Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Thuiszitters

Flanagan gaf het onlangs in een draadje al aan. Scholen proberen te voorkomen dat ze zorgleerlingen binnen krijgen. En scholen proberen nog even af te komen van zorgleerlingen die ze onder hun hoede hebben voor het 1 augustus 2015 is. En zelfs met een motie dat scholen al vanaf 1 januari 2014 verantwoordelijk zijn kunnen ze ouders gewoon laten bungelen.

http://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=481&idn=269

"Natuurlijk heb ik de school met deze motie om de oren geslagen. Maar ze leggen de motie naast zich neer. Ook heb ik het schoolbestuur gevraagd om een schriftelijke afwijzing met duidelijke tekst en uitleg. Ze zijn verplicht om deze verklaring aan mij te geven, zodat ik bezwaar kan maken tegen de afwijzing, waarop de school weer een nieuwe beslissing moet nemen. Op deze verklaring wacht ik nu geduldig. De school heeft namelijk alle tijd."

Ja, ook gezien

Inderdaad, ook al een paar gevallen van gezien. Ik vind dit wel een interessante kwestie trouwens. Bij passend onderwijs gaat afwijzen of toewijzen nadrukkelijk niet meer over handicaps of kwalen (behalve cluster 1 en 2). Het gaat over onderwijskundige analyse en inschatting.
Resultaten uit het verleden, voorspellingen voor de toekomst. Toetsuitslagen, deskundige oordelen.

Deze ouder zou toch moeten weten ongeveer hoe dat zit. Wat was de score van de eindtoets? Hoe zit dat met taal en rekenen? Belangrijker: is er een leerling met vergelijkbare scores die wel is toegelaten tot deze school?

Overigens moet deze ouder volgens mij niet wachten met bezwaar maken. Ik zou als ik haar was de mondelinge bewering als afwijzing opvatten, en daarop een voorlopig schriftelijk bezwaar formuleren. Dat de afwijzing niet schriftelijk en niet gemotiveerd gedaan is, zijn punten die je dan al meteen binnen hebt.

De wet passend onderwijs gaat 1 aug. 2014 al in.

Hilhorst

Die wethouder van Amsterdam riep dat ouders en scholen meer moesten samen werken. Ouders moesten meer hun kind begeleiden om 'taal' achterstand weg te werken zodoende de werkdruk in de klas te verlagen.

Maar niet alle scholen willen samenwerken want dan zien de ouders ook dat het werk vaak niet of onjuist wordt nagekeken. Dat levert gezeur of zelfs klachten bij bestuur.

Toch wilt men aantonen dat het een uitstekende school is met een Cito score binnen het gebied of liever boven de grens. Dat is goed voor het binnen halen van nieuwe leerlingen.

Met de veranderingen in passend onderwijs, gaf M Lavell in een ander draadje aan dat de zorgplicht betekent dat de school een kind kan over verplaatsen naar een school met ander niveau ( of een SBO) en zodoende aan hun plicht hebben voldaan; geen thuiszitters.
Wanneer een kind wordt overgeplaatst naar een school binnen de stichting, hoeft dit niet gemeld te worden bij de inspectie en is er geen haan die er naar kraait.

Maar doen waarvoor ze betaald worden, les geven, werk nakijken, motiveren en objectief blijven schiet er bij in want daar is geen tijd voor.

Bezwaren; als elke verandering wordt doorgegeven aan inspectie, worden de acties werkelijk zichtbaar.

Leen13

Leen13

26-05-2014 om 15:00 Topicstarter

Ze komen er mee weg

http://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-over-de-jeugdsector/2014/Leg-afwijzing-beter-uit-aan-leerling-met-ASS
Het is toch een graadje lastiger dan je zou denken.
Ik denk dat dat gewoon betekent dat het allemaal niet haalbaar en betaalbaar is en dan gaat men 'maneuvres' uithalen, liegen en draaien.
Die kinderen die dachten afgewezen te zijn vanwege hun autisme bijvoorbeeld. Dat hebben ze gewoon niet goed begrepen.
Dat moet de school gewoon beter uitleggen: je bent niet afgewezen omdat je autisme hebt.

Hillhorst. Eerst journalist en ombudsman, daarna promotor van de 'sociale wijkteams', 'sociale huisartsen'. Geen commentaar.

Evanlyn

Evanlyn

26-05-2014 om 15:09

AnneJ

Moehaha, de scholen moeten het ze beter uitleggen! Die scholen lijken net politici zg. Die willen ook nooit accepteren dat de keizer ze niet moet, nee hoor: de kiezer is dom, heeft het allemaal niet begrepen, en de politicus moet het ze nog beter uitleggen. Wel makkelijk zo. Alleen een beetje jammer voor die kinderen.

Zoals Miriam zegt: alleen harde resultaten zouden een rol moeten spelen. Maar ik zit nu ook met een kind dat ondanks negens gemiddeld misschien niet mag opstromen. Want tja, motivatie, werkhouding, gaat ze het straks wel redden. Maar bij kinderen kun je per definitie niets zeggen over straks. ALleen maar over nu.

Imago

http://www.passendonderwijs.nl/nieuws/thuiszitters/

Staatssecretaris Dekker wilt de kwaliteit van een school opsplitsen van basis naar voldoende-goed-uitstekend.
Naast Cito, wordt nu ook naar pesten en tevredenheidsonderzoek gekeken. Nog meer imago-stress bij de scholen.

Ouders die ontevreden zijn zullen uit repressailes de zogenaamde anonieme tevredenheids onderzoeken niet invullen. Pesten is sowieso taboe. (Protocollen zeggen niets en slachtoffers durven ook niets te zeggen en evt. meldingen gaan onder het kleed).

Juist dit plan zal, mede door de vrijheid van passend onderwijs waarbij zonder toestemming van ouder scholen kinderen ergens anders kunnen onderbrengen, leiden/lijden tot nog meer thuiszitters, ben ik bang.
Heeft hij het rapport van de Kinderombudsman eigenlijk wel begrepen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.