Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
MEINONNA

MEINONNA

11-12-2013 om 18:29

Speciaal Onderwijs?

Een vraag van een kennis waar ik geen idee van heb. (Als de vragen dom overkomen, ligt het daaraan).

Hierbij de situatie:
Een van de 3 kinderen van een kennis, zoon X (8jr, 3 jr gekleuterd, blijven zitten in groep 3) is door school getest (dwz laten testen, door school betaald). Daar is adhd uitgekomen. Het is duidelijk dat dit aan de hand is en moeder kan zich, na enig verzet) hier uiteindelijk ook in vinden.

Op school is gezegd dat zoon of ritalin ging nemen of naar het Speciaal Onderwijs moest. Moeder heeft voor ritalin gekozen. X is sinds een paar weken (2 of 3) aan de ritalin en hij is duidelijk rustiger. Tussen diagnose en medicatie heeft nogal wat tijd gezeten, moeder was toen ziek werd (overbelast, aan het scheiden, vader niet in beeld). In die tijd is veel gebeurd. X is structureel de klas uitgezet, op momenten dat hij onhandelbaar was en op een gegeven moment dagelijks, de hele dag naar een andere groep voor school begon (in groep 3 naar de kleuters, en later, na protest moeder, elders in de middenbouw). X heeft ondertussen een leerachterstand opgelopen.

School heeft de werking van de medicatie niet afgewacht en tijdens het laatste gesprek met school is haar verteld dat zoon toch naar het Speciaal onderwijs moet. Moeder vindt dat in haar hart moeilijk en dat kan ik mij voorstellen, mede gezien zoon X, een lief bewegelijk joch dat bijsturing en structuur nodig heeft, niet altijd en als hij eens stout is, pakt hij goed door. X vergde zonder medicatie een voortdurend oplettend oog. X is goed in contact maken, in sporten en (in mijn ogen) sociaal vaardig. Dankzij de strikte en gestructureerde opvoeding, goed aan te spreken en niet brutaal.
Deze school heeft moeder een visitekaartje van iemand van de gemeente in de hand gedrukt om te helpen bij het zoeken naar een (SO)school, cluster 4. Proactief. De school heeft voorgesteld om X op een sociale vaardigheidstraining te doen want X zou daarin veel moeten leren. Moeder herkent dit niet in zoon (ik ook niet) en ik kijk er ook van op. Moeder vindt dat onzin en wil dit niet.

Ik ken onderstaande situatie (gedrag van zoon X in de klas) en ook het speciaal onderwijs niet goed genoeg om te weten of het goed voor X is om naar het SO te gaan. Het is duidelijk dat school van hem af wil en zelfs de medicatie niet afwacht. Of SO ook het beste is voor X? vraag ik me af. De hele situatie doet denken dat school graag heeft dat moeder achter SO staat en dat dit de verwijdering of overplaatsing makkelijk(er) maakt.

Wat nu?

Wanneer wordt er verwezen naar SO, cluster 4?
Is SO mogelijk zonder cluster verwijzing?
Stel je bent het niet eens met de verwijzing SO, wat kan je doen?
Volgend jaar passend onderwijs. Vzviw is het de bedoeling dat kinderen vanuit SO naar het reguliere onderwijs gaan. Geldt dit ook voor SO cluster 4? Wat is de kans dat X aangenomen wordt op SO, cluster 4?

mari39

mari39

11-12-2013 om 19:23

reactie

School kan kinderen niet zomaar naar so sturen, daar is een procedure met indicatiestelling voor rec4 voor nodig. Er moet sprake zijn van psychiatrische problematiek volgens dsm , waaronder adhd valt. Tevens maar moet school aantonen dat ze handekingsverlegen is om een kind te helpen. Dat wil zeggen meerdere handelingsplannen met evalustirs waar dat uit blijkt. Deze moeten door ouders gedateerd zijn ondertekend, dus kunnen nu niet uit de kast worden getoverd. Aanvraag voor rec4 gebeurt door ouders, niet door school. Wanneer aan de eisen voor rec4 indicatie is voldaan, kan de ouder kiezen voor so school of voor een rugzakje(geld dat naar de reguliere basisschool gaat om te beginnen besteden aan totale zorg).
Ouders de keuze laten ritalin of so is dus lariekoek en te zot dat dit nog steeds voorkomt!
Dat wat je beschrijft over hoe met dit jongetje wordt omgegaan, is ook niet om vrolijk van te worden. School lijkt niet te willen werken aan een positief, verantwoord en veilig klimaat. Heeft je vriendin wel vertrouwen in deze school?

wat betreft passend onderwijs, ik geloof niet dat kinderen die eenmaal op so zitten, weer terug moeten naar het regulier. Wel zijn reguliere scholen in eerste instantie verantw om voor alle leerlingen passend onderwijs te grven, ook de adhd-ers, ass-ers etc. Er blijt echter eel nog steeds so bestaan.
Succes voor je vriendin en zoon!

