016 om 22:35
bij ons iedereen
Hoi
Bij de school waar ik werk heeft iedereen een OPP, eens per jaar krijgen ouders deze toegestuurd, mogen ze aangeven wat onjuist is en dan krijgen ze daarna een nieuwe. Het moet goedgekeurd worden door ouders, dus je hebt er zelf zeker controle op.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.