Rosa van der Zanden
31-05-2013 om 09:21
Tjonge jonge
Gisteren oudergesprek gehad (weet je nog, die school die geen probleem zag met kind met McDD en geen enkele marge had ingebouwd).
De juf, de lio-er, de psycholoog van de Sarr en ik.
Na het schoolreisje is het compleet geëscaleerd, kind heeft zo'n beetje de boel verbouwd in de klas (hij ging oorlogje spelen en had een bunker nodig), moest naar het teamkamertje en ging daar vrolijk verder. Lio-er kreeg hem niet rustig, andere leerkrachten niet en uiteindelijk hebben ze gelukkig! mij gebeld en ik heb kind opgehaald.
Goed, gisteren dus een gesprek wat al gepland was n.a.v. observatie van de psycholoog. We zijn als ouders in een rollercoaster terecht gekomen en hebben na overleg met de psycholoog en de orthopedagoog besloten in ieder geval te gaan kijken op een cluster 4 school en als het aan mij ligt gaat hij daar ook heen. Dit gingen we voorzichtig op school vertellen. Dat er ondanks de verschrikkelijke inspanningen en tijdsinvestering imo een eind is gekomen aan de mogelijkheden van het regulier onderwijs.
Verbazing. Het gaat best. Ze trok het zich persoonlijk aan. Meer verbazing. Zei dat er eerst gekeken moet worden naar welke cluster hij moet (hoezo? Hij kan zien, hij kan horen, hij kan praten, hij is niet zwakbegaafd. Hij is gediagnosticeerd autistisch. Blijft alleen cluster 4 over). Zei dat hij niet op die school terecht kon, dat er hooguit ambulante begeleiding kon komen (want? Die scholen bestaan alleen uit ambulante begeleiders? Het zijn scholen zonder kinderen?).
Ze zien het echt niet. Ja, hij was wel onrustig in de klas. Ja, heel vaak werkte hij niet. En tja, de spelling bleef ook wel een beetje achter. En soms als hij overprikkeld is gaat hij de klas niet uit terwijl ze het vragen. En als hij geen zin heeft in een toets dan maakt hij het niet. En er zijn ook wel aanvaringen met andere kinderen. En dat weglopen van school valt ook wel mee, dat gebeurt eigenlijk alleen in de vrije situaties. Maar hij is prima op zijn plek en ze kunnen het mak-ke-lijk aan.
De psycholoog moest nog net niet haar kaak van de grond rapen, zover zakte die open . Ze vroeg wat dan hun grens was, maar dat konden ze niet aangeven.
Ze hebben geen idéé hoe ze een rugzak kunnen aanvragen, de CED geeft hele gekke adviezen en ondertussen vinden ze zelf dat ze ongelofelijk competent zijn.
Maar goed, ik ga nu zelf met hulp van de Sarr alles regelen. Volgend schooljaar blijft de combinatiegroep, er komt een andere leerkracht en de school gaat 2x verhuizen omdat er een nieuw gebouw komt. In combinatie met het totale niets begrijpen over autisme was dit het beroemde laatste zetje dat ik nodig had.
En ik vind het verdomd moeilijk. Ik hoop dat dit het beste is voor mijn kind maar het is weer een beetje afscheid nemen van de dromen en verwachtingen die ik had. Hij neemt ook afscheid van vrienden die hij al vanaf de kleutertijd heeft. En dat doet pijn.
Rosa van der Zanden
Karmijn
31-05-2013 om 10:24
Rosa
Sterkte! Je klinkt zo verstandig, zo reel, zo sterk. Maar zo zul je je vast niet voelen!
Volgens mij heeft jouw zoon heel erg geluk gehad, dat hij bij jullie is geboren. Dat hij lieve ouders heeft die voor hem vechten, naast hem staan, zien wat goed voor hem is.
Op zich klinkt het wel goed, dat deze school je zoon niet zomaar wil laten gaan. Maar aan de andere kant, als hij continu overprikkeld wordt, als hij continu overvraagd wordt, dan schaadt dat. Ze zien dat niet, maar het is wel ontzettend waar.
Nogmaals, sterkte kanjer!
gonniegans
31-05-2013 om 11:16
Rosa
Sterkte, maar het wordt beter als je een fijne plek voor je zoon gevonden hebt.
Overigens zat mijn zoon tot vorig jaar op een cluster 3 school (waar je zeker niet zwakbegaafd voor hoeft te zijn- die zijn er wel, maar zeker niet allemaal) in de klas met een kind met MCDD. Dus het kan wel, ouders hadden dat liever dan een klas met autisten. Weet niet of dat een optie kan zijn. Dit ging om een school voor langdurig zieke kinderen en/of lichamelijk gehandicapte kinderen.
Succes met het vinden van een goede plek voor je zoon. De cluster 4 scholen in deze regio zitten bomvol.
Rosa van der Zanden
01-06-2013 om 14:37
Dank jullie
Het gaat op zich met mij wel goed, maar ik voel me elke ochtend alsof ik de hele nacht heb gehuild. Pijn aan mijn keel enzo.
