Syl
01-04-2012 om 14:02
Sport of kamp voor mijn iadh kind?
Mijn iadh-zoon lijkt heel erg op de zoon van 'Bezorgde moeder' in haar draadje hierboven. Super intelligent kind, met veel interesses maar een buitenbeentje. Vindt leeftijdgenoten maar stom stoerdoen. Is qua gedrag just jong en speelt graag met jongere kinderen.
Mijn zoon is daarbij dan vrij bepalend in zijn spel. Verder haakt hij totaal af als iets hem niet boeit of lukt. Zoekt dan afleiding en vertoont dan storend gedrag. Hij heeft een cursus weerbaarheid gedaan waar dat gebeurde, maar ook bij diverse sportclubjes loopt het zo. Na een paar keer wordt duidelijk dat hij geen aansluiting heeft met de andere kinderen en vindt de lessen saai. Hij gaat dan lopen klieren.
We zijn wel eens naar bijeenkomsten geweest voor hoogbegaafde kinderen, maar daar durft hij niet met andere kinderen om te gaan. Die zijn vaak juist weer heel stoer en ouder in gedrag en daar past mijn zoon dus ook niet goed bij.
In het draadje van Bezorgde moeder werd het Sterkamp genoemd, een kamp om zelfvertrouwen op te bouwen. Lijkt me heel leuk voor mijn zoon, maar ik ben zo bang dat hij ook in die setting buiten de boot valt en gaat klieren.
Ik zoek voor mijn zoon een leuke sportclub of vakantie kamp waar hij gelijkgestemden kan ontmoeten. Zijn er speciale clubs/kampen ed voor iadh kinderen, of hb'ers met iadh?
Annet
01-04-2012 om 14:11
Peers2play
Je zou eens bij peers2play kunnen kijken. Zij organiseren kampen voor hoogbegaafde kinderen. Volgens mij zitten daar ook iadh-kinderen bij.
http://www.peers2play.nl/
Elisa Gemani
01-04-2012 om 21:59
Ymca
Mijn zoon (11, ADHD) gaat dit jaar voor de vijfde achtereenvolgende zomer op een Y-kamp van de YMCA. Dit zijn ontzettend leuke kampen voor kinderen "met een vlekje" zoals autisme, ADHD etc. Er zijn meer dan genoeg begeleiders met veel kennis van en ervaring met iadh kinderen en er is meer aandacht voor structuur dan op de "gewone" YMCA kampen.
De kosten zijn te overzien en in het geval van een minimuminkomen zijn er ook nog mogelijkheden tot een korting.
Mijn zoon kijkt er ieder jaar weer naar uit. En ik ook, omdat ik dan vijf dagen lekker voor mezelf heb en weet dat hij in goede handen is en leuk bezig is. Echt een aanrader! Zie http://ycamps.nl/
Karmijn
02-04-2012 om 21:03
Toevallig!
Zit ik net op de website van Balans te lezen, kwam ik dit tegen: http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2012/januari/zomerkampen-met-extra-begeleiding/
Misschien wel interessant?
Marjoleine64
02-04-2012 om 22:35
Bij sterkamp valt niemand buiten de boot
echt niet. Onze oudste is 2 keer geweest, op sterkamp in de zomer toen hij naar groep 7 ging, en op maankamp in de meivakantie daarna. Hij heeft er een boezemvriend aan overgehouden, en is een stuk sterker in zijn schoenen komen te staan. Er komen daar veel kinderen waar 'iets' mee is, varieert van ADHD, 'licht autisme', gepest worden, heel verlegen, faalangst etc... Onze oudste was altijd heel slim en vooral erg bazig en sociaal onhandig, en werd mede daarom op de BS behoorlijk gepest. Zijn vriend zat daar om soortgelijke reden, en om beter om te leren gaan met zijn zwaar autistische oudere broer. De begeleiding is echt super, 3 kinderen met een vaste mentor, en per dag 3 'leer'bijeenkomsten vermengd met heel veel sport en spel.
Marjoleine
dihanne
03-04-2012 om 21:41
Onze dochter wel...
tsja, niets is absoluut natuurlijk.
onze dochter viel verschrikkelijk buiten de boot tijdens een Sterkamp, was echt een ramp voor haar.
de begeleiding was slecht, alsof ze niet konden geloven dat zij het niet tof&cool vond.
nee, voor ons was het helemaal niets dat Sterkamp!
wat niet wegneemt dat het voor veel kinderen vast wel leuk en zinvol is.
Dihanne
Elisa Gemani
04-04-2012 om 14:47
Ymca
Ik zou echt een Y-Camp aanraden. Mijn zoon was zes toen hij voor het eerst meeging. Zoals gezegd heeft hij ADHD en is hij hb en hij kwam en komt ieder jaar weer enthousiast thuis. Heeft vele vriendjes gemaakt en heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Andersom zorgen de andere kinderen er ook voor dat iedereen lekker meedoet. Zo was er vorig jaar een meisje met autisme dat voor het eerst meeging en het allemaal heel eng vond maar aan het eind van de week was ze helemaal opgebloeid en wilde ze graag weer gaan.
