Roosfranken
18-02-2016 om 09:08
Spraakstoornis
Hai mensen,
Ik hoop zo dat hier iemand is met hetzelfde probleem. Naja probleem is een groot woord, maar hoop dat er iemand is die hetzelfde heeft als wij hebben.
Mijn zoontje is 6 jaar, en heeft een spraakstoornis. Ze dachten dat er ook een taalstoornis zou zijn, maar dit is in een jaar tijd aardig opgekrikt in deze ontwikkeling. Het heeft puur te maken met zijn articulatie.
Zijn zinnen zijn kort, of hij zegt een zin in een andere vorm denk aan " Ik heb hier een bal" Zegt mijn zoontje " een bal heb ik hier" Hier word hij al in begeleid op school, maar het is erg lastig om een kind van 6 uit te leggen wat nu precies zijn probleem is.
Ik zit hier al 2 jaar mee, en ik kan gewoon niks vinden met een soort prentenboek om hem uit te leggen wat er nu precies aan de hand is. Bijna elke stoornis heeft een prentenboekje om precies op een niveau van een 4jarige uit te leggen wat er nu precies aan de hand is. Maar iemand met een spraakstoornis is dit gewoon niet te vinden.
Heeft er iemand dezelfde ervaring of?
Groetjes,
Roos
Anneque
18-02-2016 om 09:14
Logopedist
Ik neem aan dat hij onder behandeling is van een logopedist? (zo nee, zou ik hem daar laten beoordelen).
Zo ja: heeft deze geen tips voor een (prenten)boek? En mocht dat er echt niet zijn, zou ik zelf iets maken. Heb ik indertijd voor mijn zoon (ernstige spraak-taalmoeilijkheden) ook gedaan. Niet over zijn stoornis, maar ik heb toen zelf iets in elkaar geflanst rondom het ziekbed, overlijden en begrafenis van zijn opa. Met behulp van pictogrammen, zelf wat tekenen en erbij vertellen (evt ondersteund met gebaren, maar dat hoeft bij jouw kind niet denk ik), kwam ik een heel eind.
Verder is mij ook niet duidelijk wat het spraakprobleem nu precies is. Je hebt het over articulatie, maar ook over woordvolgorde in een zin. Dat zijn verschillende problemen. Is het jou zelf wel duidelijk wat er precies aan de hand is?
Kortom: ik zou hierover in elk geval de logopedist raadplegen.
Triva
18-02-2016 om 09:33
lastig
Je zoekt een prentenboek om iets uit te leggen wat je niet kunt tekenen. Dat gaat dus niet lukken. Je kunt toch gewoon zelf met hem praten zonder plaatjes of inderdaad de logopedist hem laten uitleggen wat er aan de hand is?
Anneque
18-02-2016 om 09:50
Tekenen
Je kunt best veel tekenen hoor. Je maakt bijv een strip waarin twee kinderen praten. In het tekstballonnetje van de één zet je de woorden in een verkeerde volgorde. Daarna laat je dat kind in die strip uitleggen dat hij nog iets meer moet oefenen dan anderen om de woorden netjes "in de rij" te krijgen zodat iedereen hem begrijpt. Zoiets, ik verzin maar wat.
Het kan wel eens goed werken om iets dergelijks via een boekje uit te leggen ipv het direct op het kind te betrekken. Kind herkent eea en trekt vervolgens zelf conclusie ("hee dat heb ik ook"). Kan minder confronterend zijn en kind weet dat het niet de enige is.
Maar: het is erg belangrijk dat je zelf goed weet wat er nou eigenlijk aan de hand is.
Roosfranken
18-02-2016 om 09:54
spraakstoornis
hij loopt al 2.5 jaar bij logo. Hij is door de molen heen gegaan bij het spraak taal centrum. Dus we hebben wel degelijk te horen gekregen wat het probleem is
zijn zins-opbouw is niet goed, dat is het stukje taal maar das in 1 jaar tijd beter gaan ontwikkelen. Zijn articulatie is inderdaad het probleem. Zoals spullen is het bij hem nog ullen. of als hij zteg geef niks, is het bij mijn zoonje nee niks. Maar als ik aangeef zeg het eens goed, corrigeer hij zichzelf wel. Het lijk wel of hij TE moeilijk na denkt over wat hij moet zeggen.