Als de school hem zou willen houden als ze de ernst van de problematiek zouden inzien, kan ik dat alleen maar toejuichen. Maar ze zien geen probleem. En waar geen probleem is, hoef je ook niets op te lossen. Hij heeft diepe E-scores voor spelling, lezen loopt een jaar achter. Behalve sociaal is er ook op cognitief vlak nog wel wat te winnen.
De cluster 4 is hier vlak bij, maar 5 kilometer fietsen en om de hoek bij werk man. Het is een route die hij aardig goed kent. Cluster 3 is net even wat verder en ik weet dat de klassen daar wat groter zijn.
Maar goed, eerst maar eens alles bij elkaar zoeken en een indicatie aanvragen en kind gaan aanmelden.
Jullie steun doet me goed!
Rosa van der Zanden
Shosha
01-06-2013 om 21:56
Rosa
Hoi Rosa, ik heb de laatste tijd weinig kunnen reageren, maar het draadje over het schoolreisje gelezen en dit ook. Wat moet het moeilijk zijn je kind toe te vertrouwen aan mensen die niet zien wat er aan de hand is. Eng. Ik hoop dat de cluster 4-aanvraag voorspoedig zal verlopen, bij onze zoon moest er ook flink wat papier vanuit de vorige school mee, maar ik heb er geen zicht op wat de rol daarvan was in het hele proces.
Hoewel onze zoon jonger is dan die van jullie vond ik de stap naar cluster 4 heftig. Die hele diagnose was nog amper bij ons geland toen we voor het eerst bij de beoogde school gingen kijken, waar ik een hoop kinderen zag waar zo duidelijk iets mee aan de hand was. En daar hoorde ons kind dus tussen, dat kwam behoorlijk hard aan. Maar nu hij er zit ben ik zo blij dat hij daar terecht kon, want hij is er zo op zijn plaats. Voor onze zoon is het heel belangrijk dat er veel structuur geboden wordt en prikkels gereduceerd worden en dat de klassen zo klein zijn. En minstens zo belangrijk is het dat er allemaal mensen werken die snappen hoe hij in elkaar zit en gewoon geloven dat hij vandaag heel normaal kan lijken maar morgen de gekste dingen kan doen.
Overigens is onze zoon al op deze school begonnen voordat de indicatie rond was. De directrice en een leerkracht hebben hem op zijn oude school geobserveerd, hebben met ons en zijn psychologe gepraat en hem ingebracht in hun teamvergadering omdat ze hem echt een kind voor hun school vonden. Toen kon hij er direct beginnen. Gelukkig, want die indicatie duurde heel lang (veel bureaucratie, kwijtgeraakte documenten etc.)
Ik hoop dat het krijgen van de indicatie voorspoedig verloopt bij jullie en dat de overstap soepeltjes zal gaan. Hopelijk kan je zoon ook de vriendschappen van zijn huidige school behouden. Vriendschap sluiten met kinderen met autisme gaat niet van een leien dakje, merken we.
Leen13
01-06-2013 om 22:56
Speciaal onderwijs
Mijn kinderen gingen pas op het voortgezet onderwijs naar speciaal onderwijs. Opluchting was dat zeg. En bovendien hebben ze toen pas een redelijk normale kindertijd gekregen, inclusief vrienden. Kinderen met autisme kunnen ook juist heel close zijn omdat ze elkaar herkennen en aan een half woord genoeg hebben. Zoon heeft inmiddels een hele vriendenkring en ook dochter is nog net geen feestbeest maar het scheelt niet veel. 's middags fietst ze naar huis in een slingerende ketende groep pubers.
Beetje apart wel. Laatst kwamen ze erachter dat een handvol feestgangers dezelfde psychiater hadden.
Evanlyn
02-06-2013 om 23:03
Annej
Ik zie het zo voor me, geweldig. Gewoon zo'n troep giechelmeiden, maar wel af en toe naar de psychiater.
Laten we hopen dat het allemaal zo kan blijven, met alle waanzinnige bezuinigingsplannen die er zijn. Dan kan mijn zoon misschien ook die lastige middelbare schooltijd goed en zelfs prettig doorkomen. Ik hoop het echt, voor al onze kinderen!
Leen13
02-06-2013 om 23:09
Evanlyn
Toen ze dat zeiden over die psychiater dacht ik even: zou er een kind van Evanlyn bij zijn?
Leen13
02-06-2013 om 23:12
Giechelmeiden
Het zijn meer dartele puppies, mijn dochter is het enigste meisje in haar klas.
Evanlyn
03-06-2013 om 13:29
Psychiater
Nee hoor, mijn mannetje zit nog maar op de basisschool en mijn overige kinderen zijn NADH (voor zover iemand dat ooit is natuurlijk). Maar op wel grappig dat die andere kindjes deze psychiater ook gevonden hadden. Hij zal het druk hebben!
Goed van je dochter dat ze niet moeilijk doet over het feit dat er veel jongetjes bij zitten. Doet mijn oudste dochter ook niet, die kijkt gewoon of iemand aardig is. Bijkomstigheden als geslacht boeien haar (nog) niet.