Marrie
01-07-2014 om 10:42
Spoed bijna vakantie! Andere school?
Ik heb al eens geschreven over mijn zoon en zijn probleemgedrag. Clown van de klas, raar gedrag op school, slechte motoriek, niet te motiveren. Hij gaat volgend jaar naar groep vijf na veel wikken en wegen, maar zijn gedrag blijft maar verslechteren en zijn werk is amper op het niveau van groep drie. Hij wordt binnenkort getest op MCDD. Zelf denk ik eigenlijk dat iets hem het leren in de weg zit, en dat hij alles wat hij in zijn hoofd wel kan niet voor elkaar krijgt. Ik denk dat daar de frustratie vandaan komt en dat de verkeerde leerkracht voor de klas heeft gezorgd voor een sneeuwbaleffect. En zijn prikkelovergevoeligheid icm een bijzonder volle en drukke klas. Nu moet hij uit zijn klas weg, naar de parallelklas. Hij is hier ontzettend overstuur door, en ik heb er geen vertrouwen in omdat ik de leerkrachten niet ken en de kinderen mijn kind wel kennen (dat rare vervelende jongetje uit A).
Het liefst pak ik hem nu op om hem op een andere school te zetten, maar ik durf het niet, je neemt de problematiek immers mee. En als ze het daar ook niet kunnen bijsturen, wat dan?!!
Bovendien is mij door de huidige school verteld dat andere scholen hem waarschijnlijk niet aannemen vanwege zijn problemen.
Iemand een idee...?
Engeltje
01-07-2014 om 11:52
Praten op andere scholen
SIk zou sowieso een gesprek aangaan op andere school of scholen. Kijken of je zoon überhaupt ergens terecht zou kunnen, en dan afgaan op je gevoel. Kijken ze met oplossingsgerichte blik naar je kind, of zien ze alleen een 'probleemgevalletje'?
En hoe is de parallelklas? Is die minder druk en vol? Dat zou natuurlijk al schelen. Verder kun je nu al een gesprek aanvragen met de leerkracht van volgend jaar op de huidige school (als de formatie al bekend is). Dat kan je gevoel over de huidige school misschien veranderen. Dan kun je met de uitslag van de test op zak misschien alsnog op zoek naar een andere school.
Kun je aangeven waarom hij specifiek getest wordt op MCDD? Ik kan verschillende oorzaken voor zijn gedrag bedenken, dus ik zou denk ik (maar je verhaal is natuurlijk heel summier) kiezen voor een wat opener scope, nu leg je je vast op een stoornis, terwijl er ook heel wat anders aan ten grondslag kan liggen.
Heel veel sterkte in ieder geval, dit is geen fijne manier om de zomervakantie in te gaan...
Engeltje
Flanagan
01-07-2014 om 12:07
Marie,
Als je je kind herkent in de link hieronder, is het dan nog wel verstandig om hem binnen het reguliere onderwijs te houden? De klassen worden voller en de werkdruk voor de leerkracht neemt toe. De kinderen die extra zorg nodig hebben, gaan die spanning voelen. Zij zijn namelijk de personen waarop een leerkracht zijn/haar frustraties kan afreageren zonder dat die kinderen gelooft worden wanten volwassene heeft de voordeel van de twijfel.
http://gedragsproblemenindeklas.nl/gedrags-en-ontwikkelingsstoornissen/mcdd/
Nu weet ik niet of je kind door een aan school/ gemeente gerelateerde instelling onderzocht wordt of door een vrijgevestigde psycholoog. Dat kan van invloed zijn op de uitslag; een dossier dat aangeleverd is door school, kan een kind al met zijn ene been in een diagnose plaatsen als school en onderzoeksbureau connecties hebben met elkaar.
Als uit het onderzoek NIETS komt, is school niet in staat je kind naar een SO te verplaatsen omdat er geen diagnose is. De psycholoog kan je dan bijstaan in de besprekingen met school. Misschien kan je beter het onderzoek afwachten. Dat zal een andere school waarschijnlijk ook denken.
Rafelkap
01-07-2014 om 12:38
energie
Ja kan je denk ik idd beter gaan praten met de nieuwe leerkracht en het onderzoek afwachten. Samen bedenken hoe je je zoontje kunt helpen om minder prikkels te ervaren (koptelefoon voor minder geluid? aparte plek in de klas?)
Zo snel een indicatie krijgen en speciale onderwijs/therapie regelen gaat niet lukken. Er is ook grote kans dat een andere school hem niet wil of dat hij daar maar kort gaat zitten, dus nog meer veranderingen waar hij moeite mee heeft.