De leiding is ook echt super. De groepjes zijn klein, met 1 begeleider op 3 a 4 kinderen en er is veel structuur en duidelijkheid.
Mijn zoon wil als hij oud genoeg is ook zelf als begeleider later meegaan
Syl
04-04-2012 om 16:40
Keuze moeilijk!
Geweldig al deze reacties! Zelf was ik ook gaan google-en en schrok van de prijzen van kampen speciaal voor iadh-kinderen! Ze gaan er van uit dat het vergoed wordt uit een pgb, maar dat hebben wij dus (nog) niet (ook niet een echte diagnose, alleen een 'vermoeden van').
Voor een leuke kampvakantie moet je natuurlijk een beetje een tref hebben met de andere kinderen die ook komen. Jammer dat jouw dochter het niet naar haar zin heeft gehad, dihanne. Waar lag dat precies aan? Was het voornamelijk pech of beviel er iets in de organisatie niet? Je zegt dat de leiding niet goed was?
Het is moeilijk kiezen zeg! Alle kampen zien er leuk uit maar hebben ook zo hun nadelen:
Sterkamp de 'sova-cursusachtigemomenten': na de ervaring met de sova training voor zoon, denk ik niet dat dat iets voor hem is;
Peers2play: heeft alleen een tienerkamp gepland voor deze zomer en daarvoor is zoon nog te jong;
YMCA ook leuk, niet speciaal voor iadh-kinderen; de duur van 8 dagen vind ik wel een beetje lang (stel het valt allemaal toch tegen);
Balanskampen, lijken ook leuk en speciaal voor iadh, ook 4 dagen mogelijk, legt de leeftijdsknip precies bij 10 jaar dus dan moeten we kiezen, de jongste of de oudste zijn (hmm);
Al met al leuke kampen en ik ga me er verder in verdiepen! Iedereen heel erg bedankt.
Elisa Gemani
04-04-2012 om 16:45
Ymca
De Y-Camps (dat zijn dus niet de "gewone" YMCA kampen) duren vijf dagen; van maandag tot en met vrijdag. Dat is dus te overzien. En stel dat het tegenvalt dan wordt er eerst met het kind en evt. de ouder(s) gesproken om te kijken wat er tegenvalt en of dat opgelost kan worden. Lukt dat niet, kan je je kind gewoon weer ophalen.
Er wordt voor aanvang van een kamp altijd eerst telefonisch contact opgenomen met de ouder(s) om bepaalde zaken door te spreken.
In de vijf jaar dat mijn zoon op kamp is geweest hebben we trouwens nog nooit een kind meegemaakt dat het niet naar zijn zin had danwel voortijdig naar huis is gegaan.
Syl
05-04-2012 om 16:15
Afgeleid
Ik zie het nu weer! Er waren niet veel Y kampen in zijn leeftijdgroep (en dat met pony's is niks voor 'm) en ik zag toen bij de YMCA de Bushcraft en Forest Adventure kampen en toen was ik afgeleid. Die kampen zouden nl wel iets voor hem zijn.
Elisa Gemani
05-04-2012 om 20:24
Syl
Die Bushcraft en Forest Adventure kampen zijn echt leuk. Voor ieder wat wils en in een prachtige omgeving. Vorige zomer is mijn zoon (toen 10) met Forest Adventure meegeweest en hij vond het geweldig. 'S avonds een speurtocht in het bos, marshmellows roosteren boven een vuurtje, zwemmen, bonte avond, toppie! En als het allemaal iets te druk wordt voor een kind kunnen ze zich altijd even terugtrekken in een rustig hoekje en wat lezen oid.
Succes met een keuze maken; laat je nog weten als jullie iets hebben geboekt?
Syl
06-04-2012 om 14:20
Elisa
Jouw zoon is dus vorig jaar niet met een Y kamp meegegaan maar met het 'gewone' Forest Adventure? Daar was toen ook dat autistische meisje bij?
Elisa Gemani
06-04-2012 om 15:23
Syl
Je bedoelt toch dat avonturenkamp in de bossen? Ik weet het even niet meer; hij is natuurlijk al met vijf verschillende kampen meegeweest maar wel allemaal Y-Camps. Harfsen, Leusden, Ommen.
Dit jaar gaat hij voor het eerst op een "gewoon" YMCA kamp. Omdat hij de Y-Camps nu wel heeft gezien en ook omdat hij zeer waarschijnlijk nu ook zich prima kan handhaven op een gewoon kamp tussen kinderen zonder ADHD, autisme ed. De YMCA heeft hierover ook nog contact opgenomen en aangegeven dat zij hem nu ook prima op zijn plek zien op een gewoon kamp.