Picasso
08-04-2013 om 20:15
Slechthorend kind en vakantie
Binnenkort gaan we twee weken op vakantie naar een camping in Italië. Jongste dochter (7) heeft sinds begin dit jaar een hoortoestel. Gaat super en ze reageert zoveel beter! Maar dit wordt de eerste vakantie met hoortoestel. Ze zal de hele dag buiten spelen en vaak gaan zwemmen. Hoe doen andere ouders met slechthorende kids dit? Hoortoestel maar uit of alsmaar in en uit en goed opletten? Ben sowieso van plan het ding te verzekeren maar toch. Als ze hem uit heeft ben ik bang dat ze toch weer van alles mist. Zelf heeft ze daar nooit zo'n last van (maar ze heeft niet door wat ze mist).
MarSy
08-04-2013 om 20:33
Zelf
Draag ik toestellen en op vakantie dus niet.
Ik heb het wel eens gedaan hoor, maar er gaat altijd wat mis, vochtig weer, een regendruppel of iemand spat toevallig nat en ik sta in de buurt,, toestel doet het dan niet meer en dan liep ik met €3000 in mijn bagage die niet kwijt mocht raken maar die ik ook niet gebruikte!
Op vakantie ben ik dus slechthorend, lastig voor mijn omgeving ja, ik heb er ook geen last van als ik het biet hoor!! maar mijn partner weet het, en mijn kinderen heb ik zo wie zo altijd in zicht want daar vertrouw ik meer op dan op gehoor.
Mijn advies: kan je ze makkelijk meenemen en bewaren (bijvoorbeeld in auto ofzo)zou ik dat doen, kan je ter plekke uitmaken wat handig is. Is bewaren op vakantie lastig (bij mij een rugzak vakantie) dan zou ik het niet doen.
Elisa Gemani
09-04-2013 om 14:16
Gewoon dragen
Ik draag al sinds mijn vierde jaar hoortoestellen en ik droeg en draag ze altijd met uitzondering van slapen, douchen en in het zwembad. Op vakanties en op het strand dus ook gewoon dragen. Ten eerste is het erg belangrijk om zo snel mogelijk te wennen aan het dragen van een hoortoestel en dat houdt in altijd dragen. Zo leer je ook zsm ermee om te gaan in verschillende situaties. Als het regent, als je buiten speelt etc. Ten tweede draag je een hoortoestel niet voor niets. Slechthorendheid is een heel vervelende handicap; niet alleen voor de persoon zelf, ook voor de omgeving. Als je weinig hoort mis je een heleboel, zeker wat sociale contacten betreft en wordt je sneller vermoeid etc. Je kan verkeerd begrepen worden en het kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Vergelijk het maar met iemand die behoorlijk slecht ziet en een bril moet dragen. Zonder die hulpmiddelen kan je gewoonweg niet optimaal functioneren; je hebt ze keihard nodig.
Ik had altijd een waterdicht/zandproof doosje met daarin ook reservebatterijen bij me waar ik mijn hoortoestel in kon doen en als hij even uit moest gaf ik het bijvoorbeeld aan een ouder om te bewaren.
Kinderen leren snel en vooral door eigen ervaring. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een hoortoestel kwijt ben geraakt of dat het stuk is gegaan door onzorgvuldig gebruik of een ongelukje met water. Daarvoor waren ze te belangrijk voor mij. En ik heb me nooit laten belemmeren door ze te dragen. Niet dragen zorgt voor problemen; wel dragen niet. Het is een kwestie van ermee om leren gaan en vooral aan iedereen meteen duidelijk maken dat je slechthorend bent en hoortoestellen draagt. Andere kinderen vonden die toestellen vooral interessant Gewoon dragen dus!
Picasso
09-04-2013 om 21:19
Reactie
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we gewoon moeten gaan kijken hoe het loopt en een gulden middenweg vinden. Ze is bijna 7 jaar slechthorend door het leven gegaan zonder dat iemand (ik had wel serieuze twijfels) door had dat ze slecht hoorde. Dus op zich kan ze op vakantie best een dag zonder. Ik ga gewoon met haar overleggen wat ze handig vind. Ze heeft nu vaak voor het slapengaan al niet meer door dat ze hem in heeft dus last heeft ze er verder niet van. Maar een dag niet in vindt ze af en toe ook wel lekker.
