Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Tijdelijk verblijf afgekeurd bij pgb

Dit jaar hebben we voor het eerst geen ' tijdelijk verblijf' gekregen bij het PGB. Mijn zoon van 14 kan een uurtje alleen thuis zijn. Na veel oefenen en nog steeds op hoop van zegen dat het goed gaat. Dit betekent dat hij niet meer een weekje naar z'n favoriete kamp kan in de zomervakantie volgend jaar. Ik begrijp dat de regels erg streng zijn geworden. Maar dit is wel een koude douche voor hem. Kunnen we hier nog tegen in beroep gaan? Het kan toch niet zo zijn dat als je een uurtje alleen kan zijn maar verder nog alle zorg en sturing nodig hebt, En gevaar nog niet kan inschatten, het tijdelijk verblijf op houdt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

02-09-2012 om 12:47

Ja!

Ik zie dat je zegt dat dat uurtje alleen óp hoop van zege' gaat. Dat is een punt. Hoe tref je de boel aan als je thuiskomt? Ligt het er nog aan of hij alleen is en of er eventuele broertjes/zusjes bij zijn?
En verder ligt het er zó aan wie je voor je krijgt of iets goed gekeurd wordt. De bedoeling van dat 'permanente toezicht' is niet letterlijk permanent toezicht, het gaat nog steeds om bovenmatige zorg en toezicht. Staat ook ergens in de toelichting op de regels.
Wij zijn in beroep gegaan, nadat wij een afwijzing hadden omdat zoon van toen net geen 12 wel alleen in de kamer kon zijn, hangend voor de tv terwijl ik aan het koken was (in de halfopen keuken met alle zintuigen op scherp;-S). Na een gedoe van een half jaar is het uiteindelijk bij ons nog goed gekomen. Misschien kan de leiding van dat kamp, of andere logeeropvang je helpen met wat zij aan ervaring hebben?

ishtar

ishtar

02-09-2012 om 12:48

Eh: ja, je kunt in beroep gaan

dat 'ja' in de titel sloeg dus op dat in beroep gaan.

Eventueel zelf betalen?

Waarom kan hij niet naar dat kamp? Mag je alleen mee als je een PGB hebt? Of betekent dat dat je het zelf moet betalen?

In het laatste geval zou je dat ook nog kunnen overwegen als het zo belangrijk voor hem is.

amk

amk

03-09-2012 om 16:03

Henk

het prijspeil bij zo'n speciaal kamp ligt nogal anders meestal omdat de begeleiding niet uit vrijwilligers bestaat maar uit personeel dat gewoon een salaris ontvangt voor hun werk inclusief dingen als overwerk en onregelmatigheids toeslag.

Kan mij nog een vakantie van mijn zus herinneren: 3 nachten in een huisje op het eigen terrein 1500 euro, en dan moet er nog gegeten en gedronken en uitgegaan worden. Let wel dit is de prijs pp en ze waren met 3 bewoners!

ishtar

ishtar

03-09-2012 om 18:24

Sommige logeerplekken

kom je inderdaad alleen maar in met een indicatie

Dat is wel een hoop geld.

"3 nachten in een huisje op het eigen terrein 1500 euro, en dan moet er nog gegeten en gedronken en uitgegaan worden.".

Dat is wel een hoop geld! Zijn er echt geen vrijwilligersorganisaties die hier in springen?

Dat is juist de keerzijde van het pgb

Het trekt allerlei instanties aan die er misbruik van maken en belachelijke tarieven in rekening brengen.

Zo vroegen ze aan mij € 120 per dag voor naschoolse opvang. Groep bestaat uit 10 kinderen met 2 leidsters.. reken maar na wat die instelling vangt per dag. KASSA!!

Ook kon in een pedagogisch medewerker mijn kind thuis laten opvangen a € 45 per uur. Belachelijk, ik regel zelf mensen die het voor veel minder doen. En meer vertrouwd zijn.

Dit gaat overigens om zorg voor kinderen die niet buitensporig veel extra nodig hebben, met name extra ondersteuning in PV.

amk

amk

03-09-2012 om 21:53

Henk

nee dat gaat bijna niet goedkoper, het ging hier om een meervoudig gehandicapte die bijna 24 uur per dag zorg nodig had. Vele epileptische aanvallen die ook 's nachts aandacht en behandeling vragen. Op haar eigen groep was daar video bewaking voor maar die voorziening is niet in het vakantiehuisje aanwezig.
Tijdens een vakantie is er iets meer begeleiding mee zodat er ook leuke dingen gedaan kunnen worden. Ze kunnen niet alleen in een achtbaan. 1 op 1 begeleiding dus overdag.
Zorg kost gewoon handen vol geld. En er wordt steeds meer gekort.

Het basis idee van het pgb is perfect, door thuis te blijven en zelf dat in te kopen wat nodig is is goed en opzich een besparing. Maar zoals zo vaak gebeurt is het nogal uit de hand gelopen en zijn er malafide personen mee aan de haal gegaan.