Heb je al enig idee hoe lang het onderzoekstraject is? Je kan natuurlijk wel al zelf eerder gaan kijken op speciale scholen, na de vakantie.
Probeer je zoontje ook alvast te laten wennen aan de nieuwe leerkracht en het nieuwe lokaal.
Marrie
01-07-2014 om 12:57
Bedankt voor jullie reacties
Hij heeft inderdaad veel kenmerken die passen binnen MCDD, angstig, prikkelbaar (boos reageren), veel fantasie, vasthouden aan zijn fantasie, en weer angstig worden van wat hij zelf bedenkt etc. Ikzelf geloof niet echt dat hij deze (of een andere) stoornis heeft, want ik geloof dat dit gedrag over kan gaan (behalve het angstige karakter). Maar de school stond er op dat wij hem lieten testen, psycholoog is niet aan school gebonden overigens.
De andere klas is even vol, alleen zitten daar maar twee of drie andere 'probleemkinderen' in.
Het vervelende is dat hij op school gedrag laat ziet dat ik totaal niet bij hem vind passen. Ik zíe hem ook een andere houding aannemen zodra hij in een groep staat en er iets van hem verwacht wordt. Terwijl ik alle buurtkinderen hier over de vloer kan hebben zonder dat er iets aan de hand is..
Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat ik in ontkenning ben o.i.d., maar mijn gevoel zegt toch echt dat ze op het verkeerde spoor zitten
Jo Hanna
02-07-2014 om 11:41
zelf de regie pakken
Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen: test eerst IQ en vraag de testpsycholoog wel te kijken naar de anderen aspecten maar ga (nog) niet voor een diagnose. De vraag aan de psycholoog zou kunnen zijn: presteert mijn kind onder en waar heeft dat mee te maken? Uit die uitslag, krijg je dan aanknopingspunten voor het vervolg. Is er een groot gat tussen wat hij kan en wat hij laat zien? Hoogbegaafdheid kán veel problemen veroozaken als het kinderen niet lukt om hun begaafdheid om te zetten in actie en resultaat. En met een diagnose is het moeilijker om het hoogbegaafdenonderwijs in te komen, is mijn ervaring. Als uit de test blijkt dat het niet is, kun je altijd nog verder kijken. Wat ziet de psycholoog bij de test? Daar kan al heel veel vervolgrichting uit voort komen.
Waarom eist de school die test? Wat gaan ze doen als er een diagnose ligt? Wat willen ze dan? Heb je dat wel eens gevraagd? Als ze niks met het gedrag kunnen, waarom kunnen ze er dan ineens wel iets mee als er een diagnose ligt? Het zou voor mij veel uitmaken of de school hier een zinnig antwoord op kan geven. Als ze dat niet kunnen is het gewoon afschuifgedrag: "Wij kunnen niks aanvangen met dit kind en dat ligt niet aan ons. Kijk maar."
Overiges, MCDD is een heftige stoornis waarvan ik denk dat je die liever eerder dan later wilt weten. Een veilige, duidelijke omgeving, weten wie je bent en wat je kunt, weten wat er met je aan de hand is en daarop actie kunnen ondernemen, lijkt me essentieel voor een kind met MCDD. In alle heftigheid en negativeit kan heel veel schade worden aangericht bij een kind en alles wat je kan voorkomen en ombuigen is meegenomen.
Voor een kind met MCDD gaat de school zoals jij die beschrijft, niet geschikt worden. Voor een hoogbegaafd kind dat vastloopt waarschijnlijk ook niet. Je geeft geen enkel aanknopingspunt in je posts dat de school adequaat inzet op vaardigheden om zich beter te ontwikkelen. Als ik jou was, zou ik wel om me heen beginnen te kijken. Maar of je dit nog voor de vakantie in orde kunt krijgen, lijkt me stug. Ik weet ook niet of je dat moet willen. Een schoolwissel moet wel slagen. Als je je kind nu halsoverkop naar andere school zou kunnen (áls dat al lukt) en het gaat daar ook niet, heeft hij wéér een faalervaring.
Daarin kunnen onderzoeken jou dus helpen, om te kijken waarmee hij wél geholpen is en een school te zoeken die dat snapt en kan. Maar dat betekent wel dat je de regie over dit traject in handen moet zien te krijgen. Dat je de agenda van je kind gaat volgen, niet die van de school!
