Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Melo

Melo

01-02-2017 om 14:26

Tips boeken gevraagd (zorgenkind)

Een kennis van mij is op zoek naar boeken om wat handvatten te krijgen voor haar zorgenkind. Het kind is ruim 3 en kan uit het niets exploderen.
De hulpverlening is al ingeschakeld maar dat levert nog niets op.
Ik heb 'het explosieve kind' (?) al aangeraden maar hier circuleren meer titels, dus brand maar los.

Geef me de vijf

https://www.geefmede5.nl/de-methodiek/geef-me-de-5

Wat er ook aan de hand is met een kind, hier gaat het om kinderen met een ASS, de strategie kan een eyeopener zijn. Vooral de puzzel wat er vooraf gaat aan het explosieve gedrag en hoe je dat kunt verbeteren en voorkomen.

"Boos worden en het ongewenste gedrag bestraffen heeft geen zin. Het is wel belangrijk om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Wat is niet duidelijk? Wat wil CASS zeggen? Welke hulpvraag kan CASS nog niet verwoorden? Welke samenhang mist hij? Als CASS duidelijkheid wordt geboden, verdwijnt zijn ongewenste gedrag.

Geef me de 5 biedt praktische handvatten om ‘Duidelijk op de 5’ te zijn. Met behulp van de bekende puzzel van 5: WIE, WAT, HOE, WAAR en WANNEER"

Fruitella

Fruitella

01-02-2017 om 17:28

Met plezier uit de pas

Soms zijn die uitbarstingen ook vanwege lijflijke overprikkeling. De oorzaak ervan, is vaak lastig te zien omdat het naar je idee opeens op komt zetten. Ik vond "Met plezier uit de pas' (van Kranowitz meen ik) daarom heel prettig. Het ene na het andere kwartje viel (ah! werkt het zo!). En zeker bij een jong kind, waar alle zintuigen nog in ontwikkeling zijn, kan dat aan de orde zijn.

Elk hoofdstuk behandelt in 2-3 pagina's een zintuig, waarin ik mijn kind herkende. Herken je je kind er niet in, sla je dat hoofdstuk over. De rest van het hoofdstuk bestaat uit spelletjes, onderverdeeld in leeftijdsgroep, waar je rustig en alert van wordt. Achterin ook een deel met tips mbt sites, boeken, telefoonnummers ed..

Nin

Nin

01-02-2017 om 22:24

Markham

Ontspannen ouders, blije kinderen. Van Laura Markham. Heel wat boeken al gelezen, zoon heeft vermoedelijk ASS. Maar dit blijft mijn 'Bijbel'. Goed voor je kind(eren), jezelf en je relatie

Hooikamp

Hooikamp

12-02-2017 om 21:40

How tot talk to kids

Ideaal boek met heel praktische tips. 8 thema's op verschillende manieren uitgelegd. Theorie, strips, goed/fout, voorbeelden uit praktijk.
Enkele jaren geleden gelezen i.v.m. zeer explosieve 6 jarige. Aanrader.

Melo

Melo

14-02-2017 om 20:17

Super

Ik heb jullie tips doorgegeven en ik hoop dat ze iets aan herkenning vindt en eyeopeners.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.