Ook bij zijn opdrachten die hij naar huis mee krijgt vanuit logo, als hij eigenlijk met zijn eten bezig is noemt hij zijn zinnen zo op. Maar als je met hem 1 op 1 gaat zitten dan gaat het fout. Maar in de klas vind hij het weer lastig om zich zelf te laten verstaan.
Logo, speciaal onderwijs school en wij hebben allemaal hetzelfde, hoe kan je uitleggen dat er in zijn spraak een probleem zit. Zelfs speciaal onderwijs Auris, heeft aangegeven dat het erg lastig is om dit uit te laten beelden aan kinderen.Je heb wel boeken voor op de middelbare school, maar voor de leeftijd 3 t/m 7 heb je dit dus niet.
Dus eigenlijk was mijn vraag, hoe hebben mede genoten dit bijvoorbeeld gedaan, of hoe zouden jullie dit op lossen
Anneque
18-02-2016 om 10:12
Zoals ik al zei
Zelf iets maken. Bekijk die boeken voor oudere kinderen en pas ze aan aan zijn leeftijd/begripsniveau.
Zo heb ik dat gedaan met mijn kind met esm.
Eowyn1
18-02-2016 om 12:43
ook een spraakstoornis
Hier hebben wij ook een dochter met een spraakstoornis. Ze is ook 6. Ze red het nog op regulier onderwijs.
Ik heb haar uitgelegd dat zij moeite heeft met praten, dat ze daarom naar de logopedie moet. Dat is iets waar zij harder voor moet werken. Zo zijn er andere kinderen die ergens anders harder voor moeten werken. Bv rekenen, of gymmen.
Dit is tot nu toe altijd voldoende voor haar geweest, en ze beschouwt het ook echt als iets wat bij haar hoort.... Ze merkt zelf ook wel dat ze anders praat dan andere kinderen, en dat er steeds mensen zijn die haar niet begrijpen en niet kunnen verstaan.
Flanagan
21-02-2016 om 13:42
Prentenboek
Ik heb in de FOSS van afgelopen juni, een stukje gelezen over Pasghetti van Suzanne Vettinger/Marie-Anne Räber.
Dat is een prentenboek voor kinderen, met spraak/taal problemen. Gaat over een jonge krab, die moeite heeft met articuleren en onder spanning zelfs gaat stotteren. Andere visjes lachen hem uit en hij kruipt terug in zijn holletje.
Een meerval, die aardig is dus, verwijst hem naar een spraakgenezer, een vreemde variant van een logopedist. Op het einde is het nog niet duidelijk, of Oskar (de krab) genezen is of niet, maar hij kan nu wel lachend met zijn probleem omgaan.
Deze vraag stond in 2005 op een logopedieforum.
Een logopedist antwoorde dat op stotteren.nl een paar pagina's van dat boek terug te vinden waren.
Die logopedist gebruikte dat boek zelf ook in haar praktijk.
Flanagan
21-02-2016 om 16:22
Of anders
De kijkpagina's op de website stotteren.nl zijn zo te zien verdwenen, maar het boek pasghetti is ook te verkrijgen via een bekende boekenwebsite met de letter b.
Een ander prentenboek over het waarom naar de logopedie, is terug te vinden in de onderstaande link.
Titel : Wat zeg je?
http://recensies.infonu.nl/kunst-en-cultuur/72141-een-kinderboek-over-logopedie-wat-zeg-je.html
Eowyn1
21-02-2016 om 20:37
goed boek
Dat klinkt als een goed boek Flanagan! Misschien maar eens naar kijken voor mijn dochter. Kan allicht wat toevoegen....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.