Succes,
Jo Hanna
Evanlyn
02-07-2014 om 12:55
diagnose
Je kan best een diagnose laten stellen zonder hierover ook maar iets aan de school mede te delen. Ze hoeven zelfs niet te weten DAT je een diagnose laat stellen. Ik heb een kind met een diagnose en heb later nog een kind laten onderzoeken, dat geen diagnose kreeg. Later bleek dat kind inderdaad over de problemen heen te groeien. Een goede psycholoog/psychiater geeft dus ook wel eens géén diagnose, daar kun je gerust heen als je twijfelt.
Wat de school betreft: tenzij je nu al een vriendelijke, meewerkende school op het oog hebt, zou ik nu niets meer doen. Iedereen is alleen maar bezig met het einde van het schooljaar en vakantie. Zodra het schooljaar weer begonnen is, kun je in actie komen. Tenslotte verhuizen er ook mensen door het hele jaar heen, dus het is helemaal niet gek als er drie weken na het begin van het schooljaar opeens een nieuw kind bij komt.
Overigens lijkt een klas met minder probleemkinderen mij niet echt het antwoord op de problemen van je zoon. Meer een antwoord op de problemen van je leerkracht.
Even zo
02-07-2014 om 15:43
Heb geduld maar ga niet stil zitten.
Jammer dat de zomervakantie er net tussen zit maar zulk uitzoekwerk moet zorgvuldig gebeuren.
Bij een overstap naar een andere school van een kind met een (leer)probleem (volgens de visie van (een) school dus) moet je goed weten wat je kind nodig heeft. Je moet of vragen of ze dat kunnen en willen of, als je kind niets extra´s nodig heeft, om tekst en uitleg van de huidige school naar de nieuwe te kunnen pareren.
Een nog niet uitgekristalliseerd probleem, daar zullen weinig scholen enthousiast op reageren. Ze zijn bang om een bak ellende, ontevredenheid en hoge verwachtingen binnen te halen met een kostenkaartje. Want als je nu overstapt zal dat zijn omdat deze school `het` niet kan. Daarmee druk je deze school in een verdedigende houding (het ligt niet aan ons maar aan dit kind). En waarom zou de andere school het dan beter kunnen?
Is er sprake trouwens van een warme overdracht (dwz directeuren van de scholen hebben een telefoongesprek over de overstapreden) in jouw regio?
Ondertussen kan je voorbereidend werk doen door zelf op papier te zetten wat jij denkt dat zoon nodig heeft. Kijk daarvoor ook naar de mening van de leerkrachten en iber. En dadelijk komt daar informatie van de psycholoog bij waar je het mee eens of oneens bent. Dat geeft ook weer inzicht (klassengrootte, uitsluiten soort onderwijs). Ga alvast scholen in de omgeving bekijken. Vraag ouders op het schoolplein naar (minder) positieve ervaringen, zijn er veel personeelswisselingen, veel zieken, grote-kleine klassen, soort onderwijs, genoeg ondersteuning, etc. Je weet waar je wat kan halen en je kan je verwachtingen bijstellen. Dat kan zelfs handig zijn als je toch op deze school blijft omdat je een realistischer verwachtingspatroon hebt.
Als je zoons behoeftes duidelijk zijn en het beter doet met de juiste aanpak, kan je alsnog van school. De beschuldigende vinger is overbodig. Eventueel met kerst (er zijn vaak 2 overstap momenten; kerst en zomervakantie). De (warme) overdracht zal een stuk positiever zijn en daarmee vergroot je de kans van een (succesvolle) overstap, voor deze school, zoon en de nieuwe school. En ja, zelfs voor jou als ouder.
Heb nog even geduld maar ga zeker niet stil zitten.
Marrie
02-07-2014 om 22:46
diagnose
School wil een diagnose zodat ze weten hoe ze hem moeten benaderen. Ik heb me ook al vele malen afgevraagd waarom ze wel met zijn gedrag om kunnen gaan als er een diagnose is. Het is geen gebruiksaanwijzing lijkt me.
Misschien bel ik voor de vakantie alvast wat in de rondte, dan kan ik in de vakantie een en ander op een rijtje zette.
Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen, maar ik heb wel het gevoel dat ik het al te lang heb aangekeken. Bedankt voor jullie reacties, het helpt mij om alles weer even in perspectief te zetten.
Even zo
03-07-2014 om 13:48
diagnose
Goed idee om te informeren. Ga ook eens langs als de school uitgaat om een indruk op te doen en ervaringen van ouders te vragen. Zie je jullie er tussen staan? Wie ken je (via-via) die naar die school gaan en wat is hun ervaring? Hoe zit het met leerlingen die net even wat extra's nodig hebben op deze school?
