watnu
27-03-2017 om 09:01
tips voor evaluatie bij jeugdggz
Beste OO-ers,
Onze dochter (17) is sinds januari onder behandeling bij Jeugdggz vanwege ernstige depressie (en asperger).
Ze krijgt anti-depressieva en cognitieve gedragstherapie.
Man en ik hebben ouderbegeleidingsgesprekken, met een andere hulpverlener als dochter. Ook gaan we uitgenodigd worden voor een oudercursus (maar blijkbaar duurt de organisatie daarvan een hele tijd)
Dochter is niet tevreden over haar cognitieve gedragstherapie. De therapeute zegt steeds hetzelfde (vergelijking met elastiekje dat te ver uitgerekt is, is een paar keer voorbij gekomen) en dochter vindt dat ze te kinderachtig behandeld wordt. Ook besteedt de therapeute veel tijd aan zaken die dochter niet belangrijk vindt.
Als ik het zo hoor is er ook geen klik
En vanuit de verhalen krijg ik ook niet het idee dat ze met cognitieve gedragstherapie bezig zijn, je verwacht dan toch dat het over gedachten/gevoelens/gedrag/gevolgen e.d. zal gaan, maar die begrippen komen (volgens dochter) niet aan de orde.
Over anderhalve week staat er een evaluatie gepland, met ons gezin, en beide therapeuten.
Wij willen daar echt een aantal zaken aan de orde stellen (bv. mogelijkheid andere therapeut dochter)
Hebben jullie vanuit ervaring tips hoe deze evaluatie aan te pakken?
Van te voren een aantal zaken op papier zetten en mailen?
watnu
Wen
27-03-2017 om 10:31
Kort
Vanaf januari is maar een korte tijd, dus eigenlijk zijn je dochter en de therapeut elkaar nog aan het leren kennen. Mijn dochter heeft twee jaar cognitieve gedragstherapie gehad, maar al na een paar maanden bleek dat die therapie alleen niet voldoende was. Dochter kon prima vertellen waar ze de mist in ging, maar het lukte haar niet om ook daadwerkelijk de stap te zetten om dingen anders te gaan doen. Daarvoor is vervolgens een ambulant begeleider gekomen die elke week met haar dingen ging doen die ze niet durfde.
Ik denk dat het heel goed is om je bevindingen en visie op papier te zetten, zodat je die goed kunt verwoorden tijdens het gesprek. Van tevoren mailen zou ik niet doen, dat komt nooit zo goed over als je wilt. Misschien kan de therapeute een toelichting geven op hoe ze haar behandeling opbouwt en wat haar doelen zijn.
Li
27-03-2017 om 10:35
ik was laf
en heb gezegd dat het al véél beter ging met het kind. Vervolgens zocht ik een ander waar ze wel een klik mee had. Ik zou het niet eindeloos rekken. Als de klik er niet is (kinderachtig behandeld worden) dan is hij er niet. Dat is wat anders dan het feit dat het resultaat niet meteen zichtbaar is, want dat laatste is logisch.
Vogel
27-03-2017 om 17:24
Geen klik= geen resultaat
Vanaf januari is kort om resultaat te verwachten, maar je zou wel verwachten dat je dochter zich inmiddels okee voelt bij deze therapeut. Dus ik zou me voorbereiden op een afscheid van deze therapeut.
Overigens ben je niet gebonden aan Jeugd GGZ. Je kunt ook een vrijgevestigd psycholoog, Centrum Autisme of centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie zoeken.
Succes!
Leen13
27-03-2017 om 17:50
Protocol
Het protocol kan voorschrijven dat bij medicatie cognitieve therapie aangeboden wordt. Het kan zijn dat je kunt overleggen om dit kort te houden omdat het volgens je dochter weinig toevoegt.
Ik zou wel dan zelf vast kijken naar een mogelijkheid die haar meer biedt. Inderdaad meer specifiek op het gebied van autisme elders. Zoek zo mogelijk met je dochter samen. Zoon heeft hier veel gehad aan haptotherapie, vooral met betrekking tot het benoemen van emoties en het begrijpen van het zoeken naar balans. Je kunt je dochter ook de film Inside Out aanbevelen. En verder kun je zelf een cursus doen zodat je effectiever met haar om kunt gaan. Bij Autisme Centraal of bij Geef me de Vijf.
Voorkom dat men dan weer met een andere therapeut aankomt die mogelijk toch te weinig snapt van autisme maar wel uit het eigen centrum is.
En voorkom ook dat de instelling je kan betichten van 'onderbehandeling' omdat je een behandeling wil stoppen. Dat kan mogelijk een zorgmelding opleveren. Ze willen ook niet graag aangesproken worden op de kwaliteit van de geboden zorg hoewel die niet altijd van de bovenste plank is.
Lilian
27-03-2017 om 18:00
Hier heel snel aangegeven dat het niet klikte
Dochter was toen 16. Kreeg bij binnenkomst een begeleider om de periode op te vangen dtot onderzoek gestart kon worden. Aardige vrouw maar het klikte helemaal niet. Goed genoeg voor even maar niet voor langere begeleiding / therapie.
Dat hebben wij aangegeven aan de therapeute die met ons de vragenlijsten doornam. Zij heeft het doorgegeven aan de psychiater. Het verbaasde onze therapeute niet gezien de persoonlijkheid van mijn dochter en die van de begeleider.
De therapie is daarna gestart met een nieuwe begeleider (psychologe). Dat klikte wel. Gedragstherapie werkte niet goed. De EMDR daarna wel. Dat kon dochter zelf bespreken met de psychologe. Ook wij als ouders konden dat bespreken bij een oudergesprek.
watnu
01-04-2017 om 12:36
bedankt
bedankt allemaal
we gaan morgen de evaluatie nog even met elkaar voorbereiden, en nemen jullie tips mee
en dan maar eens kijken hoe het dinsdag gaat
groetjes
watnu
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.