mm
25-11-2016 om 12:18
Sensorische intergratie problematiek bij kinderen
Hallo allemaal,
ik zal me even voorstellen. Ik ben een moeder van 2 kinderen waarvan de jongste het sensorische intergratiestoornis en hypermobiliteit heeft. dit uit zich in dat hij onderprikkeld is en dus de gehele dag en nacht op zoek is naar prikkels qua beweging en aanraking. ook zijn we nu bezig met onderzoeken in hoeverre zijn rechter en linker hersenhelft met elkaar communiceren.
we hebben nu het squease drukvest geprobeerd en dat werk goed op hem. hij is hierdoor wat rustiger geworden van binnen. hij komt rustiger over, hij valt beter in slaap en is dus in algehele houding vooruit gegaan ( door het slechte slapen kreeg hij juist last van dat hij meer wou bewegen. we hebben ook verzwaringsvestjes geprobeerd maar dat komt zijn hypermobiliteit niet ten goede ivm zn rug.
Nu is het zo dat een drukvest nergens vergoed wordt. zorgverzekeraar en WMO wijzen continu naar elkaar dat de ander het moet vergoeden.
zijn er nog meer mensen die tegen deze problemen oplopen?
ook wordt een verzwaringsdeken nergens vergoed.
het kan toch niet zo zijn dat kinderen met deze stoornis gewoon niets qua hulpmiddelen vergoed krijgen.
niemand vraagt om een kind met stoornis/beperking te krijgen ongeacht of iemand werkt of niet, vind ik dat een kind het recht moet hebben om hulpmiddelen op maat te krijgen. dus ook de "niet alledaagse" hulpmiddelen zoals een drukvest.
heeft iemand tips voor mij waar ik het nog zou kunnen proberen om het te laten vergoeden?
We hebben een aanbevelingsbrief van school, revalidatiearts en ergotherapeut om het drukvest voor hem aan te schaffen.
we hebben al geïnformeerd bij de volgende instanties:
- WMO
- meerdere zorgverzekeraars
- PGB
- SVB door middel van extra kinderbijslag
- UWV omdat het op school ook vaak wordt ingezet
ik wil me er wel hard voor gaan maken dat er een speciaal potje komt voor dit soort hulpmiddelen en er niet eerder te laten rusten voordat dit voor elkaar is!
Zodat ieder kind z'n hulpmiddel op maat kan krijgen als het aanbevolen wordt artsen.Dat het niet hoeft af te hangen van de bureaucratie en of de ouder werkt of niet.
Leen13
25-11-2016 om 14:32
Via het bedrijf?
http://www.squeasewear.com/nl/
Het kan handig zijn om contact op te nemen met het bedrijf dat deze vesten levert. Zij maken afspraken met de zorgverzekeraar over mogelijke vergoeding. Omdat het niet in het basispakket zit zou het in een extra verzekering moeten passen.
Mogelijk dat ze dat al eens geprobeerd hebben. Je kunt leren van die ervaringen. En dan eventueel met ouders samen iets opzetten?
En is dat nou iets dat artsen aanraden? In mijn ervaring is dat vooral iets dat ouders zelf regelen tot nu toe, omdat het concept integratiestoornis of sensorische informatieverwerking bij veel professionals nog relatief onbekend is en er nog weinig wetenschappelijk onderzoek of bewijs voor de effectiviteit daarvan.
Maar je moet ergens beginnen.
Ik gaf mijn kinderen zware dekens/slaapzakken of andere verzwaringen in bed.
Het drukvest wordt wel door de deskundige, Temple Grandin, aanbevolen.
http://www.squeasewear.com/nl/testimonials/temple-grandin/
Karel
25-11-2016 om 16:36
dat kan dus wel
Het kan toch niet zo zijn dat kinderen met deze stoornis gewoon niets qua hulpmiddelen vergoed krijgen." vraag je.
Nou dat kan dus wel. Niet alles hoeft toch uit algemene middelen betaald te worden? Als je kinderen krijgt, kun je dus de pech hebben dat er iets met het kind is en je er dus meer kosten aan hebt.
Ik snap niet dat jij het zo vanzelfsprekend vindt dat er iemand anders met geld moet staan te wapperen als jij iets wil.
Potjes voor dit soort aparte dingen (in de zin van niet veel voorkomend, niet in de zin van raar) waren er wel, maar zijn wegbezuinigd.
Li
25-11-2016 om 16:39
verzwaring
Mijn zoon slaapt in een slaapzak vol knuffels. Die houdt hem ook goed op z'n plek en geeft voldoende prikkels. Echt veel knuffels dus.
ijsvogeltje
25-11-2016 om 16:49
inderdaad
"Het kan toch niet zo zijn dat kinderen met deze stoornis gewoon niets qua hulpmiddelen vergoed krijgen."
Er zijn heel veel dingen die niet worden vergoed voor mensen met bepaalden ziekte of stoornissen. Zelfs noodzakelijke medicatie wordt niet altijd vergoed. Het zijn uiteindelijk vooral politieke keuzen: wat betalen we uit de algemene middelen en waar betaalt het individu zelf voor. En ja, dat zorgt voor 'oneerlijke' situaties. Absoluut. De andere kant van het verhaal is dat gewoonweg niet álles vergoed kan worden: dan zouden de belastingen en premies flink omhoog moeten.
Ik denk dat je er niet zo veel mee kan doen. Waarschijnlijk is het vechten tegen de bierkaai. Natuurlijk kun je het wel proberen, maar stel je er maar op in dat je niets krijgt.
Ik heb voor mijn zoon zelf een verzwaringsdeken gemaakt. Gewoon van een laken, en gevuld met 8 kilo erwten. Hij had 'm ook overdag wel eens over zijn benen of schouders. Ook een vest oid zou je wellicht zelf kunnen maken met goedkope vulling. Je hebt nu natuurlijk al een drukvest, maar als hij straks een grotere maat nodig heeft, dan kun je dit overwegen.
Mijntje
25-11-2016 om 17:41
overstappen
Sommige verzekeraars vergoeden het wel, met een verwijsbrief van de psychiater, maar misschien mag het ook van een revalidatiearts. Dit zou je kunnen uitzoeken. Tijd om over te stappen naar een andere verzekeraar?
Per Saldo kan je misschien verder helpen.
Je hebt het over hulpmiddelen die niet bij ieder overprikkeld kind werken. Bij ons kind leek het wat te doen in het begin, maar later niet meer. Hij slaapt nu wel onder een ballendeken, die hebben we zelf betaald (gehuurd , je kan die vestjes trouwens ook huren).
Qua 'hulpmiddelen' krijgen wij verder luiers vergoed (via de zorgverzekering) en een autofixatievest via het wmo.
Lusithania
25-11-2016 om 18:04
zelf maken
Voor dochter slopen gekocht in haar favoriete kleur, in eentje vakken met linzen. Het oversloop kreeg versiering (roze hartjes).
Fiorucci
27-11-2016 om 11:16
Inderdaad
Ik heb net mazzel dat de moeder van mijn dochters autismecoach een verzwaringsdeken maakt, en dat mijn dochter die mag uitproberen. Als het bevalt, ben ik zeker minder duur uit. Er zijn op internet zat patronen te vinden voor het maken van een dergelijke deken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.