Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Miranda

Miranda

23-09-2012 om 09:23

Vernietigen dossier bij psychiater

Hallo,

Ruim drie jaar geleden en vorig jaar is mijn dochter onderzocht; intelligentie, dyslexie en vermoeden van ADD.
Altijd alles aan school verteld en open gehouden. Ze is dyslectisch en verder niets aan de hand.
Wij willen een kopie van het dossier bij de pyschiater en daarnaast haar dossier laten vernietigen.
Het contact met de psychiater is altijd nogal stroef verlopen en wij (dochter, man en ik) voelen er ons niet goed bij.
Na ons verzoek tot kopie en vernietiging, kreeg ik bericht terug dat ze dat eigenlijk nooit doen; vernietigen van dossier van kinderen. Haar instelling bewaart die standaard tot kind 16 jaar is. Over twee maanden hebben ze weer een teamvergadering en wil hij het inbrengen, maar ik baal hiervan.
Enfin; mijn vraag is nu in hoeverre zijn wij of hij gerechtigd om het dossier al dan niet te laten vernietigen.
De wet staat boven een protocol, maar misschien ligt het ander bij minderjarigen?

Ik hoor het graag,
groeten,
Miranda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wijzigen?

Misschien kun je een voorstel doen om het verslag te wijzigen. Concreet aangeven wat je eruit wil hebben. markeren op het verslag en indienen. Dat is bij ons nog wel eens gelukt in een huisartsenpost. Ik moet zeggen dat het bij een eerdere huisarts niet gelukt is. Je blijft toch afhangen van de goodwill van mensen. Zodat ik het nu opgegeven heb. Hoe minder gedoe over zo'n dossier hoe beter. Als het weer besproken wordt gaan er weer allerlei zaken over de tong.
Toen ik voor dochter met zo'n verslag aan kwam heeft de huisarts zelf aangeboden om het maar niet in het dossier te stoppen.
Geef aan dat al te subjectieve verslagen in het nadeel zijn van je dochter, bovendien een momentopname, zodat later zaken kunnen afleiden van waar het om gaat.

Leeftijd?

Je hebt gewoon recht op vernietiging maar als kind 12 is mag het mee beslissen. Onze dochter is 9 en hebben begin dit jaar heel de handel laten vernietigen. Dat mogen ze alleen weigeren als er een derde partij belang bij heeft dat het niet vernietigd wordt. Na aanvraag voor vernietiging moet het binnen 3 maanden gebeuren. Even googlen op vernietiging dossier patiënt en dan vind je zo hoe het zit.
Sterkte!
Groet, Gonzo

Miranda

Miranda

24-09-2012 om 12:52

Wijzigen ws vernietigen

Hallo,

Nee, we willen het dossier echt laten vernietigen; één reden daarvoor is dat we tot op heden nog geen inzage hebben gehad, onze aanvraag voor een kopie wordt niet op ingegaan (contact verloopt per mail). En ik heb er geen goed gevoel bij (maar heb sowieso nogal een wantrouwen tegen -electronische- dossiers).
Wij zijn altijd heel open naar school geweest en school is ook bijzonder open geweest bij de overdracht naar vo (hebben alles verteld terwijl er was afgesproken dat alleen dyslexieverklaring mee zou gaan bij overdracht); De mentor vindt nu dat ze wel een "speciaal" kind is (en hij ziet nu alleen de dingen die dat bevestigen).

Kind, man en ik willen allemaal dat het dossier vernietigd wordt (kind is 13 jaar). Dus ik ga er maar weer een mailtje heen sturen. Het blijft wel een strijd hoor, ik krijg er een staart van.

Jullie bedankt voor je reakties!
groeten,
Miranda

Syl

Syl

24-09-2012 om 17:07

Wbp

Je doet alles via mail. Prima om dat nog eens te proberen, maar als er na deze keer niets gebeurt, zou ik je aanraden een stevige brief (per post en mail) met vernietigingsverzoek te doen. Veel formeler dus. Ga anders eens langs het juridisch loket. Vlgs mij is de wet bescherming persoonsgegevens van toepassing en er zijn vast speciale regels tav medische dossiers. Die kunnen je wel helpen met de juiste wetsartikelen en hoe je de brief moet opstellen. Sterkte hoor met deze situatie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-09-2012 om 20:42

Mijn tip was:

Doe eens een brief. Maar ik zie dat Syl me al voor geweest is.

Erg slecht trouwens van de betreffende hulpverlener, zoals ze je behandelen.

Miranda

Miranda

27-09-2012 om 13:03

Syl en ginny

Hallo Syl en Ginny,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga inderdaad een brief sturen als we straks geen reactie krijgen, had ik niet aan gedacht. En ook dat juridisch loket, ga zo gelijk op hun site kijken.
Ik vind het ook heel vervelend dat het zo loopt; dat hun protocol boven ons verzoek lijkt te staan, terwijl er gewoon duidelijke wetgeving over bestaat. Ook het verzoek tot een kopie hebben we gewoon geen reactie op gehad. En dat terwijl er aan hun kant meermalen fouten zijn gemaakt. Krijg je natuurlijk ook geen excuses voor, maar ik ben er wel klaar mee. (zo, en nu zet ik mijn mopper-modus uit).

Nogmaals bedankt!
groeten,
Miranda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.