Eowyn1
21-11-2014 om 19:15
Spraakstoornis
Onze dochter van 5 jaar heeft een zware spraakstoornis. Ze spreekt meerdere letters verkeerd uit waardoor het voor buitenstaanders slecht te verstaan is. School (groep 2) maakt zich erge zorgen over hoe het verder moet gaan als ze straks in groep 3 zit.
Ze krijgt nu 2x per week logopedie. Die doen vrij laconiek erover. Ze gaat vooruit (dat klopt, want een jaar geleden sprak ze nog onverstaanbaarder), maar voor mij en school niet snel genoeg. Volgens de logopedie moeten we gewoon 2x per week blijven komen en daarnaast veel oefenen. nou is dat oefenen een heikel punt hier in huis. Want we volgen al zo'n 3 jaar logopedie met haar en ze heeft er niet veel zin meer in, wat ik me kan voorstellen.
Heeft iemand een ander idee, wat we naast logopedie nog meer kunnen doen? worden er zo langzamerhand moedeloos van, en maken ons zorgen om hoe het later moet gaan.....
trouwens, taal gaat heel erg goed. Ze scoorde op haar taal toest 2 jaar boven gemiddeld, dus ze begrijpt alles meer dan goed. Ook haar woordenschat is bovengemiddeld, alleen kan ze de woorden niet uitspreken....
Esther
21-11-2014 om 19:22
Maak je niet teveel zorgen
Zeker als de taal gewoon op orde is. Hier twee kinderen die allebei pas verstaanbaar gingen praten in groep 4. Met eentje heel veel logopedie gedaan, met de tweede vrijwel niet. Voor hun verstaanbaarheid nu ze pubers zijn maakt dat eigenlijk niet uit.
Beide kinderen zitten nu op het VWO. Als ze straks in groep 3 zit, dan zal het lezen het verstaanbaar praten ondersteunen. Probeer vooral te voorkomen dat school begint over extra kleuteren, dat zal de ontwikkeling van de spraak namelijk op geen enkele manier steunen.
Eowyn1
21-11-2014 om 19:29
Dank je
Voor je positieve reactie, dat kon ik wel gebruiken. zijn jouw kinderen er nooit mee gepest? Ik merk dat vooral wat oudere kinderen het heel raar vinden dat ze haar niet kunnen verstaan... verder hoop ik dat ze straks net zo goed terecht komt als jouw kinderen!!
Katniss
21-11-2014 om 19:32
Medische oorzaak?
Is er een aanwijsbare oorzaak voor het slechte praten?
Ik heb wel ervaring met jarenlange logopedie, het met tegenzin oefenen, en uiteindelijk hebben we het er maar bij gelaten. Bij mijn dochter gaat het om 1 letter, en als ze zin heeft gaan ze er nog maar eens op oefenen.
Esther
21-11-2014 om 19:42
nee nooit gepest
Wat ook hielp is dat school ze vanaf het begin als slim heeft behandeld. Probleem is vaak namelijk dat school vaak een kind onderschat omdat de uitspraak niet goed is.
Vogel
21-11-2014 om 19:52
Geen zorg
Als de logopedist zich geen zorgen maakt, zou ik dat ook niet doen. Zo'n logopedist weet waar hij/zij het over heeft, daar zou ik niet aan twijfelen. Dat school het te traag vindt gaan begrijp ik, maar juffen weten maar een klein beetje van taal-spraakontwikkeling.
Ik denk ook dat het leren lezen het praten zal ondersteunen.
Ik snap je moedeloosheid, maar probeer er niet te zwaar aan te tillen. Dat maakt het voor jou, en dus ook voor je dochter alleen maar zwaarder. Bespreek je (tijdelijke) therapiemoeheid vooral ook met je logopedist. Beter om de dag met een beetje moed oefenen, dan elke dag met tegenzin.
Succes!
Ada
21-11-2014 om 20:40
zangles, koor, theater
Zou het misschien helpen om je dochter iets leuks te laten doen dat meteen ook haar spraak kan verbeteren? Ik denk dan aan zangles, in de vorm van of in combinatie met een koor. Of aan theater.
