anna van noniemen
26-06-2013 om 16:53
Tips om onze autistische zoon zover te krijgen dat hij zijn beugel zo vaak mogelijk draagt?
Ik wist dat het een moeilijke strijd zou gaan worden en liever had ik het nog niet gedaan, maar nu is hij nog jong en kan er nog veel aan de stand van zijn kaak gedaan worden, hij heeft een giga overbeet door het duimen waar hij pas een half jaar vanaf is, dus er moet echt veel gebeuren, en nu kan dat nog, anders wordt het later opereren, dat wil ik ook niet....
Hoe dan ook, het is een drama, een activator die zijn onderkaak naar voren haalt, doet natuurlijk gigantisch pijn heb hem al paracetamol gegeven.
's nachts dragen bleek al een drama, dan heb ik zeker geen invloed op hem en vannacht had hij dan ook gewoon zijn onderkaak weer er uit en sliep met open mond. Tja, dan werkt het niet natuurlijk....
Dus, wat zal ik doen? Beloning voor elk moment dat hij hem in heeft? Voor het mooie moet hij hem 14 uur per dag in, maar dat gaan we niet halen vrees ik....Toch wil ik hem zoveel en zo vaak mogelijk de beugel laten dragen....
Iemand hier ervaring en tips???
wil40
26-06-2013 om 21:19
Wel ervaring, geen tips.
Helemaal niets heeft er hier geholpen. Motiveren, praten met mij en de orto, belonen en mopperen. Ik hoop dat de tips voor jou binnen stromen. Laat je overigens niet gek maken door die verhalen over operaties enz. ooit in de toekomst.
Hier is de overbeet 12 mm. Eigenlijk zie je er naarmate zoon langer wordt en sowieso de kaaklijn erg veranderd steeds minder van. Zoon was overigens erg gemotiveerd om de activator te gaan dragen, maar de pijn en het wakker liggen gaven al snel hetzelfde beeld als bij jou zoon. De activator lag op de grond naast zijn bed i.p.v. in zijn mond. Overdag kwam hij niet aan de uren en had steeds een reden om hem uit te doen en te vergeten. Ik was er maar druk mee en dat kreng werd een obsessie. Het ging de hele dag alleen nog maar over de activator en de bezoeken aan de orto. Misschien had ik strenger moeten zijn, meer moeten pushen, maar ik verloor de moed.
Ik zit hem nog wel iedere dag achter zijn broek aan dat hij goed moet poetsen, dat kost al energie genoeg.
Een eventuele correctie van het gebit zoekt hij maar uit als hij volwassen is. Yep, een waardeloze moeder ben ik
Lilie
26-06-2013 om 21:39
Tja
Als het echt niet lukt is de herbst scharnier dan nog een optie? Dat is een vaste en die kan dus gewoon niet uit. De herbst is voor behandeling van een overbeet. Of waren er al goede redenen om deze niet te kiezen?
anna van noniemen
26-06-2013 om 21:59
Lilie
dat weet ik niet, de ortho heeft deze voorgesteld, ik heb nog wel duidelijk vermeld dat hij autisme heeft en ook overgevoelig is in zijn mond enzo.... Ik denk dat hij deze heeft omdat zijn kaak straks ook wat verwijd moet worden, te weinig ruimte, en die scharnier zal dat niet kunnen denk ik zo te zien op de plaatjes
anna van noniemen
26-06-2013 om 22:01
Wil40
dat wil ik natuurlijk helemaal niet horen Maar goed, ook dat hoort er bij, ja, in het extreme geval moet hij het zelf maar weten inderdaad....maar ergens hoop ik toch dat hij wel gaat doorzetten....Het stoppen met duimen heeft hij ook pas gedaan toen de ortho ging opnoemen wat de gevolgen konden zijn van....
Karmijn
26-06-2013 om 22:05
Opbouw schema?
Elke dag tien minuten langer in? En dat dan met een digitale wekker of zo. En dan een of andere trapsgewijze beloning, met als klapstuk iets wat hij eigenlijk al heel lang heel graag wil hebben en wat jij eigenlijk toch al van plan was om een keer voor hem te kopen?
Pfff, een uitdaging voor jullie. Ik was zoooo blij, dat zoon niet hoefde, zo'n beugel!
anna van noniemen
26-06-2013 om 22:11
Een kado
was er sowieso al beloofd, omdat ik wel aanvoelde wat er ging gebeuren natuurlijk....maar dan moet hij hem inderdaad eerst inhouden.... we zullen denk ik sowieso meer tijd en geduld moeten betrachten....zucht....
Karmijn
26-06-2013 om 22:24
Kleine tussen cadeautjes?
Voor elk uur dat ding in, een krul op een lijstje, en na tien krullen mag hij een ijsje, na twintig krullen kiezen wat je gaat eten die dag, na dertig krullen mag hij zelf kiezen welke snoep je gaat kopen, veertig krullen staat voor het eerste deel van zijn kado?
Ik zit maar wat te verzinnen hoor.
Lilie
26-06-2013 om 22:28
Herbst
Onze ortho kiest bij voorkeur voor de herbst omdat ie er dus niet uit kan en daardoor hele goede resultaten geeft. Hier overbeet en ook een grote en smalle kaak. Na plaatsen een ramp week gehad, kind kon amper eten en praten. Daarna gewend. Poetsen is wel een dingetje, moet secuur. Resultaat hier heel goed. Wellicht toch als optie in achterhoofd houden of eens bespreken als dit echt niet werkt.
