Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Ava

Ava

06-01-2017 om 13:52

Topmatras?

Wij overwegen voor onze onrustige slaper een topmatras te kopen. Laatst een verzwaarde deken geprobeerd maar dat sliep niet prettig. Dus zoeken we verder.

Nu heb ik zelf kort eens op topper gelegen waar je afdruk even in blijft staan en daarna wegtrekt (zou dat traagschuim zijn? er zijn verschillende soorten toppers waarvan de verschillen(de kwaliteiten) mij nog niet duidelijk zijn).

Wie heeft ervaring met toppers of ervaring met onrustige slapers en (verschillende) toppers?

Vogel

Vogel

06-01-2017 om 15:07

Traagschuim

Ik ben zelf een onrustige slaper en ik heb wel eens op zo'n traagschuimmatras gelegen. Vreselijk! Je moet er als het ware even in wegzakken waardoor je lichaam beter ondersteund is. Werkt vast reuze fijn als je een tijd in dezelfde houding ligt, maar voor mij dus niet. Bij iedere keer draaien lag ik weer op zo'n keihard, ongemakkelijk matras, en tegen de tijd dat ik er in 'weggezonken' was, wilde ik al weer draaien.

Al eens aan een wollen dekbed gedacht? Is een stuk zwaarder dan dons of synthetisch, maar minder aanwezig dan een ballendeken. (Had je een ballendeken? Je schrijft 'verzwaarde deken', maar dat is misschien weer wat anders?)
Heeft de onrustige slaper zelf ook last van die onrust? Ik weet niet hoe erg het probleem is, maar een bezoekje aan een ergotherapeut met verstand van SMI levert misschien nog meer tips op.

Mijntje

Mijntje

06-01-2017 om 17:13

wat een ballendeken betreft

Een verzwaarde deken is wat anders dan een ballendeken. Wij hebben onlangs een ballendeken uitgeprobeerd, die dingen kan je ook huren om uit te proberen voor je er het aanschaft (bij aankoop gaan de huurkosten eraf)
Bij ons kind werkte het helaas niet, wel in de eerste tijd bij het inslapen (of placebo voor ons), maar het schijnt veel mensen te helpen bij slaapproblemen.

Vogel

Vogel

06-01-2017 om 18:39

Maar

wat is een verzwaarde deken dan? Wat zit daar in?

Ava

Ava

07-01-2017 om 00:00

Deken

Een wollen dekbed hebben we en ik denk wel dat die iets helpt.

Een ballendeken ken ik niet. De deken die wij te leen hadden was verdeeld in vakjes met daarin een afgepaste hoeveelheid bonen, of zo. Zo wordt blijft het gewicht netjes verdeeld over de deken. Het zorgt voor diepe druk waar sommige mensen ontspannen van worden en blijven. Twee weken geprobeerd maar dat was het helemaal niet.

Ava

Ava

07-01-2017 om 00:17

SMI

Vogel: Heeft de onrustige slaper zelf ook last van die onrust? Ik weet niet hoe erg het probleem is, maar een bezoekje aan een ergotherapeut met verstand van SMI levert misschien nog meer tips op.

Ja: knarsen, draaien (draait rondjes in het bed, ligt dan weer in de korte kant, dan met hoofd aan de kant van het voeteneind, veel draaien om z'n as, praten, meerdere keren op een nacht wakker worden etc.. Dat is ook best onrustig om naast te liggen, hoewel dat niet de reden is voor deze vraag.

Ik ben niet bekend met SMI, ik ga dat eens google-en.

Marie

Marie

07-01-2017 om 11:53

Arts?

Zijn jullie hiervoor al eens bij een arts geweest?

Marie

Marie

07-01-2017 om 13:18

warm onder een matras?

Het lijkt me ook behoorlijk warm om onder een matras te slapen.

Jasmijn

Jasmijn

07-01-2017 om 13:26

Marie

Ik begreep uit de vraagstelling dat je niet onder dat matras gaat liggen maar dat dat matras van traagschuim is waardoor je minder de neiging tot draaien hebt (je ligt er dus wel op)

Zelf heb ik een tijd geleden een programma gevolgd op televisie over mensen die heftig droomden en ook heel onrustig sliepen, de remedie daar was om een heel rustige avond indeling te hebben en altijd op dezelfde tijd te gaan slapen, echt het -Rust en Regelmaat- principe, ook rustige indeling/kleuren van de slaapkamer. Prikkelvrij. En hoe rustiger dat was en hoe regelmatiger de persoon leefde, hoe beter het slapen ging en hoe meer de heftige dromen/draaien/woelen weggingen.

Marie

Marie

07-01-2017 om 14:47

Vraag Ava niet duidelijk

Omdat Ava het over een verzwaarde deken en topmatras heeft, dacht ik dat ze bedoelde dat er onder het topmatras geslapen zou moeten worden.

Vogel

Vogel

07-01-2017 om 15:26

Inbakeren

Ik heb mijn oudste (die ging ook het hele bed door, tot er naast liggen aan toe) tot een jaar of tien ingebakerd. Op zijn eigen verzoek, als hij voelde dat hij te beweeglijk was om in slaap te kunnen vallen. Gewoon in een laken, of een dunne fleecedeken in de winter. Daaruit woelde hij uiteindelijk wel weer los, maar hij viel in ieder geval rustig in slaap. En de jongste vraagt af en toe om een stevige massage (met diepe druk op de gewrichten) voor het slapengaan.
Maar dat zijn dus adviezen die een therapeut ook kan geven. Succes!
(Oudste van 17 slaapt inmiddels rustiger, maar slaapwandelt af en toe. Echt rustig zullen zijn nachten nooit worden lijkt het, maar hij heeft er zelf nauwelijks last van.)

Tango

Tango

08-01-2017 om 17:52

Dekbed

In aansluiting op het inbakeren bedacht ik nog het dekbed strak instoppen. Dit kan misschien ook helpen. Mogelijk moet je hiervoor een tweepersoonsdekbed nemen, omdat het anders los schiet.
Zoon hier is vroeger ook ingebakerd en sliep daarna heel lang in een slaapzak, tot zijn vierde jaar ongeveer. Gelukkig was hij niet zo groot dus paste hij nog lang in een grootste maat babyslaapzak. Een gewone slaapzak is misschien ook nog een idee, zo'n mummymodel. Maar daar kan hij ook wel weer klem in komen te liggen als hij veel draait.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.