Gonzo18
15-10-2012 om 16:07
Vernietigen diagnose in schooldossier
Mijn dochter heeft paar jaar terug een Ggz-traject gedaan waar asperger uit kwam. Dat hebben wij niet officieel laten maken en het dossier hebben we laten vernietigen. Wel hebben we destijds school ingelicht. Nu zit dochter in groep 6 en vraag ik me af wat er in haar schooldossier staat? Ik heb een verzoek om inzage gedaan en nu vraag ik me af, als dar iets in staat met de naam asperger of we dat kunnen laten vernietigen? Geen idee nog hoe school hier in staat maar ik zou graag willen weten wat onze rechten zijn. Weet iemand dat? We willen namelijk straks zelf beslissen wat we een volgende school wel vertellen en wat niet. Hoop dat iemand dit weet!
Groetjes,
Gonzo
joep
15-10-2012 om 20:29
Nou
Je hebt recht om in te zien en recht om aan te passen alleen geen "tools" om dat recht ook te halen. E.e.a. kan worden beslist door een onafhankelijke commissie, maar een school hoeft het advies dan niet op te volgen.
joep
15-10-2012 om 20:41
Nou 2
Je kan het dus beter vriendelijk vragen of hopen dat de school ook niet weet hoe het zit.
Karmijn
15-10-2012 om 21:58
Bespreken
Ik zou met school bespreken dat je hun geen toestemming geeft voor het doorgeven van informatie over jullie dochter aan de middelbare school.
Misschien kun je vinden hoe het bij jullie in de regio geregeld is? bij ons is er een 'kernprocedure'. Daar gaat het nadrukkelijk om het uitwisselen van onderwijskundige informatie. Een medische diagnose hoort daar dus niet in thuis.
Het is zeker niet de bedoeling dat scholen dossiers of privacy-gevoelige informatie onderling gaan uitwisselen. Maar aan de andere kant, gebeurt er wel meer in de wereld, wat niet de bedoeling is.
Ik zou beginnen met vriendelijk vragen en onderzoeken wat de regionale afspraken zijn.
Syl
16-10-2012 om 14:20
Wet
De wetteksten die hierop van toepassing zijn zijn art. 42 WPO (wet primair onderwijs) over het onderwijskundig rapport, art. 39.4 WPO over schooladvies en art. 3 inrichtingsbesluit WVO. Over registratie en doorgifte van gegevens is natuurlijk ook de WBP van toepassing.
Als je de WPO naleest zul je zien dat je daar eigenlijk heel weinig aan hebt. Alles is zo ruim geformuleerd. Je zult meer hebben aan het nalezen van de schoolgids van jullie eigen school. Hoe zij omgaan met de gegevens bij het verlaten van de school.
Als je dochter nu als een zonnetje op school functioneert, lijkt mij dat er geen redenen zijn om haar diagnose(s) of gedrag te benoemen in een schooladvies of in een onderwijskundig rapport. Dat zou anders kunnen zijn als er sprake is van gedrag dat op haar schoolprestaties van invloed is.
Verder ben ik het helemaal eens met Karmijn: goed overleg is het beste uitgangspunt.
Mara
17-10-2012 om 09:25
Advies
Om redenen die er hier niet toe doen hebben wij ook het
dossier Mara-kind ook eens opgevraagd. Net ervoor had ik wat informatie doorgenomen (rechten van school, van ouders, de wet etc..), Maar het is nogal een grijs gebied zoals hier ook naar voren is gebracht. Dus heel duidelijk werd dat niet. Dus ik ben op zoek gegaan naar ervaringen. Grijs betekent in dit geval open voor allerlei invullingen van (in dit geval) school. Een bekende is bijvoorbeeld een mapje in het dossier. Wordt het dossier opgevraagd, haalt men het mapje er eerst uit en geeft het dossier. Vraag dan voor het protocol even of dit het dossier is (ja, dit is het dossier), is dit dan het hele dossier? Of er is een veilig neutraal schaduw dossier en dat mag je wel inkijken. Het hoeft allemaal niet maar het is handig om te weten wat er zoal wel eens wordt gedaan. Ik kreeg deze informatie overigens van postbus informatienummer en het oco, oa. Van een (oud)leerkracht zelf nota bene. Ik was geschokt dat de ruimte die een grijs gebied op zulke manieren kan worden aangewend voor de school zelf en niet voor het kind. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze dat ook zullen doen (in dit specifieke geval). Maar het heeft wel geholpen bij een snel begrip over hoe ik me kon opstellen (en hoe niet): vriendelijk neutraal en die vragen hierboven stellen. Je mag ook om een kopie vragen. Hoeven ze niet te geven. Neem eventueel je telefoontje mee om een foto van een document te maken als je daar later op terug wil komen of veilig wil stellen als bewijs. Hebben wij overigens allemaal gelukkig niet nodig gehad (gingen we ook niet van uit).
Leen13
17-10-2012 om 10:56
Dossier
Hier een dossier waar je al bij voorbaat niet blij van wordt. Na een aantal pogingen om zaken recht te zetten en te verwijderen, deels gelukt, deels niet gelukt, heb ik besloten die zaak te negeren. Ze doen maar, zonder mij. Tot mijn verbazing bleek dat bij een intake bij een grote instelling (NB. de instelling die ons de zorgmelding bezorgd had) dat niemand de moeite had genomen om het dossier erbij te halen. Men wist van niet. Dus slapende honden wakker maken kan ook nog in je nadeel zijn.
Gonzo18
18-10-2012 om 19:40
Afspraak
Ik heb een bericht gekregen om over twee weken met de interne begeleider het dossier te bekijken en om de delen eruit te halen die er ons inziens er niet in horen. Op zich een goed bericht maar na het lezen van dit draadje wacht ik maar even af hoe de praktijk zal zijn. Op zich is het een fijne school...
Dank jullie wel voor de reacties!