Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-11-2012 om 23:40
Een paar maanden terug schreef ik over zoonlief (bijna 12, ADHD, hb) dat hij rare gedachten had waarbij hij gedwongen wordt om gevaarlijke dingen te doen en andere hele vervelende angsten, handelingen en klachten zoals verschrikkelijk boos worden van bepaalde geluiden. Wij hebben een aantal gesprekken gehad bij het DAT-Epertisecentrum (Dwang-, Angst- en Tics) van het AMC en natuurlijk zijn er vele vragenlijsten ingevuld, ook door de leerkracht. Vanmiddag hadden we het adviesgesprek. Volgens de DSM-IV en op basis van de gesprekken vertoont hij veel symptomen van OCD (wat ik al vermoedde). Als subdiagnose vergelijkt men het zelfs enigszins met Gilles de la Tourette behalve dan dat hij momenteel geen echte tics vertoont waar hij zich niet van bewust is en die hij ook niet kan bedwingen. Liever noemt men het dranghandelingen ipv dwang. Ook is er een samenhang met de gegeneraliseerde angststoornis en de separatie-angst waar hij eerder mee werd gediagnosticeerd alhoewel hier al veel minder sprake is dan 4 jaar geleden. Veel hangt uiteraard ook samen met de ADHD maar niet alles. De Concerta helpt erg goed; niet alleen voor de ADHD maar ook bij het tegengaan van de drang/dwang en angstgevoelens en men raadt aan om geen stopdagen meer in te lassen alhoewel het punt van het slechte eten wel opgelost moet worden; wellicht mbv Nutridrink oid.
Het doel is uiteindelijk afname van de dwang/drang/angstklachten en impulsbeheersing mbv indviduele cognitieve gedragstherapie. We kunnen ons hier heel goed in vinden en we starten zsm met de behandeling. Het zal hard werken worden voor mijn mannetje en ook ik zal er een flinke kluif aan hebben maar we zijn opgelucht en vol goede hoop! Het DAT-Centrum staat zeer goed aangeschreven (laatst nog een goed artikel over in Het Parool) en we hebben er alle vertrouwen in!
28-11-2012 om 16:04
Blij
Wij (en zeker zoon) zijn opgelucht en blij. Zoon omdat hij echt dacht dat hij "raar" was ook al probeerde ik hem ervan te verzekeren dat hij niet de enige is; nu heeft hij van "professionals" gehoord dat er veel kinderen net als hij zijn en dat er heel goed iets aan gedaan kan worden. Alleen al die bevestiging zorgde ervoor dat hij er beter mee kon omgaan en niet meer zo van streek raakt(e). Het wordt alleen wel een lange reeks afkortingen zo: ADHD, hb, OCD
28-11-2012 om 20:27
Pff
Ojee, Elisa. Ik had het vorige bericht gemist, wat moet je daarvan geschrokken zijn. Gelukkig dat het nu een naam en een behandelmethode heeft en dat zoon er zelf ook opgelucht van is!
29-11-2012 om 10:21
Mooi elisa
Mooi Elisa, weer een stapje de goede richting op met hem. Je hebt er een hele kluif aan!