Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Annika

Annika

28-11-2012 om 20:35

Tips tegen "vergeten"

Zoon van 9, add, medicijnen (zie draadje boven) maar ondanks dat is hij toch in staat alles te vergeten wat los en vast zit, hij zit echt met zijn hoofd in de wolken. De afgelopen vier dagen elke keer wat: dan vergeet hij vriendje van school mee naar huis te nemen, de dag erop staat hij thuis voor de gesloten deur omdat hij de NSO vergeet. Zijn tas, de schoen voor sinterklaas op school, zijn hockeystick, zijn huiswerk... En, heel gek, ik vergeet dus ook wel eens te controleren en na te vragen en nog eens te zeggen...

Wie heeft er wat huis- tuin- en keukentips? (om te voorkomen dat ik stad- en land afrijd om dat vergeten weer recht te breien (-; ) Hoe kunnen we een beetje proberen hem aan te leren ergens op tijd aan te denken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Boodschappenbriefje

In zijn broekzak zijn boodschappenbriefje met de dingen waar hij aan moet denken die echt belangrijk zijn. Dat briefje moet hij samen met jou schrijven en in alle rust. Bijvoorbeeld iedere avond voor de volgende dag. Wat hier ook goed hielp was niet boos worden of mopperen op zoon`s verstrooidheid maar het hem zelf op laten lossen.
Hockeystick vergeten? Ach, vervelend, ga hem maar even halen.

Caitlynn

Caitlynn

29-11-2012 om 11:23

O wat herkenbaar

Dat boodschappenlijstje is echt een goede tip, maar het werkte niet voor onze chaoot. Onze zoon vergat zelfs het lijstje in zijn broekzak ook nog.
Wat hier geholpen heeft, is niet meer te helpen onthouden. Dit op aanraden van de ouderbegeleider. Onze zoon leunde veel te veel op ons, hij hoefde iets niet te onthouden, omdat wij het hem uiteindelijk wel aanreikten. Dus iets vergeten, los het dan zelf maar op. Het waren drie maanden dat we veel moesten slikken, maar toen heeft zoon eindelijk zelf de truukjes, die hij op therapie had aangereikt gekregen, toegepast. Zijn truukjes zijn bijvoorbeeld briefjes op zijn memobord in zijn slaapkamer, hij schrijft van alles op zijn kalender, hij zet alles de avond van te voren klaar wat hij de volgende dag moet gebruiken (gymtas, hockeystick) en in een uitzonderingsgeval vraagt hij ons om iets belangrijks te helpen onthouden. Hij heeft zijn zaakjes nu redelijk op orde.

koentje

koentje

30-11-2012 om 16:54

Hier ook

eindeloos met lijstjes en hulpmiddelen gewerkt en ja hoor: het slijpt er echt op den duur wel in. WEl is een bepaalde structuur belangrijk. En het hem zelf laten oplossen als het misgaat.

Evanlyn

Evanlyn

03-12-2012 om 13:26

Briefje op de buitendeur

Niet de deur uit zonder......

en dat op de deur hangen aan de binnenkant.

Pillendoos in lunchbox.

Annika

Annika

04-12-2012 om 14:30

Dat briefje, haha

Is een goede tip, maar ik moet even denken aan mijn man, de vader van add zoon... die heeft het gepresteerd om de bloemen die hij mee moest nemen naar een feestje te vergeten door er gewoon overheen te stappen / opzij te schuiven. Ik had ze VOOR de voordeur gezet...

Karmijn

Karmijn

04-12-2012 om 14:43

Haha

Ow Annika, wat herkenbaar!!!!
Wat hier helpt is: het niet erg vinden als er iets vergeten wordt, en het zelf op lossen.
Verder werken wij ook wel met reminders. Dus vaste voorwerpen die helpen om je te herinneren aan wat je nog moet doen. Voor onze zoon is zijn agenda op het moment een reminder. 'Ik moet nog huiswerk maken'. Met het gevolg dat zijn tas en zijn agenda niet meer van hem in de buurt mogen zijn, als hij achter de pc zit. 'Anders moet ik de hele tijd aan dat stomme huiswerk denken en kan ik niet meer genieten van mijn vrije tijd.' Zit wat in.

Evanlyn

Evanlyn

05-12-2012 om 00:05

Briefje

Your honour, I rest my case..

Ach, als het af en toe maar helpt.

Annika

Annika

06-12-2012 om 19:42

Drukke decembermaand

Ik vond hem extreem warrig en vergeetachtig, maar nu merk ik aan mezelf dat ik mezelf ook voorbij loop. Dat gedoe met sinterklaas, veel uitjes, feestjes, op school van alles te doen met onregelmatig rooster (dan gaat de gym weer niet door, dan hoef je geen trommel mee te nemen dan weer wel).
Ook ik vergeet dus tegen hem te zeggen dat hij zijn wekelijkse huiswerk moet maken en vergeet de gymtas in te pakken.

Zal er ook wel mee te maken hebben. Als zo alles weer een beetje "normaal" wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.