Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Verbale dyspraxie

Onze dochter van vier heeft verbale dyspraxtie, wij zijn op zoek naar ouders die ook een kindje hebben met dyspraxtie.
Ze gaat nu naar een observatie groep. Heeft. Twee x per week logopedie en gaat sinds deze week ook naar fysio en ergotherapie. Ze praat erg weinig. Ons zoontje van twee praat veel beter dan onze dochter...
Alle onderzoeken duren zo lang. Graag komen we in contact met andere ouders.

Lusithania

Lusithania

23-02-2015 om 22:00

Hier

Mijn dochter heeft ook dyspraxie (samen met een andere taalstoornis) en is inmiddels al een flinke puber.
Bij haar is het niet in zo'n erge mate als bij jouw dochtertje.
Ze heeft wel altijd willen communiceren maar praatte zeker niet verstaanbaar. Ik kan me wel voorstellen dat als praten niet lukt dat je dan ook minder/niets wil gaan zeggen.

Het is inderdaad heel vervelend dat alle onderzoeken zo lang duren maar in de observatiegroep hebben ze juist veel aandacht voor het aanbieden van taal. Ik ga er vanuit dat je een groep van Kentalis bedoelt.

Door goed te onderzoeken komen ze wel achter de zwakke maar ook sterke punten van je dochtertje. Zie het dus maar als iets positiefs, je weet waar je aan moet gaan werken en ook welke sterke punten ingezet kunnen worden om de zwakheden te ontwikkelen.

Kentalis heeft volgens mij ook oudergroepen en je zult ook wel de andere ouders van de observatiegroep leren kennen.

Geniet van je dochter!

Moedertjevandrie

Moedertjevandrie

23-02-2015 om 22:14 Topicstarter

Verbale dyspraxtie

Bedankt voor je reactie, maar ze zit niet bij kentalis. Ze moet binnenkort een SON test doen om te worden toegelaten bij auris behandelgroep.... Als ze daar niet kan worden toegelaten moeten we een ander plan opstellen... Al die onzekerheid, daar word je gek van.de kinderarts en revalidatiearts zeiden beiden das ze naar de auris moet ( zelfde idee als kentalis) vandaar dat we daar onze hoop op hebben gezet

Lusithania

Lusithania

24-02-2015 om 08:11

Inderdaad is Auris het zelfde als Kentalis maar in een andere regio.

Ondertussen kun je thuis natuurlijk allerlei leuke spelletjes doen om actief met het mondgebied bezig te zijn. Allerlei blaasspelletjes kun je doen maar ook bij voorbeeld op gekke manieren tong uitsteken. Dat is geen praten maar je traint wel het mondgebied (spieren). Als die van twee jaar er slechter in is, kun je het met beide kinderen tegelijk doen.

Verder kun je wel met taal bezig zijn door haar 'taal' goed terug te geven als ze iets zegt. "O, wil je de kaas".

De SON is een niet verbale intelligentietest. Is het gehoor al getest? Dat deden ze hier toen standaard om dat uit te sluiten.

Moedertjevandrie

Moedertjevandrie

24-02-2015 om 09:22 Topicstarter

Dyspraxtie

Ja het gehoor is goed! Dat hebben ze als eerste getest

Heb ook iemand gekend

met dochter die dyspraxie heeft. De cluster II school waar mijn zoon op zit heeft haar goed begeleidt en ze is nu zover dat ze naar een andere "speciale" school mocht. Hoe eerder er goed begeleid wordt des te meer de kans dat ze spraakgevoelig zijn en wat aan gedaan kan worden. Bij haar werd uiteindelijk ontdekt dat er iets met haar stembanden oid was (weet het niet meer exact, was vrij gemakkelijk te opereren).

En inderdaad zou je zelf oefeningetjes kunnen doen. Bellen blazen, blazen op een roltoeter, gezellig gekke bekken trekken. Verzin het...bijna alles is goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.