Vandaar

"nee dat gaat bijna niet goedkoper, het ging hier om een meervoudig gehandicapte die bijna 24 uur per dag zorg nodig had. Vele epileptische aanvallen die ook \'s nachts aandacht en behandeling vragen. Op haar eigen groep was daar video bewaking voor maar die voorziening is niet in het vakantiehuisje aanwezig."

Vandaar. Nee, dan snap ik dat het zo duur is..

amk

amk

03-09-2012 om 22:56

Niet helemaal

Let op de tekst: op het eigen terrein, nu moest ze zorg die anders in haar pakket zat zelf betalen, dat is wel vreemd. Het was een locatie wijziging van nog geen 300m. De nachtzorg ok die was extra, maar dat je nu in eens een rekening krijgt voor badminuten? Betalen om in bad te mogen idd.

Als je een kamp boekt met deze voorwaarden vind ik het wel logisch omdat je bij een thuiswonend kind zelf een deel van de zorg levert die je dan moet inkopen.

ponpon

ponpon

04-09-2012 om 12:02 Topicstarter

Hoi ishtar en anderen

Ik ben op zoek ggegaan naar de toelichting op de regels. Kan het niet vinden. Ik probeer er nog tegen in beroep te gaan. Het contact met jeugdzorg is heel goed gelukkig. De opvang voor een midweek is ong 800 euro. Dat is gelukkig niet zo duur en kan ik evt opsparen uit beg. groep. Wat alleen zo jammer is dat er dan andere dingen afvallen zoals de echte begeleiding. En dat is ook weer niet de bedoeling. Dus druk op zoek naar een reden om in beroep te gaan. Ze vallenn er idd over dat hij nu even allen kan zijn. en dat is een uurtje helemaal alleen thuis. Hoe ik het aantref weet ik niet want hij laat rustig de elektrische kookplaat met pan aan staan als hij een ei gebakken heeft. T echt heel vervelend hoe er op het pgb is beknibbelt.Vroeger hadden we het vijfvoudige van het budget ( waarvan dan veel terug ging na de periode) en nu is het passen en meten.

ishtar

ishtar

04-09-2012 om 13:09

Ponpon

Een argument voor permanent toezicht zou kunnen zijn: als hij bijvoorbeeld de kookplaat aan laat staan zou hij eigenlijk niet alleen thuis kunnen blijven. Hij zou zo het huis in brand kunnen steken.
Hier vind je misschien iets: http://www.pgb.nl/per_saldo/up1/ZwshbdpIY_2012_def_beleidsregels_awbz_in_stcrt-2011-22959_1_.pdf
Bijlage 9 gaat over kort verblijf, in bijlage 3 vind je iets over gebruikelijke zorg.

Mijn schoonzus kreeg zonder problemen via jeugdzorg wat ze wilde hebben. En zelfs meer dan dat. Zij, en dan met name haar kinderen, zijn al wel langer bekend daar.
Ik heb via CIZ heel veel moeite moeten doen, maar uiteindelijk na bezwaar (of beroep, weet even niet meer) en tussenkomst jeugdzorg (standaard bij beroep of bezwaar via CIZ, als er ook psychiatrische stoornissen zijn) toch nog KV gekregen. Een belangrijk punt is wel dat het ook moet gaan om ontlasting van het gezin. En dat moet je kunnen aantonen (via huisarts) Ik heb klachten die door de arts zijn benoemd als overbelasting. Maar dat was wel al ruim een jaar geleden, sja ik loop daar ook de deur niet plat als ik al weet wat het is (en er toch niks aan gedaan kan worden) maar dat was dus niet voldoende, er moest een recente verklaring van komen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en succes!

Kookplaat

"Een argument voor permanent toezicht zou kunnen zijn: als hij bijvoorbeeld de kookplaat aan laat staan zou hij eigenlijk niet alleen thuis kunnen blijven. Hij zou zo het huis in brand kunnen steken."

Kan je met je zoon afspreken dat hij geen ei bakt als hij alleen thuis is? Er zijn ongetwijfeld meer redenen dat hij niet (goed) zonder toezicht kan zijn, en misschien is het voor je zoon moeilijk zich aan zo'n afspraak te houden, maar alle kleine beetjes helpen toch?

En even ter geruststelling: mijn kinderen laten ook wel eens het gas aanstaan als ze een ei gebakken hebben (pan er nog op) of vergeten het tostigrillding uit te zetten. Als ik dan twee uur later thuiskom is alleen de pan heel heet en stinkt het een beetje, maar is er niks in de fik gegaan.

skik

ponpon

ponpon

05-09-2012 om 12:07 Topicstarter

Klopt

ik vind ook dat hij het vertrouwen moet hebben om alleen thuis te kunnen zijn. Hijis tenslotte al veertien in leeftijds jaren.
ik ga eens even op die link kijken.!
Bedankt alvast !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.