jons
15-02-2012 om 00:41
Spreekbeurt autisme
Onze oudste heeft autisme en zijn zusje van net 9 begint daar nu bewust mee bezig te zijn. Ze wil haar spreekbeurt graag over autisme houden en wil het natuurlijk ook een beetje 'sjeu' meegeven. Haar insteek is vooral dat ze wil laten zien hoe de wereld is voor kinderen met autisme en hoe 'wij' ze kunnen helpen.
Nou heb ik wel eens gehoord over experimenten/video's e.d. waarbij je een idee kunt krijgen over hoe het moet zijn om autisme te hebben. Maar ik kan er niet meteen iets over vinden. Heeft iemand van jullie tips hiervoor? Ze kan een digibord gebruiken.
Kan iemand dit lieve meidje helpen? Ze wil er heel graag een goede spreekbeurt van maken en heeft er ook een gevoelsmatig belang in
bedankt!
Jons
Prakje
15-02-2012 om 07:32
Tip
Bij een training over autisme kregen wij een "doorkijk dingetje" waarmee alles wat je ziet in stukjes uiteenvalt. Je kunt ze krijgen bij de houtenspeelgoedwinkel. Het is een soort facet geslepen glaasje in en houdertje.
Als je die op ca 10cm voor je oog houdt zie je de wereld om je heen in verschillende delen uiteengevallen.
Dit om te illustreren dat iemand met autisme gefragmenteerd waarneemt. En dus de hele tijd in zijn hoofd bezig is om de wereld weer in elkaar te puzzelen. Het geeft goed weer dat het iemand met autisme dus veel tijd en energie kost om de wereld te snappen.
Annet
15-02-2012 om 08:31
Contact leggen met hoofdkwartier
http://www.meemiddenholland.nl/viewpage.asp?pag_id=102516
"meemaken wat mensen met autisme in het dagelijks leven ervaren.
Het Hoofdkwartier is een audiovisuele ontdekkingsreis door de wereld van autisme. Bezoekers worden door middel van beeld en geluid meegenomen in de belevingswereld van een persoon met autisme. Hoe is het om autisme te hebben? Hoe voelt dat in je hoofd en in je hart?"
pddnosmama
15-02-2012 om 08:37
You tube
Op You tube kun je ook goede filmpjes vinden. Zoek maar eens op: de zus van Einstein of autisme.
Onze zoon heeft destijds voor zijn spreekbeurt ook een filmpje laten zien.
Succes!
Karmijn
15-02-2012 om 08:47
Hier?
http://www.youtube.com/watch?v=s9eATBV-_lghttp://vimeo.com/25233400
Twee filmpjes die ik wel leuk vond.
Alcedo atthis
15-02-2012 om 20:06
Blokken
Ze zou de kinderen in groepjes een toren van blokken laten bouwen. Het ene groepje krijgt gewone blokken, het andere legoblokjes. Als de toren bijna klaar is, duwt ze ze beide om. De lego-toren is zo weer opgebouwd, het groepje met de losse blokjes moet weer helemaal opnieuw beginnen. Daarmee kun ze laten zien hoe 'gezonde' en 'auti-hersenen' werken.
Rieneke van der Graaf
16-02-2012 om 10:24
2 tips
Op www.autismeboek.nl (van de NVA) kun je een spreekbeurtpakket aanvragen (http://www.autismeboek.nl/qfrm.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1329385559&qtable=product&frmname=sys_shop_product_b&key=product.oid|19734169) Deze kost 5 euro (+ verzendkosten?) Er zitten 2 (identieke) posters (met op de achterkant een eerste opzet voor een spreekbeurt) in en vriendenboekjes. Mijn 2 oudsten hebben het pakket gebruikt (oudste was vergeten de vriendboekjes uit te delen, dus kon middelste ze weer gebruiken) en jongste kan het t.z.t. ook weer gebruiken. Moet dan alleen even kijken hoe ik dan aan nieuwe vriendenboekjes kom....
Ik weet niet of je het boek "Wat is er toch met Kobus?" kent? Daar wordt in een soort van stripvorm uitgelegd wat autisme inhoudt. Sowieso interessant voor je dochter.
jons
16-02-2012 om 20:11
Bedankt allemaal!
leuke tips, daar kunnen we wel wat mee. Jammer dat ik zo'n prisma-achtig ding niet zal kunnen bemachtigen voor haar, maar wellicht dat ik die spreekbeurt via de NVA wel kan bestellen. In ieder geval heeft ze wat meer aanknopingspunten en dat vindt ze leuk!
bedankt!
Jons
mirreke
18-02-2012 om 15:17
Het boek
Geef me de vijf van Colette de bruin. Misschien kun je het lenen bij de bieb. Er zit een dvd bij
met voorbeelden van specifiek gedrag.
Ken je het? Ik heb er zelf ontzettend veel aan. Stel dat je het of bv opa en oma willen kopen, het is online te bestellen. Ik weet dat het voor jou moeilijk is nu... Het is een super praktisch boek dat een heel duidelijk uitleg geeft over autisme. Zij verkopen ook dat prisma dat al eerder genoemd werd. Eigen website: geefmedevijf.org (dacht ik).
mirjam