In Amsterdam heb je het Nieuw Amsterdams Kinderkoor, vreselijk goed, vreselijk leuk, begint vanaf 4 jaar. Het is koor gecombineerd met zangles. De repetities/lessen zijn leuk en erg toegewijd, geen slappe hap, de kinderen zetten zich enorm in en komen er stralend vandaan. Mijn kind gaat er ook altijd met heel veel plezier naar toe en zingt thuis veel daardoor. Echt geweldig. Je hoort ook echt dat het zijn stem goed heeft gedaan. Er wordt in de lessen op een speelse manier gewerkt aan stemvorming en articulatie.
http://www.nieuwamsterdamskinderkoor.nl/
Mijn ervaringen met Muziekschool Amsterdam zijn wat minder positief, is erg afhankelijk van de leerkracht, maar zoiets kun je ook proberen. Of wat er maar bij jullie in de buurt is.
Theater weet ik zelf niet zoveel van, maar wie weet zijn op dat gebied ook leuke lessen of groepen voor kinderen. Of bijv. musical.
Googelen geeft veel ogenschijnlijk leuke mogelijkheden te zien.
Mijntje
22-11-2014 om 08:01
oren
Zijn haar oren wel eens helemaal nagekeken? Het is misschien niet gek er eens door een expertise team (audiologisch centrum) naar te laten kijken, zodat je je niet alleen richt op het advies van 1 logopediste.
Primavera
22-11-2014 om 08:18
geduld, maar wees school voor
Zoals je je dochter beschrijft zie ik het zeer positief in. Mijn zoon had behalve een taalstoornis ook een ernstige spraakstoornis. Hij kon met 3,5 jaar alleen de klinkers en de M uitspreken.
Wij hadden in het begin 3 keer in de week logopedie en het is helemaal goed gekomen. Wel heeft het veel tijd gekost, want aan mijn zoon heeeft de logopediste letter voor letter hem moeten leren wat hij met zijn mondmotoriek moest doen om het uit te kunnen spreken en bovendien veranderen de klanken ook iets al naar gelang waar de letter zich in het woord bevindt.
Oefeningen hoeven trouwens niet saai te zijn. Ik herinner me opdrachten als bellenblazen, op een bepaalde manier aan een lolly likken, softijsje eten, met de tong een ringetje omhoog duwen en meer van dien. Het ging niet zozeer om het geluid produceren als om bepaalde mond en tongspieren te leren gebruiken en trainen.
Dat jouw dochter met taal voor loopt zou de school juist gerust moeten stellen. Ze kan dus best taal, alleen niet uitspreken en dat heeft gewoon tijd nodig.
Laat haar zeer beslist niet doorkleuteren, dat is hetzelfde als haar kunnen afremmen zodat het op een niveau komt wat dichter bij haar uitspraak ligt en ze met beide achter loopt op haar leeftijdsgenoten. Juist leren lezen en schrijven zorgt dat haar communiatiemogelijkheden vergroot worden. Ze zal alleen moeite hebben met hardop hakken-en-plakken maar dat is helemaal niet nodig om te leren lezen. Als ik jou was en ze interesse heeft zou ik thuis juist nu al beginnen met haar te leren lezen en schrijven zodat ze op school niet over een voor haar foute methode struikelt. School moet verder ook niet zo kortzichtig zijn dat ze haar leesniveau aan de hand van DMT of AVI-toetsen willen checken. Daar zou ze inderdaad op kunnen uitvallen ook al leest en begrijpt ze prima wat ze leest omdat die voornamelijk hardoplezen meten en als praten niet goed gaat meten ze niet meer de leesvaardigheid, maar de spraakvaardigheid van een kind.
Eowyn1
22-11-2014 om 10:03
geen zorgen
@ Vogel, je hebt wel gelijk dat de logopediste het beter weet. Alleen is zij net van school, dus zoveel ervaring heeft ze nog niet....
School heeft gelukkig nog niet aangegeven te willen doubleren. Ze hebben haar wel erg onderschat. Ze dachten dat ze ook een taalachterstand had en hebben aangedrongen dat dat onderzocht zou worden. Daar bleek dus een voorsprong uit. Ook heeft ze op haar reken en taal cito beide een A gehaald, dus daar bleek ook al uit dat ze alles wel snapt en mee krijgt...
