Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-06-2012 om 11:24
Daar ben ik weer, nu eens met een schoolvraag. Zoon (10, groep 6, ADHD en PDD-NOS) heeft dit schooljaar behoorlijke vooruitgang geboekt. De ervaring leert ons dat dit eigenlijk altijd zo gaat gedurende het schooljaar. Een zwak begin en daarna opklimmen tot aan de middelmaat, wat eigenlijk nog steeds onderpresteren is voor hem, maar OK, hij heeft nu eenmaal wat.
Dit schooljaar begon nog moeizamer dan anders. Uiteindelijk heeft hij zoveel vooruitgang geboekt dat hij nu op meerdere onderdelen (behalve spelling en begrijpend lezen) zelfs bovengemiddeld scoort. Hoera. Over naar groep 7. Maar dan? Ik wil dit afzakken eigenlijk niet elk jaar meemaken. Hij krijgt dezelfde leraar, dus dat scheelt al. En er is na de vakantie een rugzak beschikbaar, we moeten nog bespreken waar we die voor gaan inzetten.
Hoe voorkomen we dus zijn jaarlijkse duikeling? Een paar weken wennen na de zomervakantie vind ik niet erg, maar het lijkt bij hem wel 4 maanden te duren voordat hij zijn draai vindt in de klas. Nu is dat nog niet eens zo heel erg vreselijk, maar straks zit hij op het VO, daar lijkt dat me helemaal niet handig.
20-06-2012 om 14:00
Wennen
Inderdaad, dat zou ik ook weleens willen weten. Mijn dochter doet er heel lang over om te wennen aan een nieuw schooljaar. De prestaties zakken niet echt af, maar ze is angstig en maakt van een mug een olifant. Na meer dan een half jaar is ze nog niet gewend aan de verkering van zoon en dat is toch echt een aardig meisje. Ze vind het zelf ook jammer en maakte deze week de opmerking dat ze eigenlijk spijt heeft dat ze niet meer genoten heeft van haar klasgenoten vorig jaar, achteraf dan. Ik denk zelf dat het vooral ook met zelfvertrouwen te maken heeft en met balans. De ruimte nemen om jezelf te zijn en te zorgen voor wat je nodig hebt.
En ja, in het begin van het schooljaar zit ik er bovenop om elke kleine hindernis direct te helpen oplossen zodat de aandacht weer uit kan gaan naar het leren.
Ik denk ook dat zoveel weken vakantie de routine eruit halen en dat dat dan weer veel tijd kost om het opnieuw op te bouwen. Je mag hopen dat dat ieder jaar beter gaat. En zelf helpen die routine er direkt weer goed in te brengen kan helpen. Maar ja, de gouden tip heb ik ook niet. Dochter zit hier inmiddels thuis. Er is ook een beetje medewerking nodig van school in het begrip voor je kind en dat is er niet altijd automatisch.
20-06-2012 om 23:37
Zelfde leraar
Misschien dat een deel toch opgevangen wordt door dezelfde leraar? Die heeft hopelijk dezelfde gewoontes, manieren als het jaar ervoor. En dan is het net als door het jaar door na vakanties, alleen duurt de vakantie nu iets langer.
De leraar kent je zoontje dan toch ook al.
Kaatje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.