Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
pddnosmam

pddnosmam

06-10-2012 om 11:41

Vakantie dilemma

Atijd als wij op vakantie gaan naar een bungalow krijgt zoon van 12 met adhd en pdd-nos een eigen kamer. Dat si al zo sinds hij heel klein is. Hij moet echt een plekje hebben om tot zichzelf te komen en even iets rustigs te doen. Dochter van 14 en zoon van 10 slapen dan bij elkaar.
In de herfstvakantie gaan we weer een weekje weg en nu heeft dochter gevraagd of zij een eigen kamer mag. Dat zou betekenen dan zoon van 10 en zoon van 12 bij elkaar op de kamer moeten. Op zich snap ik haar wel. Dochter slaapt uit, broers niet. Dochter heeft de leeftijd dat ze wat meer privacy wil en andere behoeftes. Maar probleem is dat zoon van 12 absoluut niet bij zoon van 10 wil slapen. Hij vindt dat hij het recht heeft op een eigen kamer, want dat is altijd zo. Broers kunnen het soms heel goed vinden samen, maar ze kunnen ook vreselijk ruzie maken. Dochter van 14 en zoon van 10 lagen altijd bij elkaar en dat ging over het algemeen goed. Maar ook zij hebben wel eens ruzie. Zoon van 12 zou geen eigen plekje meer hebben overdag als hij met zijn broer een kamer moet delen. Dochter trouwens ook niet. Lastig hoor. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is er ook een vader/partner?

Vader bij de ene zoon en jij bij de andere zoon? Dochter een aparte kamer.

Pirata

Pirata

06-10-2012 om 12:37

Hij moet toch apart?

Je 12-jarige zit niet voor de lol apart, maar uit noodzaak. Dus daar valt niet aan te tornen, in ieders belang. Dus inderdaad met de overige 3/4 personen de andere 2 slaapkamers verdelen.
Misschien vindt hij het wel leuk om eens een nachtje bij een van de anderen te "logeren", om daar wat aan te wennen. Maar dan houdt hij dus wel de mogelijkheid om terug te vallen op zijn eigen plek.

Woonkamer?

Kunnen ouders in de woonkamer slapen?

Groter huisje

Kijk of je nog kan omboeken naar een groter huisje, met een extra slaapkamer.
Indien niet: pech voor dochter, maar volgende keer krijgt ze wel een eigen slaapkamer. En voor deze vakantie dan duidelijke afspraken tussen dochter en jongste zoon zodat dochter af en toe wat privacy heeft in de slaapkamer.
En bij volgende vakanties zorgen dat je een huisje met voldoende slaapkamers boekt zodat elk van de kinderen een eigen slaapkamer heeft.

ishtar

ishtar

06-10-2012 om 14:23

Zoon apart laten slapen

want die heeft het echt nodig.
Hier ook, zoon met beperking slaapt alleen. Vinden de andere 2 niet leuk, maar als ik vraag of ze willen ruilen (complete pakket dan) dan willen ze dat ook niet. Beetje flauw misschien, maar maakt ze nu nog wel het een en ander duidelijk.
Nou heb ik het geluk dat ik 3 jongens heb, en dat de alleenslapende zoon de oudste is. Als het even kan huren wij wel een huisje met een aparte slaapkamer voor ieder kind. maar we hebben ook wel eens vader bij de ene, ik bij de andere zoon geslapen.

Nickelo

Nickelo

06-10-2012 om 14:49

Noodzaak

Een meisje van 14 heeft ook behoefte om alleen te kunnen zijn. Of in elk geval niet met een broer.

Ik snap prima de behoefte van de zoon met autisme, maar ik denk ook dat dochter al genoeg rekening moet houden met haar broer. Juist vanwege zijn PDD-NOS.

Ik zou inderdaad zoeken naar een oplossing waarbij jij en man iets regelen. Jij met dochter , man met zoon. Dan heeft dochter toch meer privacy, die past bij een meisje van haar leeftijd.

Pddnosmam

Pddnosmam

06-10-2012 om 17:27

Bedankt

Tja ik denk dat ik eigenlijk al besloten had dat dochter dit keer alleen mag slapen. Maar ik twijfelde nog. De reacties over dat dochter ws wel vaker moet schikken en slikken hebben me over de streep getrokken. Zoons gaan bij elkaar en we spreken af dat oudste zoon de gelegenheid krijgt om zich terug te trekken op een slaapkamer als hij dat nodig heeft. We kunnen meteen eens kijken hoe het bevalt want met kerst gaan we weer in een bungalow.