wizzer

wizzer

11-12-2013 om 19:40

geen landelijke indicatiestelling meer

Vanaf komend schooljaar verdwijnen de landelijke regels voor indicatiestelling voor cluster 4 scholen. Elk samenwerkingsverband moet dan zelf beslissen hoe ze passend onderwijs verzorgen. Dat kan een voormalige cluster 4 school, een 'gewone' school met een aparte klas, of de eigen school met ambulante ondersteuning of nog iets anders.
De keuzevrijheid van ouders verdwijnt dan grotendeels. (je kunt alleen nog kiezen voor het samenwerkingsverband, maar dat is een rare keuze omdat alle scholen in een plaats of soms zelfs in een provincie straks horen bij hetzelfde samenwerkingsverband. Je bent er dus min of meer op aangewezen. Hier is maar 1 uitzondering op en dat is het reformatorisch onderwijs, deze scholen hebben samen 1 landelijk samenwerkingsverband mogen vormen. Kom je er dus met het plaatselijke samenwerkingsverband niet uit, dan kan dat eventueel nog een alternatief zijn.)>

Tijgeroog

Tijgeroog

11-12-2013 om 20:07

Hmm...

Ik weet niets van de materie waar je vragen over stelt. Maar ik zou hem zeker niet op deze school laten blijven, ik geloof niet dat dat ooit nog goed gaat komen. Als hij niet naar het speciaal onderwijs gaat, dan absoluut naar een ande school. Eentje waar ze wel hun best voor hem willen doen en onderwijs willen geven, in plaats van wat je schrijft. Ik schrik ervan, 3 jaar kleuteren, dan blijven zitten in groep drie (hij zit nu dus nog steeds in groep 3?) en dan ook voor hele dagen uit de klas weg halen. Geen wonder dat hij een leerachterstanden heeft...

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

12-12-2013 om 13:43

je weet

dat er nog verschil is tussen SBO; speciaal basis onderwijs en een rec 4 school?
In eerste instantie kan hij terecht op een sbo; niet direct naar een rec 4 ik denk dat dat met zijn problematiek ook helemaal niet nodig is.
Maar hoe dan ook: op deze school zijn ze niet gemotiveerd hem érbij' te houden en dat is nooit goed voor het kind. Ze zal wel teleurgesteld zijn in school. En terecht. Ik vind het ook heel raar gesteld: medicijnen slikken of naar een andere school...

MEINONNA

MEINONNA

12-12-2013 om 15:42

Rugzak

Er is een rugzak aangevraagd en toegekend: betekent dit dat de indicatiestelling toegekend is? Sorry, ik weet er gewoon echt te weinig van en kennis (moeder) weet niet veel meer, vrees ik.

@Tijgeroog, ik schrik er ook van maar moeder kan niet teveel bij stil staan want er is werk aan de winkel en haar draagkracht is op dit moment klein. En verder ben ik het met je eens dat hij beter naar een andere school kan maar dat is niet aan mij. Zo ver is zij nog niet.

@Wizzer, wat je schetst is het eigenlijk het laatste jaar waarin moeder nog iets te kiezen heeft. Hoe moet moeder een keuze maken tussen een andere reguliere school of SO. Hoe maak je daarin de keuze?

@mari39 zover ik kan overzien is er alleen sprake van adhd (dat kan op zich al pittig genoeg zijn) en gedragsproblemen die daaruit voortvloeien.

Moeder komt op mij over alsof ze nog in shock is en niet weet waar ze moet beginnen. Ze is er niet over uit of X beter af is op SO of regulier. (Daar is het misschien ook nog iets te vroeg voor (net gestart met ritalin)). X naar regulier onderwijs is ook lastig als het beste cijfer op je rapport een D is. Wat zou voor jullie de eerste logische stap of stappen zijn?

mari39

mari39

12-12-2013 om 17:30

reactie

Ok, er is dus al een rugzak, derhalve dus een rec4 indicatie. Die wordt nu ingezet voor rugzak, maar kan door moeder makkelijk worden omgezet naar een onderwijsplaats op so.
Hij gebruikt nu ritalin, zeg je. Is daarmee zijn gedrag op school verbeterd, wordt hij nu niet meer in andere klassen geplaatst etc?
ik kan niets zeggen over waar de jongen beter af is, maar zoals ik en anderen zeggen, dit is ook niet goed voor de jongen:slecht onderwijs, achterstanden, onveilig klimaat. Mijn keuze zou in ieder geval zijn :niet meer op deze school verder. Andere regukiere school? Rondje belken. Mijn ervaring hiermee is dat andere scholen niet echt zitten te wachten op zorgleerlingen, maar je kunt het proberen. Ik heb toen zelf gekozen om toch naar so te gaan. Ook niet altijd ideaal, maar vaak wel. De leerkrachten weten u hoe met adhd etc om te gaan, de leerprestaties van onze zoon gingen enorm vooruit. Nu in grope 8 en in staat om overstap te maken naar regulier vo (met lwoo).

