kaboutertje
25-01-2013 om 19:41
Update..adhd medicatie...
hallo allemaal....
mijn dochtertje van 4en half...kreeg van de kinderpyschiater ritalin voor geschreven.....voor haar adhd...maar nu na bijna 2 maanden....zijn gestopt omdat het helemaal niks deed....in het begin dachten we nog wel dat het iets deed .....maar uit eindelijk bleek dat toch niet zo te zijn.....deze week is een stop week van de ritalin ...en volgende week gaan we beginnen met clonidine.......eerst wilde ik geen clonidine....om dat mijn zoontje dat heeft gebruikt....en daar werkte het helemaal niet en mjn zoontje heeft adhd/pdd-nos-.....
maar de pyschiater wilde dit toch bij haar proberen omdat zij er wel baat bij kan hebben en zei ook dat het niet betekent omdat het niet bij mij zoontje werkte dat ook geld voor mijn dochtertje.....dus .....gaaan we dit proberen......het zal mij benieuwen?...
tot zover de update.....
gr...kaboutertje.......
anna van noniemen
25-01-2013 om 22:01
Ach kaboutertje
wat jammer dat het niet heeft gebracht wat je had gehoopt....Maar feit is dat methylfenidaat inderdaad niet altijd bij iedereen het gewenste effect heeft. Spijtig genoeg.
Ik hoop dat clonidine dat wel doet. Ik ken het eerlijk gezegd niet, dus ik kan je er ook geen advies in geven.
Hier kan ik alleen maar positieve dingen melden. Zoon 2 is nu geruime tijd met Ritalin bezig en het gaat echt heel goed met hem, zowel op school als thuis! Ik sta versteld, hij is ineens aan het lezen gegaan! Terwijl hij dat nooit deed. En daarstraks....Zat hij voor het het eerst in zijn leventje van 9 jaar een TEKENING te maken!!! Mijn anti-knutsel-kind, zit ineens een kasteel te tekenen!!! Bizar.....
Sterkte!
Pirata
26-01-2013 om 11:10
Wat jammer
Wat ontzettend jammer, kaboutertje, de eerste berichten waren zo hoopgevend.
Ik hoop dat ze baat heeft bij Clonidine (ik zou dat trouwens niet tegelijk met lecithine gaan uittesten, dan kun je de werking van een middel niet meer zuiver beoordelen).
Houd je ons op de hoogte?
kaboutertje
26-01-2013 om 22:51
Anna+pirata...
hallo allemaal
anna...wat goed zeg dat de ritalin zo goed werkt bij je zoon!!!...
pirta...bedankt voor je uitleg!
ik wil de lechtine niet aan me dochtertje geven.
maar aan me zoontje die pdd--nos heeft
waar ik dus over vertelde in het draadje hier boven..
na hoeveel dagen begint de lechtine te werken?
gr kaboutertje...
Pirata
27-01-2013 om 12:11
Kaboutertje
Het lijkt er op dat de lecithine eerst een soort spiegel moet opbouwen, dus het kostte hier wel 4 a 5 dagen voordat ik wat merkte. En indertijd twijfelde ik sowieso of het door de lecithine kwam of een normale schommeling in het gedrag was. Nu we er ongeveer een jaar mee bezig zijn kan ik zeggen dat er een verband is tussen de lecithine-inname en hoe onze zoon zich voelt en gedraagt. De scherpe kantjes zijn er dan echt af, het lijkt weinig maar voor ons is dat grote winst en het verschil tussen constante strijd en af en toe een strubbelingetje. Ik hoop dat het voor jouw zoon ook iets doet!
kaboutertje
28-01-2013 om 15:33
Pirata..
hoi pirata...
ik heb vandaag een pot lecithine gekocht bij de tuinen...
maar dat is toch eigelijk om je cholesterolgehalte te verlagen?..
en er staat voedingssuppelement op..heb jij deze ook?
er staat ook voor kinderen maar niet vanaf hoe oud?
mijn zoontje is 4 jaar en 7maanden-.....ik begrijp natuurlijk wel dat je het ook voor iets anders kan gebruiken....maar vroeg me toch af of we de zelfde pot lecithine hebben?....
want je vertelde ook dat je zoon medicatie gebruikt
is daar zijn gedrag niet door veranderd?...
en hoe weet je of het door de lecithine komt?
....begrijp me niet verkeerd ik sta open voor natuurlijke middelen...om aan zoon te geven...
zeker nu hij geen medicatie heeft....
ik hoop dat je me vragen wil en kan beantwoorden?!.....
gr kaboutertje...
