Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Slaapproblemen melatonine

Ben op zoek naar praktijkervaring omtrent het gebruik van melatonine.
Twijfel nogal of dit het slaapprobleem/patroon ten gunste kan beïnvloeden.

Mijn zoon N is 4,2 jaar oud en vertoond veel ASS kenmerken. Momenteel zitten we in een diagnose traject.
Problemen in zijn ontwikkeling hebben zich niet eerder, wellicht nu met deze ass blik terugkijkend zeer latent, niet laten zien. Oogcontact, geen huilbaby, geen motorische stap overgeslagen, wil contact maken,knuffelig, etc. Kortom onze wereld staat nogal op z'n kop en alles wat zeker leek is dit niet meer.

To the point( en ik besef dat onze slaapproblematiek zeker niet de heftigste situatie is maar voor ons als gezin momenteel wel een hele wezenlijke).
Onze zoon N. slaapt vrijwel direct in. Rond half 8. Echter gedurende de nacht wordt hij wakker (varieert qua tijd) en wil/eist dan dat hij in ons bed mag. Patroon/ass zeg het maar... Vervolgens gaat een van ons eruit (afhankelijk vd tijd) en gaat in zijn kamer liggen. Afhankelijk hoe laat het is slaapt hij verder tot 6/6.15. (Alles voor 5 uur, als hij erna wakker wordt gaat hij niet meer slapen). Daarna vergeet het maar. Hij is dan uiteraard nog veel prikkelbaarder/verwarder/dwingender dan normaal omdat hij niet uitgerust is. Een schooldag is normaal al een heel gevecht van indrukken verwerken dus laat staan nu. Daarnaast neemt hij de andere gezinsleden mee en trekt dit een zware wissel op het gezin, mijn andere dochter (7), etc.

Nu vraag ik me af of gereguleerde afgifte van melatonine hierin een oplossing kan bieden. Ik weet dat meestal de kern bij inslaapproblematiek ligt en daar is hier gelukkig geen sprake van. Ook lees ik wel dat melatonine onrustig slapen/dromen kan bevorderen. In dat geval zijn we wellicht verder af vd oplossing dan nu. Ik merk dat bij huisarts expertise ontbreekt. Die wil direct telefonisch 1mg voorschrijven. Maar ik wil juist meer info/praktijkervaring/advies voor ik hiertoe besluit.

Hopelijk kunnen jullie raad geven.
Mijn dank is op voorhand groot

Annoke

Annoke

21-03-2017 om 12:00

Proberen

In mijn omgeving zijn veel positieve ervaringen met melatonine. Ik gebruik het zelf ook, in overleg met mijn huisarts. Als je echt een professioneel advies wilt, kun je contact opnemen met een slaapkliniek. Maar een slaaponderzoek kost tijd.

Ik zou het gewoon een tijdje proberen, mijn huisarts zegt dat het compleet onschadelijk is. De therapeutische dosis is inderdaad 1 mg voor kinderen en 3 mg voor volwassenen. Als je van die kleine pilletjes met vertraagde afgifte van de drogist koopt, is het 0,1 mg per pilletje. Ik zou er 10 geven (samen dus 1 mg) en kijken of het helpt. Zo niet, tijdje volhouden, eventueel een arts vragen of je iets meer mag geven. Werkt het wel, dan kun je 1 pilletje per keer minderen totdat je ziet dat het niet meer helpt. Dan weet je welke dosis goed is voor jouw kind.

Slecht slapen is killing, en jouw zoon heeft overdag al genoeg te verduren. Ik zou hem snel proberen te helpen.

Mijntje

Mijntje

21-03-2017 om 14:04

huisarts

Ik zou het echt niet op eigen houtje doen, maar met deze vraag naar de huisarts. Er zijn twee soorten melatomine en jij moet niet de 'gewone' hebben, want inslapen is niet het probleem.

Guera

Guera

21-03-2017 om 16:01

My 2 cents

Maar ik heb geen Ass ervaring.
Wel met kinderen die zeer sensitief zijn en daardoor last hadden met slapen en dromen. Hoe gestructureerde en rustiger de dag hoe beter ze doorsliepen. Valt daar nog winst te behalen?
Niet elke dag spelen. Op tijd down winden voor de nacht.
Verder hebben wij een matras en beddengoed op onze kamer erbij gelegd. Met de boodschap : kun je niet meer slapen? Kruip erbij maar maak ons niet wakker.
Ze waren toen iets ouder dan 4 dat wel. Maar wie weet.
Voor die tijd hadden we een matras op hun kamer erbij. Niet in ons bed maar 1 van ons komt bij jou liggen.
Zou zoiets kunnen helpen. ? Melatonine zou ik nooit doen. Laatst was er iets op tv over. De boodschap was dat zeer lage vrij verkrijgbare melatonine niet werkt. En hogere doseringen kunnen je bioritme totaal ontregelen. Het is niet onschuldig.
Er zijn mensen die er slaap problemen door gekregen hebben.
Verder ruim een uur voordat je gaat slapen geen schermen (telefoon ipad tv computer)
Succes

