Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Syl

Syl

29-01-2013 om 00:13

Van bs naar vo, wat wel niet vertellen?

Naar aanleiding van een draadje bij ouders en school over het opvoeren van adhd in het onderwijskundig rapport ben ik aan het denken gezet door de reactie van M Lavell. In het kort: geen openheid geven over eventuele bijzonderheden van je kind. Dat komt pas aan bod NA inschrijving van het kind bij betreffende school. Omdat je kind dan event kan worden afgewezen ogv zijn 'bagage'. (div scholen hanteren bijv een zgn quotum aan kinderen met 'iets'.

Wij zijn bezig met de overstap naar het VO, en lopen al wat infodagen af. Ik wilde in al mijn onschuld met zorgcoördinatoren gaan praten over de mogelijk en onmogelijkheden om mijn zoon te plaatsen en dan eigenlijk alles eerlijk op tafel leggen om te horen of en hoe ze daar mee om zouden gaan. Maar is dat eigenlijk wel verstandig? Is het beter om wat meer op de vlakte te blijven? En wat als je kind een rugzak heeft?
Hoe krijg je dan een goed beeld van een school of ze de juiste capaciteiten in huis hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Openheid...

Ik ben altijd voor openheid. Ik snap dat je dan een kind misschien niet kwijt kunt op een bepaalde school. Als je niks zegt en ze komen er later achter zou je kind zich dan welkom voelen daar als ze eigenlijk geen zin in je kind hebben daar?

Ik zou een school zoeken waar je kind met adhd of wat ook welkom is. Goed begeleid wordt enz..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn

Karmijn

29-01-2013 om 09:01

Openheid

Ik ben ook voor openheid. Je wilt toch weten, hoe ze op die school tegenover stoornissen in het algemeen staan. Hebben ze veel vooroordelen over de stoornis? Kunnen ze individueel kijken wat je kind nodig heeft, om bieden ze meer een 'standaard'oplossing. En zal die standaardoplossing dan wel werken voor jou kind?
Dat zijn toch dingen die wij wilden weten. Wij hadden keuze uit twee scholen. Een school met veel structuur, veel controle en waar kinderen bijvoorbeeld veel gecontroleerd worden op hun huiswerk. De andere school is wat losser, wat vrijer. Je zou denken: adhd=behoefte aan structuur, dus school 1. Maar wij kennen onze zoon en zien juist, dat hij heel veel moeite heeft met controle, autoriteiten en opgelegde verplichtingen. Dus wij kozen juist heel bewust voor school 2. Niet logisch misschien, maar voor ons wel.
Het gaat ook om een gevoel. Is zoon welkom? Zien ze het zitten met hem? In de perfecte wereld, kan ieder kind op iedere school terecht, maar die perfecte wereld bestaat niet.
Ik vind trouwens ook dat een stoornis niet in een onderwijskundig rapport thuishoort. Dat moet gaan over het leren, niet over medische informatie.
Wij hebben trouwens aan het begin van het schooljaar een overdracht tussen de basisschool en het vo georganiseerd, waar wij ook bij waren. Dat is echt een aanrader.

Plus

Je hebt kans dat het zich tegen je gaat keren. School voelt zich niet eerlijk behandeld.

Het staat of valt (denk ik) met in hoeverre de stoornis van je kind zijn functioneren op school belemmert. Als hij er nauwelijks last van heeft, door medicatie o.i.d., of geen speciale aandacht nodig heeft zou je het kunnen verzwijgen. Maar stel jezelf altijd de vraag of het echt in het belang van het kind is?

Als er sprake is van LGF lijkt het mij logisch dat je het altijd vertelt. Je wilt er immers iets voor terugzien.

pooh bear

pooh bear

29-01-2013 om 10:37

Hier

De basisschool heeft ons aangeraden om een school te nemen waar ze genoeg zorg kunnen bieden.
Daarom zijn we nog voor de open dagen bij verschillende scholen geweest om te vragen wat ze haar kunnen bieden.
Daarbij zijn we heel open geweest.
We moesten wel om onze vraag beantwoord te krijgen. Bovendien wordt er voor haar LWOO aangevraagd dus dan heb je waarschijnlijk geen keus.
Wel hebben wij iets uit het onderwijskundig rapport laten halen/ Dit omdat het over iets ging wat niet meer van toepassing is.
Overigens zijn we nu bij alle open dagen geweest en de eerste keus van dochter is gevallen op net de enige school waar we niet eerst een gesprek hebben gehad. Maar vanmiddag wordt ik gebeld door de zorgcoördinator van die school.

Goeie tip!

Van Pooh Bear! Misschien is het mogelijk het onderwijskundig rapport in te zien en echt niet relevate zaken te laten schrappen.

pooh bear

pooh bear

29-01-2013 om 13:28

Inzien

Volgens mij mag je het altijd inzien. Je moet het ook ondertekenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.