Met haar al gaan leren lezen is misschien wel een goed idee. Ze kent al veel letter en ook het hak en plak principe snapt ze al. Ik heb het tot nu toe niet willen doen omdat zuslief al goed kon lezen toen ze in groep 3 begon en daardoor zich wel erg verveelde in groep 3. Maar de ene zus is de andere natuurlijk niet.
@ Ada, wat een leuke ideeën. Ik zal eens kijken of er hier in de buurt zo iets is voor jonge kinderen. Een koor zal wel niet heel blij met haar zijn, want echt zangtalent heeft ze niet
@ Mijntje, haar gehoor is helemaal goed. Is al getest. Ook zijn we al bij het audiologischcentrum geweest, maar dat is al weer 2 jaar geleden. Die gaven toen ook aan dat ze gewoon veel logopedie moet hebben. Maar ja toen was ze natuurlijk een stuk jonger. Misschien toch een idee om nog een keer te gaan.
Zangmoeder
22-11-2014 om 11:12
Ada -off topic, het NAK
Sorry Eowyn, even voor Ada - voor jouw kind sterkte, ik hoop dat het goed komt!
Jee Ada, ik heb zeker een blinde vlek gehad voor het Nieuw Amsterdams Kinderkoor. Heel raar, nooit van gehoord, maar ik zie op de website wel meerdere bekende namen. Mijn zoon zingt bij het Nationaal Jongenskoor (van Vocaal Talent Nederland, zie http://www.vocaaltalent.nl ) maar dat vind ik het laatste jaar echt minder leuk geworden. Volgens mij hebben ze financiële problemen of zo. Het studieweekend (2x per jaar) is afgeschaft en dat was juist zo ontzettend leuk. Buitenlands tournee? Nooit meegemaakt. En er is nu ook een speciaal klasje voor 'extra getalenteerden' (de solistenklas) en die mogen dan weer extra dingen doen die de gewone Jongenskoorleden niet mogen.
De ongeveer maandelijkse koordag is verkort (was van 10.30 - 17 uur, nu tot 14 uur). Geen concert -behalve hun eigen kerstconcert binnenkort - in de hele herfst, de laatste dat ze werden ingehuurd was in April (!). Dat was wel fantastisch trouwens, de Mattheus in het concertgebouw, met Philip Herreweghe.
De wekelijkse zangles is wel heel fijn en de kinderen leren veel. Maar het is jammer dat er zo weinig is inmiddels, en dat de mening van ouders nooit gevraagd wordt.
Woonde ik maar in of dichtbij Amsterdam, dan zou ik denk ik mijn zoon laten overstappen. Het is nu toch wel erg ver voor tweewekelijks.
Eowyn1
20-03-2015 om 13:09
Audiologisch centrum
Wij zijn ondertussen nog een keer bij het audiologisch centrum geweest. Ze denken daar dat mijn dochter verbale ontwikkelingsdyspraxie heeft. Volgens de logopediste heeft ze nog een lange weg te gaan. Ze zijn nu aan het uitzoeken of ze ook extra ondersteuning op school kan krijgen.
Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat....
Anna G.
20-03-2015 om 13:48
Verbaasd
Ik ben verbaasd dat je nu pas actie onderneemt en richting een audiologisch centrum bent gestapt. Als het goed is spelen haar problemen al langer en ze had bijv ook al therapie bij een vroegbehandelingsgroepje van Kentalis kunnen hebben gehad. Mijn dochter heeft ook een taalstoornis en voor haar was 2 keer per week een half uurtje logo echt niet voldoende. Ze heeft enorm veel gehad aan de intensieve begeleiding bij het groepje van Kentalis, hier ging ze 4 dagen per week naartoe. Als er meer aan de hand is dan alleen 'laat praten' moet hier m.i. ook meer mee gedaan worden. Geen arts of logopedist die op dat idee kwam???
Neemt niet weg dat ik je veel succes wens en hoop dat het allemaal goed gaat komen, maar juist de 1e 7 jaar zijn zo belangrijk.
Anneque
20-03-2015 om 13:55
Anna
Daar is Eowyn twee jaar geleden geweest (zie #10), en ze kreeg daar het advies: "veel logopedie". Tja, als het ac dat zegt en de logopediste zegt steeds dat het wel goed komt, snap ik dat je je gerust laat stellen.
Alleen zou ik vanaf nu echt vaart maken met die extra begeleiding op school. Hoe vroeger de hulp, hoe beter het beklijft. Ik zou dus niet wachten tot "ze" het uitgezocht hebben, maar dat zelf gaan doen.