Lilie
26-06-2013 om 22:56
Kleine aanvulling
Dat ding loste hier trouwens ook niet alle problemen op. Ook nog een jaartje van die blokjes gehad. Pfff beugels ......sterkte!
Syl
26-06-2013 om 23:18
's nachts
Het kan trouwens zijn dat je zoon het ding 's nachts in zijn slaap er uit haalt. Ooit heb ik ook een beugel gehad die ik 's nachts in moest en de eerste week lag die dus ook standaard op mijn kussen of op de grond terwijl ik hem er niet bewust uithaalde.
Verder niet echt tips voor je dan hem goed uitleggen waarom het is en waarschuwen dat het soms pijn kan gaan doen maar dat het steeds minder erg wordt en de pijn voor een goed doel is? Wil hij trouwens zelf ook een betere stand van zijn tanden of is het een dingetje van jezelf?
skik
27-06-2013 om 09:19
Geen tip
Mijn chaotische, vergeetachtige dochter had ook zo'n activator, ook vanwege overbeet door duimen. Na een week was ze hem al kwijt, weer een week later vonden we hem terug. De resterende tijd heeft ze hem vaker niet dan wel in gehad, maar nog geen fractie van de voorgeschreven tijd. Tot mijn stomme verbazing was de ortho best tevreden toen de termijn voor dat ding er op zat. Dus geen tip, maar wel een geruststelling misschien dat iets minder trouw dragen niet desastreus hoeft te zijn. Trouwens, de elastiekjes van de slotjesbeugel heeft ze eigenlijk helemaal nooit gedragen, daardoor is het resultaat niet optimaal geworden maar wel acceptabel.
skik
IngridvG
27-06-2013 om 13:34
Ervaring
zoonlief van 12 met ass had ook een activator, die hij alleen 's nachts droeg (overdag had geen zin, dan zat-ie er continu met zijn tong mee te spelen; en op school vergat hij hem na de lunch, en dan lag het ding weer een weekend op school).
Omdat er in onze ortho-praktijk meerdere ortho's zijn, had ie wel eens een andere bij de controles, die dan begonnen met 'hoe lang draagt hij hem, dat moet echt meer', en na 1 minuut op de stoel begrepen ze waarom dat niet ging .
De overbeet is van 11 naar 6 mm gegaan in 9 maanden, geloof ik. Nu zijn we net begonnen met een slotjes-beugel, waar zo'n herbst-scharnier in moet. Die kan niet uit, dat scheelt.
voor het poetsen maken we nu iedere 1,5 a 2 maanden een afspraak met de mondhygieniste. Hij kan het nu al niet schoonhouden, en na-poetsen is een ramp.
Maar goed, geen tips, alleen de geruststellende gedachte dat die 14 uur leuk is, maar het lukt wel met minder. Het duurt alleen wat langer.
Ingrid
anna van noniemen
28-06-2013 om 22:46
Syl hij had hem niet zelf er uit gehaald
hij zat boven namelijk nog wel gewoon, hij had zijn onderkaak er uit gehaald. Daarop heb ik hem zelf er maar uitgehaald, voordat het fout ging.
anna van noniemen
28-06-2013 om 22:48
Oh syl
hij weet dat het voor een goed doel is. Hij wil het ook wel zelf nadat de ortho hem gezegd had wat de gevolgen allemaal konden zijn. Hij heeft echt een erge overbeet, als we er nu niks aan doen denk ik echt dat hij later problemen gaat krijgen en dan een operatie tegemoet ziet, ook nog te weinig ruimte, dus het moet echt. Het gaat mij niet om perfecte tanden hoor, maar wel om acceptabel en geen medische klachten later....
Leen13
28-06-2013 om 23:20
De gevolgen
Verstandig om rustig laag in te zetten en aan te moedigen om het steeds beter vol te houden. Lijkt me een goed plan. Hij is gemotiveerd. Alle beetjes helpen, meer dan je nu verwacht. En als het nog niets wordt dan maar bedenken dat Freddie Mercury op die leeftijd een geweldige overbeet had en dat het zonder ingrijpen nogal meeviel later en dat het een geweldig knappe man was met een geweldige stem waarvan ze hem later afraden om nog iets aan die kaak te doen uit angst dat het ten koste zou gaan van zijn stem.
VOeDoFRXw%252Fs1600%252Ffreddie_mercury_before.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fgugeo.blogspot.com%252F2010_03_01_archive.html%3B365%3B450
anna van noniemen
28-06-2013 om 23:26
Annej
Mijn zoon heeft een vreselijke stem, zo hees als een valse kraai, omdat hij heel vaak schreeuwt... hahahahah
maar inderdaad, Freddie mocht er wezen...
anna van noniemen
03-07-2013 om 14:33
Stand van zaken
het gaat, maar langzaam... Hij draagt hem overdag wel zo vaak mogelijk, als ik hem er op wijs. Gisterenavond heeft hij voor het eerst geslapen met de beugel, tot ongeveer 01:00, toen heeft hij hem uitgedaan. Maar het gaat....
Leen13
03-07-2013 om 17:25
Fijn
Gelukkig dat je ziet dat er progressie inzit. Ik denk overigens dat het wel fijn is om het zo aangenaam mogelijk te maken, pijnbestrijding, goede momenten uitzoeken, even rustig helpen, maar dat belonen niet zoveel uithaalt. De beloning is het verbeteren van het gebit en als je zoon gemotiveerd is zal dat hopelijk helpen om het vol te houden. Ik ben wel eens bang dat als je er beloningen bij gaat geven, dat de werkelijke motivatie, het belang voor henzelf, ze ontgaat en als de beloning dan niet opweegt tegen het ongemak dat je eerder faalt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.