Fred de Velde

Fred de Velde

06-10-2012 om 17:44

Een optie

"Zoons gaan bij elkaar en we spreken af dat oudste zoon de gelegenheid krijgt om zich terug te trekken op een slaapkamer als hij dat nodig heeft".

Is het niet een optie om een grotere bungalow te nemen? Of hebben jullie een 'vast adres'?

Beiden hebben hun ruimte nodig. Stel, dat het helemaal niet loopt? Moet dochter zich dan opnieuw schikken?

Jillian

Jillian

06-10-2012 om 18:24

Goede keuze

Dat lijkt me een uitstekende keuze. Juist als je een kind in de familie hebt wat veel meer aandacht en tijd vraagt is het belangrijk om af en toe ook de broers/zussen voor te laten gaan. Uiteindelijk moeten die kinderen toch met elkaar verder en het is niet goed voor de onderlinge verhoudingen als ze het idee hebben dat een van de kinderen altijd maar zijn zin krijgt. Daar zou ik echt voor waken.

Normaliter zou waarschijnlijk ook het 14jarige meisje een eigen kamer krijgen terwijl de jongens delen. Ik kan me goed voorstellen dat ze op deze leeftijd daar behoefte aan heeft.

Relithe

Relithe

07-10-2012 om 15:16

Moeilijk he,

WIj hadden dit ook elk jaar, oudste moest echt een eigen plekje hebben maar onze dochter van 9 wil niet meer bij haar broertje van 13 op de kamer slapen omdat oudste zonodig apart moet..
We hebben besloten dat we ihv huisjes boeken met voor ieder een eigen kamer. Ik kan me ook goed voorstellen dat de andere kinderen zichzelf niet altijd willen en kunnen wegcijferen voor eentje die altijd 'voor gaat', is idd ook niet goed voor de onderlinge verhoudingen.
Ik denk dat je het dit keer goed hebt opgelost maar de volgende keer zou ik echt een huisje met meerdere slaapkamers zoeken.

Karmijn

Karmijn

08-10-2012 om 09:28

Net als eira

Net als Eira, huren wij ook altijd een huisje met meerdere kamers, zodat iedereen een eigen plekje kan hebben. Het is wel duurder, maar een vakantie met ruzie is weggegooid geld. We gaan hierdoor maar een keer per jaar op vakantie.

pddnosmam

pddnosmam

08-10-2012 om 10:28

Helaas

Het is niet altijd mogelijk om een groter huis te huren. We gaan nl ook wel eens met familie weg en dan huren we bijv. 3 x een 6 persoonshuis naast elkaar. Er zijn dan 2 bedden teveel, dus er kan dan onderling wel wat gelogeerd worden. Zoon heeft in die situaties meestal wel een eigen kamer. Juist omdat hetw eg zijn met zoveel mensen al wat meer onrust geeft bij hem. Dit keer zijn er geen grotere husijes te huur op het park. De meeste 6 persoosn huizen hebben overigens vaak maar 3 slaapkaers, dus dan is het probleem niet opgelost. Dan moet je echt naar 8 personns, maar dat wordt echt te gek qua prijs.
In de zomervakantie heeft ieder kind zijn eigen tentje, dus dan speelt het ook niet. We gaan toch regelmatig ergens heen voor een paar dagen en dan proberen we het echt zo te regelen dat zoon van 12 zijn eigen plek heeft. Dochter accepteerde het altijd dat zij met kleine broertje moest, maar nu wil ze dit niet meer. Ik snap dat wel. Ze is erg aan het veranderen qua gedrag en lichaam en ik begrijp dat ze daar geen klein broertje bij kan gebruiken.
Dus ja: als het te regelen is dan zorgen we voor 3 kinderkamers, maar als het niet kan....dan is het slikken en schikken. We gaan het proberen volgende week.

Karmijn

Karmijn

08-10-2012 om 10:46

Duurder

Het is inderdaad een stuk duurder. Daarom gaan we altijd maar een keer per jaar weg.

Relithe

Relithe

08-10-2012 om 11:02

Duur

Ja dat is zeker een stuk duurder, ik moest daar ook wel even over nadenken, maar wij waren zo vaak eerder terug gegaan van vakantie omdat de spanning te snijden was in een kleine stacaravan, dat we het er nu wel voor over hebben en idd minder vaak op vakantie gaan; van drie keer per jaar naar een keer (ook mede door de crisis).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.