Pirata
29-01-2013 om 15:59
Kaboutertje
Ja, dat is waarschijnlijk dezelfde die ik ook heb. Het is niet erg bekend als middel tegen ADHD-verschijnselen. Onze zoon gebruikt al 5 jaar methylfenidaat in de een of andere vorm. Wij zijn dit erbij gaan geven toen hij ondanks de gewone medicatie steeds vaker boos gedrag begon te vertonen. We hebben toen ook nog wat andere dingen uitgeprobeerd. Maar alleen bij lecithine zien wij een verband tussen zijn gedrag en het innemen. Het effect ligt niet aan de gewone medicijnen, daar hebben we niets in veranderd.
kaboutertje
29-01-2013 om 21:41
Pirata..
hoi pirata
zou je nog voor mij willen kijken of je de zelfde pot lechtine hebt?
ik heb gister een beetje lecithine gegeven.....
toen hij thuis kwam van school....
en ik vond wel dat hij druk was niet luisteren .......
echt heel boos was...ik weet niet of dit kwam door dat ik lecithine gaf?.....
kan ook toeval zijn....
maar vandaag gaf ik het na het ontbijt smorgens....
en vandaag vond ik hem ook druk en heel boos en ook weer niet luisteren........
voor de duidlijkheid ik weet dus niet of dit toeval was...ik hoop dat het toeval was en niet door de lecithine kwam?.........
herken jij dit toen jij begon?........
ik hoop dat je me vragen wil beantwoorden?!.....
gr kaboutertje
Pirata
30-01-2013 om 09:04
Toeval
Ik denk dat dat toeval is, Kaboutertje, tenzij hij het zó vies vond dat hij er de hele dag boos van werd. /
Het werkt niet direct en je hebt natuurlijk toch ook de normale schommelingen in het gedrag. Mijn pot is zo'n grote kartonnen met een wit plastic deksel, er staat "De tuinen" op. Doet me er aan denken dat we al weer 2 dagen vergeten zijn het te geven, dat gaan we dan morgen merken. Vanmiddag maar een extra dosis.
Appeltaart
07-02-2013 om 08:27
Lecithine
Ik ben naar aanleiding van dit draadje met mijn ADHD/ASS kind begonnen met lecithine. Nu werd hij diezelfde dag ziek, dus ik dacht al....waar ben ik mee begonnen !
Hij is nu aan de beterende hand, we zijn een week verder. Ik ben het hem blijven geven, en ik heb het idee dat, naast dat hij herstellende is van ziekte, er ook enorm veel moeheid uitkomt, hij slaapt lange nachten en ook 's middags slaapt hij rustig nog een uur of twee.
Zelf geeft hij aan dat het prettiger voelt in zijn hoofd. En ik zie dat hij opeens tot spelen komt met zijn zbroertje en dat zonder al te grote explosies. Natuurlijk moet de tijd leren of het werkelijk door de lecithine komt of doordat hij nog moe is van het ziekzijn....maar het eerste stukje is hoopvol.
Groet,
Appeltaart
Fransien
07-02-2013 om 10:38
Lecithine (inbraakje)
Lecithine is een lichaamseigen stof, het is een soort vet dat deel uitmaakt van de celmembraan van letterlijk iedere cel in het lichaam. Je zou het normaal gesproken ruim voldoende zelf moeten aanmaken, dus het niet nodig hebben. Een teveel wordt door het lichaam zelf afgebroken, dus bij normaal supplementen slikken (dus niet een hele pot in 1 keer aub) zou het totaal onschadelijk moeten zijn.
Ik vind het grappig om te horen dat extra lecithine rustgevend is, had ik niet verwacht. Misschien is het gedeeltelijk placebo-effect (vooral doorgaan, placebo zet het lichaam aan tot zichzelf genezen en als je dat met onschadelijke middelen kunt bereiken heb je veel gewonnen) misschien werkt het wel doordat je van nature net wat krapper lecithine zelf aanmaakt dan je lijf lief is. Het is wel zo dat zonder lecithine geen cel kan bestaan, dus defecten aan genen die een rol spelen bij lecithine-aanmaak zullen niet veel in de populatie aanwezig zijn. Als dit bij jullie kinderen echt werkt, probeer het dan ook bij hun broertjes en zusjes uit, dan is er een kans dat zij het ook hebben, zelfs als ze de verschijnselen niet zo hebben.
Philou
07-02-2013 om 10:42
Interessant
Interessante informatie!
Temeer ook omdat de dierenarts na verwijzing diergeneeskunde Utrecht dit voor de kat adviseerde ivm een of ander kattenvirus (uit de herpesfamilie oid). Het verhoogt je afweer (zo heb ik het begrepen). Ik heb het alleen in pilvorm gevonden. Weet iemand of het ook in poeder verkocht wordt?