En waak ervoor dat ze haar ogv dit probleem niet laten doubleren als ze verder gewoon goed meekomt!
(mijn zoon had ook een taalstoornis - heeft 2 jaar in een peuterbehandelgroep gezeten en daarna nog twee jaar speciaal onderwijs gehad.)
Eowyn1
20-03-2015 om 19:52
Anne G.
Ik heb er juist altijd boven op gezeten. Met 1,5 jaar ben ik voor het eerst bij het ac geweest. Omdat ik het gevoel had dat ze niet goed hoorde en omdat ze nog helemaal niet brabbelde.... Met 2 jaar is ze 3 kwart jaar naar een mkd geweest omdat ik het niet vertrouwde. Met 3,5 jaar is ze wederom getest op het ac, en nu dus weer. Ze heeft vanaf dat ze 2 was 2x in de week logopedie gehad.
Helaas dus nu pas een diagnose.
Eowyn1
20-03-2015 om 19:54
Annegue
Goede tip om zelf eens uit te zoeken of ze in aanmerking kan komen voor extra hulp op school. Ik zal school er ook nog eens extra boven op zetten... Doubleren wil school zelf ook niet. Ze had op haar cito's 2x een I, dus cognitief klaar voor groep 3.
Flanagan
21-03-2015 om 10:18
Eowyn,
Heeft je kind last van een te korte tongriem? Dat belemmert ook het spraakvermogen.
Misschien is een andere logopedist met andere technieken welke thuis wel leuk zijn om te oefenen, een verademing voor je kind, het is voor haar ook niet leuk al een paar jaar moeilijk verstaanbaar te zijn.
Het denk dat zingen ook goed is voor het langer maken van de tongriem.( Een korte tongriem is vaak een familiedingetje, kind heeft het en opa ook. Na een aantal jaar gaat het praten beter omdat de tongriem in de loop der tijd is opgerekt.)
Maar in een koor zingen kan best confronterend zijn. Jullie kunnen thuis ook samen meezingen met een dvd van bv K3, met een microfoon.
Eowyn1
22-03-2015 om 19:03
flanagan
Geen korte tongriem. Is al naar gekeken.
Ik zal eens meer met aar gaan zingen. Vind ik zelf leuk om te doen. Mijn dochter doet het weinig, omdat het haar niet lukt om op tijd de woorden te vormen, zodat ze altijd achter de feiten aan loopt....
Maar oefening baart kunst
Lusithania
22-03-2015 om 19:51
Je kunt ook met je dochter gaan neuriën.
Mijn dochter had/heeft ook moeite met zingen. Ze kon/kan ook niet 'snel' zingen. Klanken vormen kost(te) te veel moeite.
Anna G.
22-03-2015 om 21:45
Eowyn1
Goed om te horen dat je er wel actief mee aan de slag bent gegaan! Een vriendin van mij had nl altijd zo'n houding van 'het komt wel goed'. Maar het kwam niet goed. Vaak is alleen logopedie nl niet voldoende, het is te vrijblijvend. Die heeft alleen verstand van haar eigen vakgebied en kijkt niet breder. Bij de dochter van mijn vriendin bleek uiteindelijk veel meer aan de hand, maar toen was ze al 6. Heb je nooit een vroegbehandelingsgroep overwogen of heeft de logopedie dit soort mogelijkheden nooit besproken?
Ik vind dat een logopedist die zo weinig vooruitgang boekt na een paar jaar moet doorverwijzen naar een meer intensievere vorm. Maar goed, dat komt ook door mijn eigen ervaringen.
Eowyn1
24-03-2015 om 09:04
Anne G.
Mijn dochter is naar een MKD geweest, dus ook een soort vroegbehandeling. De logopediste heeft verder nooit in die richting gewezen. We hebben ondertussen al 4 verschillende gehad.
Bij mijn dochter haar taal is erg sterk ontwikkeld, misschien dat men daarom niet zoek naar andere mogelijkheden. Ook op school doet ze het cognitief erg goed. Ze kan tot nu toe goed meekomen. Hou wel mijn hart vast als ze straks in groep 3 moet leren lezen. Ze spreekt tenslotte elk woord verkeerd uit.....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.