Ik vraav me af wat de redenen van moeder zijn om niet voor so te kiezen?

Light het aan mij...

Ik vind dat iedereen wel erg makkelijk de schuld bij school ligt. Een rugzak krijgt ie echt niet zo maar. En reken er maar niet op dat een andere buurtschool graag een jongen met een cluster 4 indicatie opneemt. De jongen heeft toch 4 jaar de kans gehad en kennelijk is het niet gelukt. Hopelijk is hij op een SO school beter op zijn plek met leerkrachten die beter met hem om kunnen gaan.

Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten en ik wil je ook absoluut niet afvallen of zo. Maar soms is SO echt een betere plek. Ik ken inmiddels genoeg ouders van wie de moeders zeggen "maar thuis is het zo'n lieverd". Tja, dat telt niet. Bovendien is SO helemaal niet slecht. Veel kinderen bloeien er juist op en komen er beter tot hun recht. Ik heb zelf geen ervaring met cl. 4, alleen met cl. 3, maar de betrokkenheid en deskundigheid van de leerkrachten is enorm groot.

MEINONNA

MEINONNA

13-12-2013 om 09:27

reactie

Je hebt groot gelijk Gonnie. Een diagnose, rugzak en indicatie krijg je niet zomaar. Daarnaast ontkent niemand dat X adhd heeft. Dat is wel duidelijk. De vraag is of X op z'n plek is op SO of toch op regulier.
Scholen hebben een eigen agenda en offeren daar hun professionaliteit ook wel eens aan op omdat ze niet overweg kunnen met adhd. Het kan dat dit hier aan de hand is want een kind van 7 zet je niet terug naar de kleuters. Het is mogelijk dat X niet op deze school kan blijven omdat deze situatie school voor gek laat staan, de onkunde en onvermogen duidelijk maakt. En komen ze met een voorstel voor SO omdat X, zonder ritalin, heftig reageert op deze onkunde. En niet omdat X echt beter af zou zijn op SO. Het is wel apart dat de werking van de medicatie niet eens wordt afgewacht.

mari39

mari39

13-12-2013 om 11:32

gonniegans

Tuurlijk is de rugzak niet voor niets, dat ligt niet aan de school. Maar dat wat ts schrijft, is wel heel tekenend voor een schooll die onbekwaam is om met deze kinderen om te gaan, en dat ligt wel aan school. Passend onderwijs zit er al heel lang aan te komen, en dat betekent dat scholen zich nu eens moeten gaan bekwamen om diit soort kinderen goed onderwijs te kunnen bieden. Kinderen verplaatsen naar andere klassen is gewoon echt slecht. Ouders de keuze bieden ritalin of so, is echt heel fout. Ritalin is geen wondermiddel, school moet dan toch aan de slag met kinderen.
Ik vraag me wel af of het in de andere klassen dan wel goed gaat met deze jongen

zou het wel doen

Alles staat en valt natuurlijk met de kwaliteit en de inzet van de leerkrachten, dat zal op het speciaal onderwijs niet anders zijn. Maar je hebt wel meer kans dat daar mensen zijn die je kind goed begrijpen en ook goed met hem omgaan en jou daar nog iets over kunnen leren.
En bovendien heb je ook de kans dat als er beter met je kind omgegaan wordt dat zijn prestaties op school ook beter worden.
Als men goed ziet waar het schort kan er ook goed ingezet worden op hulp op school. Ideaal zal het waarschijnlijk niet zijn.
Mijn kinderen zijn pas op het voortgezet onderwijs naar het speciaal onderwijs gegaan. En die zijn daar geweldig opgebloeid.
Ik heb op mijn kop gestaan om ze er eerder te krijgen, maar dat bleek in ons geval geen makkelijke zaak.
Er zijn blijkbaar zoveel omstandigheden en persoonlijke meningen van ouders en scholen. Sommige scholen kunnen echt wat met kinderen met zorgen en andere niet. De school van mijn zoon wilde zich er met name gewoon niet in verdiepen. Verschil mocht er zijn, de kinderen moesten zich maar aanpassen.
Maar als je nu kans hebt om je kind naar speciaal onderwijs te krijgen zou ik het misschien toch maar doen. Nog jarenlang ellende op het basisonderwijs is echt heel fnuikend voor het zelfbeeld van kinderen en voor hun sociale vaardigheden.
En wie weet hoeveel moeilijker het wordt met de komende bezuinigingen en organisatorische veranderingen in het passend onderwijs.

Jeugdpsychiater?