Een diagnose kan licht werpen over de benadering van een kind maar dat hoeft niet. De school van mijn kinderen zet, naar mijn indruk, een diagnosetraject wel eens in om een kind van school te doen. Pas als de grens van het toelaatbare is bereikt voor leerkracht of medeleerlingen wordt dit als middel ingezet (en niet heeft een kind last van zichzelf). Het zou kunnen dat deze school dat ook zo hanteert.
Als deze school hiervoor een diagnosetraject inzet en je kind wordt geschorst of van school gestuurd oid, kijk eens op www.onderwijsconsulenten.nl. Zij bemiddelen als je in gesprek wilt blijven en kunnen je ook begeleiden bij het zoeken naar een geschikte school. Je kan ook een schooladviseur of ambulant begeleider vragen of zij de onderwijsbehoeftes van je zoon in kaart kunnen brengen. Soms gaan scholen daar spontaan beter van functioneren, al dan niet tijdelijk. Vraag of je de onderwijsbehoefte zelf ook op papier mag krijgen.
Mocht uit dit traject een diagnose komen, is het raadzaam lid te worden van Balansdigitaal.nl (informatie, cursussen, oudercontact, telefonisch advies over opvoeding en school). En informatie inwinnen over Passend Onderwijs kan ook bij 0800-5010 (optie 2 is balansdigitaal).
Na de zomervakantie gaat het Passend Onderwijs in. Dat houdt in dat scholen in regio's worden ingedeeld en elke regio in samenwerkingsverband moet gaan opereren (gelden verdelen en leerlingen plaatsen bijv). Scholen moeten dan binnen het samenwerkingsverband een andere school zoeken. Verdiep je daar ook eens in want ik vraag me af hoeveel je als ouder nog te zeggen hebt waar je kind op school komt. En krijgen ze dan alleen informatie van zijn huidige school of ook van jou? : niet onbelangrijk in de beeldvorming.
Het kan ook zijn dat het samenwerkingsverband van jouw regio pas deels op orde is in augustus, wat je mogelijk wat meer armslag kan geven omdat je in de praktijk toch zelf een school moet uitzoeken.
Kijk ook welke scholen onder hetzelfde bestuur vallen als jullie huidige school. Het informele circuit tussen die scholen is net even wat groter en dat kan meespelen als je de administratie als eerste benadert bij je zoektocht. Tenminste, als discretie nodig is.
Flanagan
03-07-2014 om 17:27
informele circuit
zoals Even zo aangaf, is het informele circuit groter maar of dat in het belang is van het kind, vraag ik mij af. Het 'etiket' of dossier gaat bij overdracht mee, inclusief de suggestieve info van de oude school.
De overschrijving binnen het systeem, komt een school goed uit want inspectie kijkt anders naar een overschrijving dan naar een verwijdering. Bij een verwijdering moet een school dit rapporteren aan de inspectie en men (BS) wilt geen slapende honden wakker maken.
Het is best moeilijk om uit de tentakels van een BS/bestuur te blijven. Zelfs als je je kind aanmeldt bij een BS met een ander bestuur, moet je niet vreemd opkijken als die oude directeur zich erg negatief uitlaat over jouw kind zodat de aanmelding op de tocht staat. Heus, je bent niet de eerste die dit overkomt.
Het enige lichtpuntje aan een overschrijving is, is dat je kind die 'ergelijke' leerkrachten niet meer hoeft te zien. Ze voelen heel goed aan wanneer ze niet meer welkom zijn. Een onderzoek door de psycholoog kan duidelijkheid brengen en het negatieve beeld van de BS teniet doen, (of bevestigen..)
Marrie
05-07-2014 om 08:49
Passend onderwijs
Ik heb even gelezen over die Passend Onderwijsregeling, en het komt inderdaad op mij over als een flinke inperking van je keuzevrijheid.
Klinkt als slecht nieuws.
Hier in de regio is inderdaad een overkoepelende organisatie waar heel veel basisscholen in vallen, die redelijk nauw samenwerken (inclusief uitwisseling van personeel af en toe) Voor een school buiten dit samenwerkingsverband zal ik een flink stuk moeten fietsen.
Ik hoop dat ik het in de vakantie een beetje los kan laten, want ik raak flink gefrustreerd van de situatie. Het diagnosetraject loopt wel door in de vakantie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.