Andere kinderen hebben trouwens zelden door dat ze een hoortoestel heeft. Tis een kleintje met speaker in het oor en d'r haar hangt er meestal voor. En de kinderen die het wel zien/weten vinden het inderdaad reuze interessant en meer niet
MarSy
10-04-2013 om 10:48
In het oor toestel
Die heb ik ook en mijn ervaring is dat deze veel gevoeliger is voor vocht dan achter het oor die ik ook heb gehad.
Mijn verlies is niet zodanig groot dat er gevaar optreed als ik ze niet draag. Bij mij is het vergelijkbaar met een leesbril of -0.5 zichtverlies.
Ik zou geloof ik niet overleggen, als ik het voor het zeggen had op die leeftijd dan droeg ik ze niet, ikmhad ze namelijk niet nodig, het moest van papa en mama. Ik had totaal geen idee van wat ik miste, dat kwam pas op mijn hbo opleiding. Ik heb ze dus altijd bijzonder weinig gedragen, want als het niet moest dan deed ik het niet tegenwoordig draag ik ze dus veel vaker, want ik weet wat ik mis als ik het niet doe.
Picasso
10-04-2013 om 12:44
Marsy
Ze heeft in het oor met hoortoestel bijna 70 dB verlies dus best wat. Andere oor ongeveer 30 dB. Dus ze mist echt wel wat zonder Zelf geeft ze aan niet meer zonder te willen. Vandaar dat ik overleggen wel aandurf. Op zondag (zwemles) mag ze hem uitlaten maar na 3 keer 'wat?' gaat ie wel weer in. Al is dat alleen maar voor mama
MarSy
11-04-2013 om 22:32
Precies
Alleen in voor mama.
IK heb er geen last van als ik niets hoor! Inmiddels wel omdat ik signalen opvang non verbaal waardoor ik weet dat het misgaat en ik weet dat het voor anderen vervelend is
Dus in mijn beleving als kind moest het van mijn ouders, omdat zij het vervelend vonden alles te herhalen. Terwijl het eigenlijk was omdat ik zoveel miste!
Ikmheb overigens 40/45 db verlies aan beide oren.
Picasso
12-04-2013 om 20:27
Marsy
Fijn om van een ervaringsdeskundige te horen hoe het is. Want een 7 jarige kan het lang niet goed uitleggen. Ze heeft zelf gelukkig niet het idee dat het moet van ons omdat het verschil gewoon heel groot is. Ze heeft dus heel goed door dat ze van alles mist zonder. Alleen thuis is zonder geen probleem omdat er dan weinig ruis is en haar oren heel slim elkaar compenseren qua frequenties.
MarSy
12-04-2013 om 22:23
Thuis
Droeg ik ze ook niet en nog steeds niet. Vroeger was iedereen gewend wat harder te praten en mijn vriend weet ook niet beter..
Maar ik draag ze dus wel op feestjes, verjaardagen, werk sowieso. Maar soms ook niet omdat ik geen zin heb, dan maar niet, behalve dus werk, daar voel ik mij onzeker als ik ze niet allebei kan dragen.
Ik heb mijzelf ook trucjes aangeleerd, vaak onbewust. Ik hoor mensen beter als ik ze zie, als ik het onderwerp weet raad ik de helft, ik reageer (nog steeds!) vaak met ja op iets, de ander praat dan door en daarna begrijp ik waar het over gaat! Ook glimlach ik of knik ik waardoor andere mensen denken dat ik het gehoord heb, dat is dan niet zo en dan plak ik andere info aan elkaar en weet ik wat ik moet doen. Dat maakt het ook vermoeiend. Ik wil namelijk niet wat zeg je zeggen de hele tijd. Dit heb ik ook met toestellen, waarschijnlijk heeft iedereen dat, maar dat weet ik dan weer niet zeker. Ik hoor ook beter als eerst mijn naam wordt genoemd, want dan weet ik dat het voor mij is.
Bijzonder dat oren elkaar ook helpen he? Mijn oren doen het pietsje beter zonder toestellen als ik mijn toestellen lang gedragen heb, dan blijven ze als het ware hard aan het werk, ook heel apart!