De jongen heeft langer gekleuterd en is in groep 3 blijven zitten. Hij is nu 8 jaar, zit hij nu in groep 3 of groep 4? In ieder geval geeft zijn huidige school niet veel medewerking en lijkt niet erg bereid de benodigde extra begeleiding te bieden. Lijkt me geen goede basis voor de komende jaren. Wat zegt de kinderpsychiater ervan? De jongen zit nog maar net aan de Ritalin. ADHD kan je hebben in lichte of in ernstige mate, de medicijnen zijn na 2/3 weken ook nog niet goed ingesteld. Het advies voor SO is vast ook gebaseerd op ervaringen met de jongen op school van de afgelopen jaren. Als ze hem liever kwijt als rijk zijn gaat hij het daar, ook met Ritalin, niet redden qua aandacht.
Hij is al eens blijven zitten, hoe gaat het nu met zijn resultaten? Boekt hij qua niveau wel vooruitgang?

alcedo atthis

alcedo atthis

14-12-2013 om 10:55

treurig

Treurig, een situatie als deze. Op deze school zou ik in ieder geval mijn kind niet willen laten; de school permitteert zich een rol die zij niet hoort te hebben. Meionna, ik weet niet hoe goed de moeder op de hoogte is, maar ADHD is een psychiatrische stoornis, bij voorkeur vast te stellen door een gespecialiseerd arts (psychiater). Ik weet niet hoe het diagnosetraject er heeft uit gezien, maar als ik lees dat de school dit heeft geregeld en gefinancierd, dan word ik niet vrolijk. De school in de regierol. Zou je dat ooit toestaan voor een lichamelijke aandoening? Als je kind ademhalingsproblemen heeft, of rode vlekken of hoge korts, dan ga je als ouder met je kind naar de huisarts. En als die het niet weet, word je doorgestuurd naar een specialist. En als ouder bespreek je met de arts hoe de behandeling eruit gaat zien. In deze situatie lijkt de school de touwtjes in handen te hebben. De school bepaalt zelfs dat er medicatie gebruikt moet gaan worden (anders moet kind weg), en schrijft therapie voor (sociale vaardigheidstraining). Je kunt dit positief uitleggen (ze zijn erg betrokken), maar ik vind dat dit echt absoluut niet zo hoort. Ik veronderstel dat ook alle onderzoeksrapporten op school liggen? Moeder staat nu met de rug tegen de muur. School weet alles over kind en waarschijnlijk ook over de situatie van de moeder (want daar staat in de onderzoeksrapporten vast ook wel een en ander over geschreven). Van een gelijkwaardige relatie, of beter nog: de moeder in de regie, lijkt geen enkele sprake te zijn. Alleen dat al zou voor mij een aanleiding zijn om kind naar een andere school te laten gaan.

Of dat regulier of speciaal moet zijn: ik weet het niet. Ik denk dat het ook moeilijk is om daar een voorspelling op los te laten. Voor het ene kind is regulier nu eenmaal beter, en voor het andere speciaal.

Mari39

"Wat betreft passend onderwijs, ik geloof niet dat kinderen die eenmaal op so zitten, weer terug moeten naar het regulier".

Ze móeten niet terug naar het regulier onderwijs, maar het kán wel. Mijn dochter zit op het speciaal basisonderwijs (geen cluster) vanwege pdd-nos. Normaal begaafd en gaat straks naar de middelbare school, regulier onderwijs. Ook kunnen kinderen, indien de vorderingen voldoende zijn op allerlei gebieden (sociaal/emotioneel, schoolprestaties etc), gewoon weer terug naar het regulier onderwijs. Ik vraag me alleen af of al die overplaatsingen wel zo stabiel zijn voor een kind. Wij hebben er daarom voor gekozen om onze dochter op het speciaal onderwijs te laten toen ze er eenmaal op zat. Juist omdát ze daar zo goed ging/gaat. Juist omdat ze speciaal onderwijs heeft gekregen gaat het nu goed met haar. Op het regulier onderwijs was ze ondergesneeuwd. Veel grotere klassen, te veel prikkels...zeker bij adhd kan dat een rol spelen...

onze ervaring

Zoon is na groep 3 overgestapt van SO cl. 3 naar regulier groep 4. Tuurlijk was dat jaar soms moeilijk voor hem, heel anders dan op zijn speciale schooltje (grotere school, grotere klas, drukkere leerlingen, minder aandacht). Maar hij is er ook enorm opgebloeid en heeft veel geleerd qua zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Overstappen op regulier zou op een gegeven moment toch moeten, zijn oude school heeft VSO t/m Havo en de verwachting is dat zoon naar het VWO gaat. Hoe later je de overstap naar regulier maakt, hoe lastiger voor een kind - zo kregen wij te horen. Vandaar dat wij ervoor kozen het vroeg te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.