Pirata
07-02-2013 om 16:48
Korrels
Judith, ik haal het bij de Tuinen in een grote pot met korreltjes, 400 gram zit daar in. In andere winkels heb ik het ook alleen maar in andere vormen gevonden en dat krijg ik er absoluut niet in bij zoon. Zijn minuscule Medikinet-capsules vindt hij al te groot, dus....
Appeltaart, ik ben heel benieuwd of het bij jouw kind ook iets doet, inderdaad kun je er pas op de lange termijn iets van zeggen. Houd je ons op de hoogte?
Goed (weer) te lezen dat het een onschadelijk middel is en dat het ook voor katten wordt voorgeschreven. Ik dacht ergens begrepen te hebben dat het iets kan verbeteren in de signaaloverdracht tussen de cellen onderling, maar ik ben natuurlijk maar een leek en propageer dit middel zonder wetenschappelijke onderbouwing. In elk geval, als bv. 5% van de kinderen ermee geholpen is, dan is dat toch al 5%...
Philou
07-02-2013 om 17:43
Toch even gezocht
Naar aanleiding van dit online gesprek, toch even de kasten in gedoken om te zien of het wel lecithine is. Drie kastjes verder blijkt dat ik heb me vergist. het gaat om l-lysine (voor de kat). Oeps, sorry. (Gelukkig toch even gezocht).
Niettemin, blijft onverminderd interessant.
Auwereel
07-02-2013 om 19:05
Lysine en carnitine
Toch niet gek hoor dat je Lysine associeert met toedienen bij ADHD. Want Lysine is een aminozuur die dat door het lichaam wordt gebruikt om Carnitine aan te maken en een Carnitine tekort wordt wel in verband gebracht met ADHD.
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/c/cardene/helpt-carnitine-bij-adhd/item8708
Omdat een belangrijke bron van Carnitine rood vlees is en we allemaal vegetarier, heb ik nog geprobeerd of mijn zoon baat had bij Carnitine. Maar ik merkte geen verschil met en zonder, wat niet wil zeggen dat het nooit helpt.
Pirata
07-02-2013 om 19:15
Haha
Dan heeft de kat in elk geval geen ADHD verschijnselen meer!
Carnitine hebben wij een tijdje bij de lecithine gegeven. Maar dat bleek hier uiteindelijk geen merkbaar verschil te maken.
kaboutertje
07-02-2013 om 20:52
Update....
hallo allemaal....
mijn dochtertje krijgt bijna 2 weken clonidine ....
maar we merken nog niks van de werking....
ze krijgt 3keer per dag een tabletje....het kan wel 6 weken duren voor dat je iets begint te merken .....dus even afwachten?....
nu over me zoontje.....ik had ook de lecithine-korrels...
gekocht en heb hem een paar dagen gegeven samen met visolie van efamol....
maar vond wel erg veel voor hem .....dus was ik er mee gestopt....
en ik had niet veel vertrouwen in
maar na het lezen van het berichtje van appeltaart.....
ben ik vandaag toch weer begonnen met het geven van lecithine.
dus is het even afwachten?!.......
behalve de link van pirata.. kan ik nergens goed
lezen....over adhd en lecithine.....
weten jullie mischien waar ik meer kan lezen over deze combinatie???..........
gr kaboutertje....
Fransien
08-02-2013 om 10:45
Kaboutertje
Misschien doet lecithine iets voor je kind, maar de kans is groot dat het niets doet. Je kunt het rustig proberen, maar verwacht geen wonderen. Visolie werkt ook alleen in sommige gevallen, maar als het werkt is het mooi meegenomen, het is een stuk minder heftig dan andere medicatie.
Ga op je gemak uitproberen, niet teveel tegelijk, en zorg vooral dat je er zelf ook mens bij blijft, en dat je kind het blijft trekken, adhd is al lastig genoeg van zichzelf.
Overigens zijn er de laatste tijd wat geluiden dat chronisch slaapgebrek adhd-symptomen kan geven, ik denk dat je allang op zijn bedtijd hebt gelet, maar het kan geen kwaad om dat even in je achterhoofd te houden. Voldoende slapen is zowiezo belangrijk.
Mocht je op een gegeven moment overigens de stuiterballerigheid en het energie-niveau missen, kun je altijd aan de ventolin gaan, dat werkt prima op de luchtwegen bij benauwdheid, maar heeft als bijwerking dat zelfs het meest rustige kind zich als adhd-er gaat gedragen