mieke

mieke

21-03-2017 om 16:25

van half 8 tot 6

Van half 8 tot zes is toch helemaal niet zo weinig? Mijn jongste zoon zonder ASS is nu 7 jaar en wordt altijd zo vroeg wakker. Ook hij wordt 's nachts wakker (meestal als hij moet plassen). Hij neemt daarna zijn kussen mee en kruipt standaard tussen ons in. Wij gaan nooit met hem daarover in discussie. Ook vertrekt niet een van ons naar zijn kamer. Hij slaapt in het midden (ons bed is 1.60 breed en het past prima). Vaak merk ik er niet eens wat van, dan word ik zelf 's nachts wakker en ligt hij er ook. Ik laat het zo. Het is niet de moeite waard om er moeilijk over te doen en ik neem aan dat hij er vanzelf ook weer mee stopt.

Als hij 's morgens wakker wordt, staat hij op en gaat hij naar beneden. wij slapen gewoon door. Echt niet dat een van ons bij hem beneden gaat zitten. Ook mag hij geen herrie lopen maken en zijn broers / zus wakker maken.

Mv1980

Mv1980

21-03-2017 om 16:51 Topicstarter

Aanvullend

Dank voor de antwoorden en suggesties tot dusverre. Fijn te zien dat mensen de moeite willen doen om mee te denken. Ik besef heel goed dat wanneer hij ouder wordt er hopelijk betere afspraken zijn te maken. Nu is hij dwingend en opgefokt en valt er geen conversatie te voeren helaas. Hier zie je ass heel erg in terug. Ook ik vind de tijd an sich te overzien alleen laat het nu net zo zijn dat hij er duidelijk niet genoeg aan heeft met alle gevolgen van dien. Gezien zijn situatie vraagt een reguliere schooldag al heel veel van hem wat hij maar net het hoofd kan bieden. Daarnaast heeft het slaaptekort een directe negatieve relatie op zijn ASS kenmerken/problemen.

Ik zou overigens ook een lage dosering willen toepassen (0,1-0,3mg) met gereguleerde afgifte ivm het doorslapen.

sara

sara

21-03-2017 om 20:02

maar hoe weet je dat?

Hoe weet je zo zeker dat hij slaap tekort heeft?
Er kunnen zoveel redenen zijn voor de overprikkeling van nu, net naar school etc.
Zorg anders voor rustmomenten op de dag, waar wordt hij rustig van? Lekker samen op de bank, lang in bad of in een zandbak, net wat hem past.
En zeker niet moeilijk doen over samen willen slapen, zoek daar gewoon mogelijkheden voor.

sara

sara

21-03-2017 om 20:04

oh en

Natuurlijk ook school gewoon skippen waar nodig en mogelijk. Misschien kan hij halve dagen?

Pirata

Pirata

21-03-2017 om 20:05

hier

Mijn zoon had het op recept vanwege zijn slaapprobleem. Moesten we er nog zelf voor betalen trouwens dus we zijn overgestapt op de lager gedoseerde melatonine van de drogist.
Als 1-jarige sliep hij soms maar 4 uur per nacht, dus er was forse reden voor om het aan te pakken. De onrust was te groot voor hem. Dus ik vind ook dat jouw zoon meestal nog royale nachten heeft. Misschien krijgt hij best genoeg slaap maar is het meer ASS dan slaapgebrek.
Of wellicht kan hij soms 's middags nog even bijslapen. Of hij wordt ergens van wakker 's morgens vroeg? Licht, vogels, de verwarming die aanslaat?
School is sowieso heel belastend voor een 4-jarige, ik zou hem gewoon vaker thuishouden. Meer rust, ook in zijn hoofd.

Onze eigen ervaring met doorslaapmelatonine is niet positief trouwens, als die was uitgewerkt na een uur of 6 werd mijn zoon dus gegarandeerd wakker. Hoeft bij jouw zoon niet zo te zijn natuurlijk. Ik ben er zelf niet op tegen het eens uit te proberen in een lage dosering. Voor sommige mensen is dat echt genoeg. Probeer eens 0,1, wie weet is dat net voldoende.

Mijn eigen zoon (14 nu) gebruikt nu na al die jaren nauwelijks melatonine meer. Kennelijk is hij er over heen gegroeid. Alleen sommige nachten grijpt hij ernaar als hij onmogelijk in slaap komt.

Guera

Guera

22-03-2017 om 11:04

Zoals gezegd

Hoe ziet de dag eruit? Een rustige dag geeft een rustige nacht. Pak de prikkels overdag aan dan gaat de nacht wellicht ook beter. Wat doe hij overdag? Oppas? Bso? Lange dagen of overblijf of thuis eten? Elke dag spelen? Daar zou ik naar gaan kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.